لنگرود، از آبی خزر تا استواری لیلاکوه

لنگرود، از آبی خزر تا استواری لیلاکوه
جاذبه های گردشگری استان گیلان، شهرستان لنگرود

گزارش ارسالی به نشریه داخلی «پیام بهمن»،

اسفند ماه 1392برای مشاهده تصویر در سایز بزرگتر، بر روی آن کلیک نمایید.

لنگرود، از آبی خزر تا استواری لیلاکوه

لنگرود، از آبی خزر تا استواری لیلاکوه

+ متاسفانه به دلیل اشکال در صفحه آرایی، “عنوان گزارش” در مجله ناقص چاپ شده بود که دیگه بنده اینجا بصورت دستی عنوان را کامل کردم.


جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان گیلان

لنگرود، از آبی خزر تا استواری لیلاکوه

لنگرود، شهری است که بین آبی خزر و استواری لیلا کوه، مجنون وار نشسته است و خونگرمی شالیزارهایش با خونسردی باغ‌های چایش به هم آمیخته… و دیدن چهره مهربان و همیشه بهاری مردمانش ـ با آن نگاه‎های روشنشان ـ آرزوی تمام کسانی است که یک بار نان و نمکی از سفره اخلاصشان خورده باشند. لنگرود، شهر شالیزارهای برنج، شمخال‌های آویخته، تورهای مندرس صمیمی، باغ‌های پرتقال، رنگارنگی لباس‌های روستایی، عطر بلال و پونه و … مردمانِ شور و عشق و ایثار است. لنگرود شهر ابریشم و شعر و رنج است. پروانه‌ها بر تبسم گل‌هایش پیله می‌کنند و شعور در مقابل شعرش، به زانو در می‌آید و «برنج» آینه رنج سالیان طولانی، لبخند پینه بر دستانشان است. شهرستان لنگرود یکی از شهرهای زیبای استان گیلان می‌باشد. این شهر دارای فرزانگان، دانشمندان، شعرا و آثار تاریخی فراوانی است که نشان از قدمت و اهمیت این شهر ساحلی دارد به همین دلیل از قدیم‌الایام مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

شهرستان لنگرود، با وسعتی حدود ۹۰۰ کیلومترمربع در ناحیه شرق گیلان، واقع شده است و فاصله آن با مرکز استان ۶۰ کیلومتر می‌باشد. لنگرود از شمال به دریای خزر، از جنوب و غرب به لاهیجان و از شرق به رودسر، می‌رسد. بافت قومی مردم لنگرود، گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پیش صحبت می‌نمایند.


بقیه در ادامه مطلب

نام‌گذاری لنگرود

نام لنگرود، برای اولین بار حدود 900 سال قبل، (سال ۵۱۲ ه.ق) در کتب تاریخی آمده است. یعنی سال مرگ سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی و آزاد شدن «فرامرز بن مردانشاه لنگرودی» از زندان. به دو دلیل این شهر را لنگرود گفته‌اند:

۱- اینکه لنگرود در ابتدا لنگرگاه بوده است.

۲- لنگرود نام رودخانه‌ای می‌باشد در جوار شهر که به دریای خزر می‌ریزد.

بیشتر بخوانید:  مسیر کوهنوردی لیلاکوه

ساحل زیبای چمخاله

چمخاله، یکی از سواحل زیبای این خطه، در 10 کیلومتری شهرستان لنگرود، واقع شده که ساحل نیلگون و آرام آن خواستگاه مسافران بسیاری در فصل تابستان است. کیفیت و موقعیت خاص جغرافیایی این ساحل از دیرباز مورد توجه گردشگران و مسافران داخلی علی‌الخصوص تهرانی‌ها در فصول گرم سال بوده است. مجتمع گردشگری، مسکونی و تفریحی «ستاره دریا» واقع در ساحل چمخاله، یکی از مراکزی است که پذیرای مهمانان و گردشگران در تمام فصول سال است. قابل ذکر است که این مجموعه، یکی از مراکز طرف قرارداد با خانه کارگر است که اعضای خانه کارگر با کارت عضویت می‌توانند برای اقامت در این مجموعه، از طریق اینترنت، سوئیت و اتاق رزرو نمایند.

لیلا کوه نگین سبز لنگرود

لیلا کوه که در گویش گیلکی به آن «لیله کوه» می‌گویند، کوهی سرسبز و پوشیده از بوته‌های چای است که در جنوب شهرستان لنگرود واقع شده است. مسیر لیلا کوه در ابتدای لنگرود (از سمت لاهیجان) و میدان فرمانداری به سمت راست است. دامنه‌های این کوه امروزه تبدیل به قطب قهوه‌خانه‌ای گیلان گشته است! اگر لیلا کوه را پشت سر بگذارید، بخش‌های ملات، پرشکوه و کومله را می‌بینید و بعد زیبائی‌های آن طرف لیلا کوه یعنی اطاقور و در نهایت خرما -بهشت پنهان ایران- را، می‌توانید مشاهده نمایید.

بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان لنگرود یکی از بازارهای زیبای استان گیلان است که در آن انواع ماهی‌ها و محصولات محلی به فروش می‌رسد. در این بازار علاوه بر ماهی؛ چای، کلوچه، زیتون، لوازم شکار و ماهیگیری، میوه، سبزی محلی، نان برنجی مخصوص، پرندگان صید شده محلی (مرغ هوایی و چنگر) و … به فروش می‌رسد. این بازار سنتی و پرشور، حال و هوای بازارهای قدیمی گیلان را در خودش حفظ کرده است. در این بازار، فروشندگان ماهی، طبق سنت قدیمی، ماهی‌های خود را با صدای بلند به رهگذران معرفی می‌کنند که فضای رقابتی خاصی را بین فروشندگان و خریداران ایجاد می‌کند. اگر روزی گذرتان به لنگرود افتاد -حتی اگر قصد خرید نداشتید- حتماً سری به این بازار سنتی و کوچه پس کوچه‌های اطراف آن بزنید. پل خشتی و بقعه متبرکه آقا سید حسین نیز در نزدیکی این بازار قرار گرفته‌اند.

پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود، به عنوان معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود است که بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. این رودخانه که یکی از آبراه‌های سفیدرود است، از مرکز شهر گذشته و دو محله لنگرود به نام‌های «فشکالی محله» و «راه پشته» را به یکدیگر متصل می‌نماید. در گویش گیلکی لنگرودی، به این پل، «خَشته پٌل» و «خَشته پورد» می‌گویند. پل خشتی لنگرود از آنجا که در مرکز شهر و در جای مناسبی قرار دارد کماکان از اهمیت رفت و آمد خاصی برخوردار است. از تاریخ و قدمت این پل تاریخی اطلاعات موثقی در دسترس نیست. منابع مختلف قدمت این پل را از دوره ایلخانیان تا صفویه و حتی قاجار عنوان می‌کنند. (حدود 200 تا 500 سال). طول این پل بیش از 37 متر، عرض آن 4.5 متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطـح رودخانه 9.75 متر می‌باشد و دارای 2 دهانه فراخ است. مصالح این پل از آجر و ساروج است.

بیشتر بخوانید:  لیلاکوه لنگرود

بقعه آقا سید حسین لنگرود

بقعه آقا سید حسین لنگرود مربوط به سدهٔ ۸ ه.ق است که در بافت قدیم شهر، جنب بازار ماهی فروشان لنگرود واقع شده است. این اثر در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بقعه متبرکه از اهمیت و احترام خاصی در بین اهالی لنگرود برخوردار است. ریختن دانه برای کبوتران حرم، جمع شدن کبوترها در حیاط حرم و پرواز دسته جمعی آن‌ها با عبور رهگذران، قطعاً یادآور خاطرات روزهای دور و نزدیک برای خیلی از لنگرودی‌هاست که هنوز هم تکرار می‌شود.

خانه منجم باشی

خانه منجم باشی مربوط به دوره قاجار، در فشکالی محله لنگرود، روبروی اداره برق و سبز میدان واقع شده است. این خانه در واقع معروف‌ترین خانه تاریخی لنگرود، متعلق به خاندان منجم باشی است که با روی کار آمدن آغامحمدخان قاجار در گیلان صاحب نام و عنوان شدند. سالن و تزئینات این خانه نمونه‌ای از هنر معمارى گیلان در دوره قاجار است.

پارک فجر

پارک فجر، بزرگ‌ترین پارک لنگرود است که وجود دریاچه مصنوعی (استخر آب) در داخل آن جلوه خاصی به آن بخشیده است. این پارک در ابتدای جاده رودسر و جنب تالاب کیاکلایه قرار دارد. پارک فجر در ایام نوروز پذیرای اسکان مسافران نوروزی است که به این شهر آمده‌اند.

سایر جاذبه‌ها

شهرستان لنگرود همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی از قبیل: پارک جنگلی خرما، پارک جنگلی بلوردکان، پارک جنگلی مریدان، منطقه تفریحی نگین سبز شهر کومله، منطقه سرسبز اطاقور، باغ معروف منجم باشی در روستای دیوشل، خانه دریا بیگی و … است.

پاورقی:
1) شمخال: نوعی تفنگ قدیمی سرپر

منابع:
*کتاب تاریخ گیلان، تألیف فومنی گیلانی
*سایت ویکی‌پدیا
*سایت: دانستنی‌های تاریخ و جغرافیایی ایران

نیما (حسن) اسماعیلی؛ اسفند ماه 1392

——————————————————————

تصاویری از لنگرود:

پل خشتی لنگرود

تاریخچه پل خشتی لنگرود

میدان پارک فجر لنگرود

میدان پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود – مغازه آقای ترابی

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود

بازار ماهی فروشان لنگرود – نان تبیجان

پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود

عکس قدیمی - پل چوبی لنگرود

عکس قدیمی – پل چوبی لنگرود

پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود

میدان پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود

 

پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود

********************************************************

بیشتر بخوانید:  عطاکوه از روستای لیارجدمه

لنگرود، فرودین 1393:

لنگرود - پل فلزی (پل چوبی قدیم)

لنگرود – پل فلزی (پل چوبی قدیم)

لنگرود، فرودین 1393:

لنگرود - پارکینگ بازار

لنگرود – پارکینگ بازار

پایان

لینک مطلب در وبلاگ قدیم نشاط زندگی

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در ماهنامه پیام بهمن, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *