مسیر کوهنوردی دربند

معرفی مسیر کوهپیمایی دربند به پناهگاه شیرپلا

موقعیت جغرافیایی: شمال تهران

مسافت از میدان سربند تا پناهگاه شیرپلا: 4.5 کیلومتر

مدت زمان: 2.5 ساعت با گام متوسط

Darband – Shirpala


مسیر کوهنوردی دربند: نقطه شروع در این مسیر میدان سربند (یا میدان مجسمه) به ارتفاع حدود ۱۸۰۰ متر در شمال محله دربند است. برای رسیدن به میدان سربند باید خود را به میدان تجریش رسانده و از آنجا به دربند بروید. ابتدای خ دربند سواری شخصی و تاکسی برای میدان سربند دارد.

از میدان سربند دو مسیر برای صعود پیش رو دارید که هر دوی این مسیرها حدود یک ساعت بالاتر به هم می رسند.

۱- مسیر اصلی که مسیر کافه ها و رستوران ها است. معمولا نود درصد کوهنوردان و گردشگران از این مسیر تردد می کنند.

۲- مسیر تله سی یژ. این مسیر  حدود ۱۰۰ متر بالاتر از میدان سربند از مسیر اصلی جدا شده و از سمت چپ وارد کوچه ای می شوید که به ایستگاه تله سی یژ دربند می رسد و در ادامه پس از حدود یک ساعت با مسیر اصلی یکی می شود.

در طول مسیر تابلوهای راهنما کم و بیش وجود دارند. بخش هایی از مسیر سنگی و صخره ای است که با طناب و سیم بکسل ایمن سازی شده است. در مسیر اصلی بدون اینکه وارد فرعی ها شوید پس از طی 4.5 کیلومتر و حدود 2.5 ساعت کوهپیمایی به پناهگاه شیرپلا در ارتفاع ۲۷۵۰ متر می رسید.

مسیر کوهنوردی دربند به شیرپلا نسبت سایر مسیرهای ایمن شمال تهران از جمله درکه و دارآباد نسبتا از شیب بیشتری برخوردار بوده و از نیمه دوم مسیر به بعد تا پناهگاه سنگی و صخره ای است که سختی و در عین حال لطف خاص خودش را دارد.

چشمه های مسیر:
۱.    پس از نیم ساعت حرکت در مسیر بعد از تابلوی دوراهی اوسون، شیرآب جلوی کافه
۲.    پناهگاه شیرپلا


پناهگاه شیرپلا (منبع: ویکی پدیا)

پناهگاه شیرپَلا مجتمعی کوهستانی در کوه‌های البرز در شمال تهران است. این مجتمع در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از سربند، پس‌قلعه و آبشار دوقلو می‌گذرد. از شیرپلا تا قلهٔ توچال معمولاً سه تا چهار ساعت راه است. این مجتمع در دو طبقه بنا شده و دارای امکاناتی چون خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر، ناهارخوری، بوفه، نمازخانه و سرویس کامل بهداشتی و لوله‌کشی آب و برق است.
نام شیرپلا یا شیرپِلا در گویش مازندرانی به معنی شیر برنج است که هنوز هم خوراک گاوداران مازندران در بلندی‌های البرز است. کیقباد، پادشاه اساطیری، پیش از رسیدن به سلطنت به کمک جهان پهلوان رستم، در دژ کیقباد که در شیرپلای امروزی قرارداشته، زندگی می‌کرده‌است. البته در مورد نام شیرپلا برخی از کوهنوردان نیز معتقدند نام شیرپلا از واژه شیب پناه گرفته شده و به مرور زمان به شیرپلا تبدیل شده که این عقیده نیز با توجه به موقعیت این پناهگاه دور از ذهن نمی‌باشد.
تأسیس:
کلنگ تأسیس پناهگاه شیر پلا به شکل مدرن امروزی در سال ۱۳۴۱ در زمان استاد حسین رفعتی افشار، نهمین رئیس فدراسیون کوهنوردی کشور بر زمین‌خورد.
دسترسی‌ها:
راه اصلی ورود به این پناهگاه از سمت دربند می‌باشد و پس از رسیدن به دو راهی اوسون باید به سمت راست (با توجه به علائم راهنما) حرکت کرد. در سمت چپ این پناهگاه مسیر قله توچال و همچنین ایستگاه پنجم توچال موجود است.

بیشتر بخوانید:  روستای سنگان

عکس آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا (عکس از M.samadi):

پناهگاه شیرپلا

 

+ دانلود جی پی اس مسیر دربند به شیرپلا (فایل از صفحه ویکی لاک آقای mojta baharoni )


بقیه در ادامه مطلب

تصاویر مسیر کوهنوردی دربند:

مسیر دربند به شیرپلا

مسیر دربند

پناهگاه شیرپلا

پناهگاه شیرپلا

پایان


گزارش های مرتبط:

مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران

قله توچال از مسیر دربند

مسیر دربند-شیرپلا-اوسون

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۳ دیدگاه دربارهٔ «مسیر کوهنوردی دربند»

  1. احسان نیکخواه می‌گوید:

    اطلاعات خیلی خوبی بود . فقط اگر عکسهایی از مسیر در سایت میگذاشتید خیلی بهتر بود.ولی در کل اطلاعات خوبی بود

  2. مهتاب می‌گوید:

    سلام ، عالی بود ممنون از راهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *