گزارش صعود زمستانه به قله کلوگان (اورجین) از امامه

تاریخ اجرا: جمعه 94.09.27
موقعیت جغرافیایی: تهران، جاده فشم
ارتفاع قله کلوگان (اورجین): 2940 متر

ارتفاع مبدا صعود: 2230 متر (امامه بالا)
ارتفاع پایین ترین نقطه: 2100 متر (امامه پایین)
طول مسیر صعود: 5 کیلومتر
طول کل مسیر: 11 کیلومتر
مدت زمان صعود: 5.5 ساعت
مدت زمان فرود: 4 ساعت
کل زمان برنامه: 10 ساعت (8 صبح تا 6 عصر)
تعداد نفرات: 3 نفر
نیما اسماعیلی، مسعود کریمخانی و خانم نرگس گوهری

قله کلوگان:

قله کلوگان از امامه – زمستانه

مسیر صعود در گوگل ارث. (رنگ آبی)
به جهت شمال دقت شود.
(رنگ نارنجی: مسیر صعود از آبشار کلوگان)
(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

قله کلوگان

+ دانلود جی پی اس قله کلوگان از امامه – GPS

——————————————————————

گزارش صعود:

ساعت 7.5 صبح میدان روستای امامه بالا بودیم. صبحانه را پای ماشین صرف کرده و ساعت 8 صبح از کوچه “8 متری میانا” مسیر باغها را به سمت امامه پایین در پیش گرفتیم. 20 دقیقه بعد انتهای امامه پایین و کنار رودخانه بودیم. از سمت راست رودخانه مسیر دره کلوگان را در پیش گرفتیم. حدود 300 متر بعد ابتدا یالی با سنگهای بزرگ را رد کرده و دره کوچکی در سمت راستمان بود که از یال سمت چپ آن به ارامی ارتفاع گرفتیم. حدود 15 دقیقه بعد بالای یال بودیم. در اینجا گزینه های صعود را بررسی کرده و مناسب ترین یال را برای صعود انتخاب کردیم که شیب مناسب و برف کمتری داشت. کمی ارتفاع کم کرده و سپس به روی یال بعدی رفتیم. اواسط این یال کمی حجم برف زیاد شد، تقریبا تا زیر زانو که نیاز به برفکوبی داشت.

ساعت 10:15 بالای یال دوم بودیم. (تصویر ضمیمه در ادامه مطلب) در اینجا دو یال برای ادامه صعود پیش رو داشتیم:

1- یال شرقی که کوتاه تر بوده اما برف بیشتری داشت.

2- یال جنوب شرقی که کمی طولانی تر بوده اما برف کمتری داشت و در ابتدای امر فرود بیشتری هم داشت.

گزینه دوم انتخاب شد و حدود 60-70 متر ارتفاع کم کردیم و روی یال مورد نظر قرار گرفته و به سمت قله حرکت کریم. حدود یک ساعت بعد به بالای قله فرعی رسیدیم که آنطرفش پرتگاه بود و مجبور شدیم کمی ارتفاع کم کرده و با احتیاط آنرا دور بزنیم. تا اینجای کار هوا ابری و عالی بود اما رفته رفته مه منطقه را فرا گرفته و برف ریزی روع به باریدن گرفت.

بیشتر بخوانید:  قله خرسنگ

گروه 4 نفره دیگری از دور دیده می شدند که از یال جنوبی و روستای کلوگان به قله صعود کرده و به سرعت در مسیر برگشت بودند.

در انتهای این یال با یک چرخش به سمت راست یال آخر را به سمت قله در پیش گرفتیم که حدود 10 دقیقه بعد، ساعت 13:30 روی قله کلوگان بودیم. در کل از ابتدای حرکت تا قله برف و برفکوبی قابل توجهی نداشتیم بجز در چند نقطه. همین که به قله رسیدیم هوا به شدت مه آلود و سرد شد در حالی که برف هم در حال باریدن بود طوری که درنگ روی قله جایز نبود. به زحمت و با اعمال شاقه بدون اینکه جرات کنیم دستکش هایمان را درآوریم، کمی ته بندی با چند لقه نان و سیب زمینی کردیم و عکس یادگاری گرفته و مسیر فرود را در پیش گرفتیم.

مه شدیدی تمام فضا را پر کرده بود طوری که تا چند متر بیشتر دید نداشت. دمای هوا به شدت پایین آمده بود طوری که دستکش پلار دولایه که داشتم جواب نمی داد و یک دستکش دولایه دیگر را به زحمت روی آن پوشیدم! مگر اینکه انگشت های دست گرم شود. با توجه به تجربه فرود از یال شرقی در برنامه پاییزه سال 92، بصورت حسی مسیر یال را گرفته و ارتفاع کم کردیم. بعد از حدود 10 دقیقه جی پی اس را چک کرده و دیدم که 90 درجه در خلاف یال مورد نظر داریم حرکت می کنیم! مجدد به روی قله برگشته و یال شرقی را پیدا کرده و مسیر فرود را در پیش گرفتیم. یک ربع بعد به سنگ و صخره برخوردیم که غیر قابل عبور می نمود و من هم این سنگها را یادم نبود که دو سال پیش چکارش کرده بودیم! البته بعدا یادم آمد که از سمت راست دورش زده بودیم. در حالی که جی پی اس گردش به چپ را نشان می داد ما هم قبل از سنگها سرازیر شدیم در حالی که شیب تند بود و دریایی از برف پیش رویمان بود. حدود 50 متر که ارتفاع ارتفاع کم کردیم جی پی اس را چک کردم و دیدم که از مسیر خارج شدیم! به زحمتتتتتتت مجددا به سمت بالا برگشتیم و به سمت سنگها حرکت کردیم در حالی که من چون کمی پایین تر بودم، یکی دو نقطه تا کمر در برف فرو رفته و اصلا درآمدن از برف به سختی امکان پذیر بود. خود را به بالا رسانده و از سنگها بالا رفتیم که در اینجا نرگس خانم بخاطر لغزنده بودن سنگها کمی به زحمت افتاد و داستان اصلی آنطرف سنگها یعنی در هنگام فرود بود!

بیشتر بخوانید:  قله خاتون بارگاه - زمستانه

زیر برف لایه ای از یخ نشسته بود و در چشم بهم زدنی سر میخوردیم که یک بار من سر خوردم و به زحمت و با کلنگ بالا آمدم و در جستجوی راهی برای پایین رفتن بودیم که اقا مسعود که در جلو حرکت میکرد ناخودآکاه سر خورد و چند متر پایین تر ایستاد و ما هم راهی نداشتیم جز اینکه سر بخوریم و به آقا مسعود ملحق شویم. البته اگر این سر خوردن اتفاقی نبود، برای راه گرفتن روی سنگها واقعا به مشکل می خوردیم چون جلوتر به سختی راه می داد و احتمالا باید به عقب برمی گشتیم و راه دیگری را جستجو می کردیم که در هر حال عاقبت به خیر شدیم.

هر سه نفر به سلامت از این نقطه خطرخیز گذر کرده و با تراورس و برفکوبی به روی یال اصلی و مسیر جی پی اس رسیدیم. باید اعتراف کنم که در این دقایق کمی نگران بودم و استرس داشتم که آیا بالاخره یال اصلی و مسیر فرود را پیدا می کنیم یا نه همینطور باید در مه شدید تراورس کنیم و برفکوبی و  چک کردن جی پی اس و … .

از روی یال اصلی ارتفاع کم کرده و باقی راه را به کمک جی پی اس که هر 50 متر چک می کردم! توانستیم پیدا کرده و خود را به جاده امامه پایین برسانیم در حالی که هوا تاریک شده و بارش برف به ارامی ادامه داشت. با رسیدن به جاده شور و شعف تیم سه نفره ما را فرا گرفت چرا که از آن شرایط سخت بالاخره به سلامت گذر کرده و الان اینجا بودیم … با خیال آسوده جاده آسفالت را به سمت راست و امامه پایین ادامه دادیم.

بعد از حدود 20 دقیقه پیاده روی در شیب ملایم جاده، به امامه پایین رسیدیم و ساعت 18 امامه بالا و محل پارک خودرو بودیم. یک لایه نازک برف روی ماشین  نشسته بود که به شدت به شیشه ها چسبیده بود یعنی در واقع یخ بسته بود! حدود ده دقیقه من و آقا مسعود با پارچه سابیدیم تا شیشه ها کم و بیش از برف و یخ تمیز شدند و به سمت تهران به راه افتادیم.

بیشتر بخوانید:  قله ورجین از لواسان

نکات برنامه:

1- هواشناسی برای منطقه فشم کمی ابر و حداکثر 20 درصد بارش باران پیش بینی کرده بود و ما با ابر و مه و برف و سرما غافل گیر شدیم! یعنی در چنین شرایطی اگر جی پی اس نباشد و یا باشد و به هر دلیلی از کار بیفتد یا قابل استفاده نباشد، شرایط واقعا سخت و در حد مرگ خطرناک می شود!

2- موقعیت قله: از میدان امامه بالا به سمت جنوب (دره و روستای کلوگان) که نگاه می کنید، قله ورجین در مقابل شما و قله کلوگان در سمت راستتان (به سمت جاده فشم) قرار دارد. یعنی باید از امامه پایین کاملا به سمت راست پیچیده و به سمت قله حرکت کنید.

—————————————————————

یکی از برنامه های ویرایش فایلهای GPX نرم افزار ساده و کم حجم GPX Editor است که کارهای ابتدایی مثل حذف بخش هایی از مسیر، جدا کردن و چسباندن فایلهای جی پی اس و غیره را می توان با آن انجام داد. با همین برنامه مسیرهایی را که اشتباه رفته بودیم حذف کرده و فایل اصلاح شده را در ویکی لاک آپلود کردم.

دانلود نرم افزار GPX Editor : اینجا

نرم افزار GPX Editor

این هم یک سایت برای ویرایش آنلاین فایلهای جی پی اس:

—————————————————————

گزارش های مرتبط در همین وبلاگ:

قله کلوگان از امامه، مسیر آبشار – 17 آبان 1392

—————————————————————-

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

طلوع خورشید و نمای زیبایی از امامه، قله ساکا و ارتفاعات بالای راحت آباد:

جاده امامه پایین:

کوچه های امامه پایین:

قله کلوگان از امامه – زمستانه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله کلوگان از امامه – زمستانه»