پیست اسکی خور

معرفی پیست اسکی خور
موقعیت جغرافیایی: استان البرز، کرج، جاده چالوس، روستای خور
تاریخ بازدید: جمعه 4 بهمن 1392
گزارش ارسالی به ماهنامه پیام بهمن، شماره 116، بهمن 1392
سلام به همه خوبان
جمعه این هفته به همراه خانواده، پیست اسکی خور بودیم. به جز اون بخشی که یک تیوپ با دو سرنشین به ما برخورد کرد و پرتمون کرد رو هواااا که هنوزم جاش درد داره، بقیه چیزاش خوب بود و روز شاد و مفرحی رو در یک هوای عالی زمستانی در مجموعه پیست اسکی خور سپری کردیم.
گزارشی را که در ذیل می‌خوانید، برای نشریه داخلی گروه، «ماهنامه پیام بهمن» آماده و ارسال کردم، البته با حذف مقدمه و اندکی تغییرات.
نکته جالبی که در طی تهیه این گزارش به آن برخوردم، این بود که در مورد پیست اسکی خور در اینترنت اطلاعات کمی وجود دارد که آن اطلاعات اندک هم بعضا اشتباه و یا ناقص می‌باشد! از ارتفاع پیست گرفته تا کیلومترهای منتهی به پیست تا تاریخچه آن و … و جالب اینکه حتی «آنها که باید اطلاع داشته باشند» هم اطلاع چندانی از تاریخچه و یا جزئیات پیست نداشتند! به هر حال با مشاهدات عینی، مصاحبه حضوری و تماس تلفنی با مسئولین محترم پیست سعی کردم که در حد توان اطلاعات درست و قابل استنادی را در این گزارش جمع آوری و به تحریر درآورم. امید که مفید واقع شود.
***
روستای خور:
روستای خور

روستای خور

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان البرز
معرفی پیست اسکی خور:
پیست اسکی خور در استان البرز و در فاصله 35 کیلومتری شهر کرج واقع شده است. پیست خور از ارتفاع حدود 2400 متر شروع شده و به طول 2 کیلومتر تا ارتفاع حدود (1) 2800 متر امتداد دارد. تأسیس و افتتاح این پیست به قبل از انقلاب، اوایل دهه 1350 شمسی برمی‌گردد. پس از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی به مدت چند سال تعطیل بوده اما پس از آن با تفویض اختیارات و مدیریت جدید مجدداً شروع به کار می‌نماید. امکانات ورزشی و رفاهی، این پیست در مقایسه با دیگر پیست‌های اطراف تهران از جمله آبعلی، دیزین و شمشک به نسبت کمتر است اما از بعد مسافت و ترافیک مسیر، دسترسی به آن برای کرجی‌ها و حتی برای تهرانی‌ها، مقبول‌تر است. چشم انداز زیبا و بکر این پیست که در دامنه‌ها و ارتفاعات کوه گندم چال واقع شده، اسکی بازان و گردشگران زیادی را هر ساله در فصل زمستان، به این منطقه می‌کشاند. پیست خور دارای یک دستگاه تله اسکی بشقابی جهت استفاده اسکی بازان است. در این پیست، آموزش اسکی و اسنوبرد توسط مربی در محل پیست صورت می‌گیرد.
بیرون از محوطه پیست، مکانی برای سرسره بازی با تیوپ در نظر گرفته شده که در واقع این نقطه را می‌توان شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین بخش مجموعه به حساب آورد. بخش تیوپ سواری خارج از حیطه و نظارت مدیریت پیست خور بوده و ظاهراً زیر نظر شورای روستای خور می‌باشد. بنا به گفته مدیریت محترم پیست، به دلیل خطرناک و غیر استاندارد بودن این فعالیت، حتی در برهه‌ای از زمان با دخالت نیروی انتظامی جلوی آن گرفته شده اما مجدداً فعالیت آن از سر گرفته شده است!
با تمام خطراتی که این فعالیت دارد اما آخر هفته‌ها، خانواده‌ها و جوانان زیادی با تیوپ‌های شخصی یا اجاره‌ای در این مکان به سرسره بازی مشغول می‌شوند. به دلیل ناهموار بودن مسیرها، سر خوردن با تیوپ در آن بسیار غیر ایمن و خطرناک است که این امر، شادی و خنده‌های شرکت کنندگان را هر از گاهی به درد و ناراحتی و پشیمانی مبدل می‌کند. آمار رسمی از تعداد آسیب دیدگان در دسترس نیست اما به گفته یکی از مسئولان پیست، متأسفانه هر ساله تعدادی از افراد در این مکان آسیب می‌بینند که امسال هم چند مورد حادثه شدید از قبیل: شکستگی گردن، شکستگی بینی، آسیب نخاعی و … اتفاق افتاده است.
البته تا جایی که بنده مشاهده و تجربه کردم، شاید در گوشه‌هایی از مجموعه خور و یا در بخش‌هایی از همان محدوده تیوپ بازی، بشود با کم کردن هیجانات و پایین آوردن ریسک، به سرسره بازی (ترجیحاً بدون تیوپ) پرداخت اما قطعاً این سرسره‌بازی بدون ریسک و خطر نخواهد بود خصوصا اگر احتمال برخورد تیوپ سواران به شما وجود داشته باشد.
آبشار خور:
آبشار خور به ارتفاع تقریبی 50 متر، واقع در جنوب شرقی روستای خور از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. این آبشار در ارتفاع 2550 متری از سطح دریا و در فاصله حدود 2 کیلومتر از روستا واقع است. دسترسی به این آبشار زیبا از طریق یک راه پاکوب میسر است که از مجاورت دفتر پیست اسکی (قبل از ورود به روستا) شروع شده و نیاز به حدود یک ساعت پیاده‌روی دارد. بهترین زمان برای بازدید از آبشار خور فصل بهار و اوایل تابستان است. در این موقع از سال آبشار خور بسیار پرآب و زیبا بوده و مسیر منتهی به آن نیز از سرسبزی و طراوت چشم نوازی برخوردار است. در فصل زمستان به دلیل برودت هوا، آبشار یخ بسته و منظره خیره کننده‌ای را به وجود می‌آورد اما در عوض به دلیل ارتفاع زیاد برف، دسترسی به آن دشوارتر است. در فصل زمستان، آبشار یخی خور، از ضلع شرقی پیست، به خوبی از راه دور نمایان است.
آدرس روستا و پیست اسکی خور:

برای رسیدن به روستای خور، کیلومتر 15 جاده کرج-چالوس (1) ، پیش از تأسیسات سد کرج (سد امیرکبیر)، با مشاهده تابلوی خوزنکلا، باید مسیر را از راه فرعی به سمت شرق در پیش بگیرید. حدود 200 متر بالاتر با دیدن تابلوی «پیست اسکی خور» دو راهی را به راست می پیچید و 15 کیلومتر دیگر می رانید تا به روستای خور برسید.

بیشتر بخوانید:  آبشار خور
***
ساعت کار پیست:
ایام هفته: 08:30 تا 13:00 – ایام تعطیل و پنجشنبه و جمعه: 08:30 تا 14:30
شماره تماس پیست اسکی خور:
مدیریت: 02635364242 (آقای گودرزی)
09197071320 (آقای مهدی رجبی)
وبسایت «مجموعه‌های اسکی دیزین، شمشک و خور»:
ورودی مجموعه برای هر خودرو: 5 هزار تومان
ورودی پیست اسکی برای هر نفر: 25 هزار تومان برای یک روز
اجاره چوب اسکی و اسنوبرد: 30 هزار تومان برای یک روز
آموزش اسکی و اسنوبرد: 20 تا 30 هزار تومان برای یک روز
اجاره تیوپ: 5 تا 7 هزار تومان برای یک ساعت
——————————————————————————————
پاورقی:
1) برخی منابع، ارتفاع پیست اسکی خور را در محدوده 2800 تا 3200 متر ذکر نموده‌اند که با توجه به ارتفاع شناختی منطقه، قطعاً این اعداد صحیح نمی‌باشد.
2) تقاطع مسیر کرج و تهران  به میدان امیرکبیر می رسد که ابتدای جاده چالوس محسوب می‌شود. فاصله از پل کلاک تا میدان امیرکبیر 8 کیلومتر است.
———————————————————————————-
گزارش‌های مرتبط در همین وبلاگ:
 قله پهنه سار از روستای خور: اردیبهشت ماه ۱۳٩٠
——-
لینک مطلب در وبلاگ قدیم: اینجا
——
(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)
پیست اسکی خور

پیست اسکی خور

پیست اسکی خور و اسکی سوارانی که متصل به تله اسکی در حال صعود به بالای پیست هستند:

 

محوطه تیوپ سواری:

پیست اسکی خور

پیست اسکی خور

 

پیست اسکی خور

پیست اسکی خور

 

پیست اسکی خور

پیست اسکی خور

 

پیست اسکی خور

پیست اسکی خور

 

نمایی از آبشار یخی خور از ظلع شرقی پیست خور (عکس زوم شده):

اندازه کوچک آدمهای پای آبشار، نشان دهنده عظمت و ارتفاع زیاد آبشار خور است.

آبشار یخی خور

آبشار یخی خور

 

نمونه ای از آسیب دیدگان تیوپ سواری:

 

روستای خور در زمستان:

 

نمای زیبایی از ارتفاعات بالای روستای ارنگه، قله های قبله و پورا در سمت راست دیده می شوند.

 

جبهه جنوبی کوه شاهدژ، واقع در شمال غربی روستای خور (بالای روستای سیجان):

کوه شاهدژ

کوه شاهدژ

پایان

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در ماهنامه پیام بهمن, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *