قله پرسون از برگ جهان

گزارش صعود به قله پرسون از برگ جهان

(صعود به قله های اندار و پرسون از برگ جهان)

ارتفاع قله پرسون: 3150 متر

ارتفاع قله اندار: 3080 متر

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 4 مهر 1393
موقعیت جغرافیایی: تهران، لواسان، روستای برگ جهان (2020 متر)
مدت زمان صعود: 4 ساعت و 20 دقیقه (با احتساب 20 دقیقه تایم صبحانه)
مدت زمان فرود: 3 ساعت و 30 دقیقه (با احتساب 30 دقیقه تایم ناهار)
کل زمان برنامه: 8 ساعت (7 صبح تا 3 عصر)
مسیر صعود: حدود 7.5 کیلومتر
مسیر فرود: حدود 6.5 کیلومتر
کل مسیر طی شده: حدود 14 کیلومتر
تعداد نفرات: 1 نفر (خودم)

قله پرسون

قله پرسون – نیما اسماعیلی

 

قله های اندار و پرسون از برگ جهان

قله های اندار و پرسون از برگ جهان

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی تصویر کلیک نمایید)

دانلود فایل جی پی اس قله های اندار و پرسون از برگ جهان (به روزرسانی شده در سال 1400)

+ دانلود جی پی اس قله اندار از برگ جهان (برنامه آبان 1400)


کمکی: دانلود جی پی اس قله پرسون از افجه – دشت هویج (مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8 ک / 1000 متر)


نکته:

1- قرار بود آخر هفته برنامه گل گشت خانوادگی داشته باشیم که دوستان یک به یک عدم آمادگیشون رو برای شرکت در برنامه اعلام فرمودند! این شد که ما هم که تنهایی کوه خونمون کم شده بود تصمیم گرفتیم تنها برویم کوه.

2- قله پرسون از اون قله هایی بود که همیشه در لیست انتظار بوده اما از آنجایی که ما زیاد با دشت هویج حال نمی نماییم (بجز زمستانش) ، پرسون عزیز هنوز نرفته باقی مانده بود. صعود به پرسون از برگ جهان مدتی بود که در ذهنم بود. این شد که تصمیم گرفتم این قله رو از مسیر غیر متعارف یعنی برگ جهان صعود کنم که هم فال باشد و هم تماشاااااااا.

3- توو همه این سالها که ماشین زیر پامه همیشه یک دست لنت جلو کارکرده صندوق عقب ماشینم داشتم برای روز مبادااااا. که بالاخره دیروز در مسیر برگ جهان به کار آمد. بلوار لواسان بودم که دیدم صدای لنت جلو سمت راننده در آمده آن هم چه در آمدنی! معمولا قبل از تمام شدن صدای سوت از لنت ها شنیده میشه اما ظاهرا چون از یک سمت بیشتر خورده شده بود از سوت اخطار هم خبری نبود. ساعت 6 صبح جمعه است و همه جا و همه کس تعطیل. سریع دست به کار شده و لنت همان یک چرخ رو عوض کردم. تعویض لنت 25 دقیقه زمان برد. بنظر می رسه که اگر این آینده نگری نبود، باید قید برنامه اون روز می زدم. یا اینکه با آژانس و تاخیر و کلی هزینه و این داستانها برنامه رو انجام می دادم. که در هر حال ضدحال بود. (با سپاس از خودم! 🙂 )

بیشتر بخوانید:  قله سرسیاه غار 3 از برگ جهان

بقیه در ادامه مطلب

مسیر صعود به قله پرسون از برگ جهان:

صعود به پرسون از برگ جهان کار سختی نیست. داخل محل برگ جهان به جای اینکه از روی پل رد شده و مسیر آبشار (سمت راست) را در پیش بگیرید باید مسیر را مستقیم ادامه دهید. انتهای جاده یک پاکوب (راه مالرو) از سمت راست شما را مستقیم به روی گردنه سُل می رساند. مسیر پاکوب در ادامه به سمت دره اِندار سرازیر می شود. اما شما باید در اینجا از مسیر پاکوب جدا شده و از سمت چپ مسیر یال را به سمت خط الراس ادامه دهید. از گردنه به بعد پاکوب مشخصی ندارد اما مشکل خاصی هم برای حرکت نیست. از خط الراس (2940 متر) به سمت راست پیچیده و تا قله پرسون را خط الراسی طی می کنید. قبل از قله اصلی پرسون -که روی آن خط الراس از همه بلند تر است- ابتدا باید دو قله فرعی سنگ چین شده را پشت سر بگذارید. قله فرعی دوم به ارتفاع 3080 متر، قله اندار است. پس از چند فراز و نشیب در نهایت به قله پرسون به ارتفاع 3150 متر می رسید. فاصله قله اندار تا پرسون حدود نیم ساعت است. نشانه قله پرسون دیواره سنگ چین شده نسبتا بزرگی در سمت راست قله است.

شرح صعود من و نکات آن:

چهارشنبه قبل از برنامه اینرتنت را برای صعود به قله پرسون از مسیر برگ جهان جستجو کردم اما هیچ نیافتم! انگار که اصلا تا به امروز کسی از برگ جهان پرسون را صعود نکرده باشد! که خب البته مسلمه که صععود کرده و می کنند احتمالا به ندرت. در هر حال مسیر را در گوگل ارث به خوبی دیده و بررسی کردم. صبح جمعه ساعت 06:50 صبح ماشین خود را در سه راهی ابتدای برگ جهان پارک کرده و مسیر کوچه مقابل را در پیش گرفتم. انتهای کوچه به سمت چپ پیچیده و از کنار شیرهای آب مسجد عبور کرده (شیرها آب داشتند) و همانطور که تشخیص داده بودم بدون اینکه وارد مسیر آبشار شوم مسیر جاده را مستقیم ادامه دادم.

در اینجا چون نتوانستم پاکوب اصلی را پیدا کنیم از مسیرهای غیر پاکوب رفتم تا به گردنه رسیدم. در نتیجه این بخش از مسیر را از صعود بعدی (دی ماه 93) کپی میکنم:

<<حدود 300 متر بالاتر در انتهای خیابان پس از رد کردن آخرین ساختمان به راست پیچیدم و حدود 50 متر بالاتر از سمت چپ وارد پاکوبی شدم که این پاکوب تا گردنه و در نهایت تا دشت اندار ادامه دارد.>>

بیشتر بخوانید:  قله های خورندان، گاوبینی و سرسیاه غار

خودم بودم و خودم و سکوت و زیبایی های پایان ناپذیر کوهستان و قله های دور و نزدیک و پس از این هم خبری نبود جز صدای گاه و بیگاه سگ ها که از دور به گوش می رسید. از روی گردنه به چپ و به سمت بالای یال ادامه مسیر دادم. ساعت 09:30 بر روی خط الراس به ارتفاع 2940 متر بودم. پس از استراحتی کوتاه در جهت شرق به سمت قله پرسون حرکت کردم. حدود ساعت 10:15 بر روی اولین قله فرعی سنگ چین شده، به دوستان خوبم از “گروه کوهنوردی فراز تهران” رسیدم که از مسیر افجه به خط الراس صعود کرده و قبل از من به اینجا رسیده بودند.

به اتفاق آقای فرشید جلیل پور (مدیر گروه فراز) و سایر دوستان، مسیر قله بعدی یعنی قله اندار را در پیش گرفتیم. فکر کنم حدود 10-15 دقیقه بعد به سنگ چین قله اندار 3080 متر رسیدیم و در ادامه حدود نیم یاعت بعد ، ساعت 10:40 بر فراز قله پرسون بودیم.

پس از استراحت و گرفتن عکس یادگاری، بچه های گروه فراز مسیر خط الراس را به سمت قله سرسیاه غار 1 در پیش گرفته و من هم از همانجا به سمت دره اندار در جهت جنوب سرازیر شدم. حدود 10-20 دقیقه مانده به کف دره، به سمت راست کشیده و خود را به چشمه ای رساندم که از ارتفاعات بالا به سمت دره در جریان بود. از آب گوارای چشمه نوشیده و در مسیر رودخانه کوچک خود را به کف دره رساندم.

نکته: ترک پیوست بر اساس برنامه اجرا شده در سال 1400 می باشد که مسیر فرود از یال قله اندار می باشد. این یال هم برای فرود بسیار عالی و بی دردسر شما را ابتدا به دره فرعی و سپس دره اندار در ارتفاع 2480 متر می رساند.

داخل دره، گوسفند سرا و چوپان های عزیزی بودند که از آنها در مورد مسیر برگشت و دره اندار که به مسیر آبشار می رسد پرسیدم که آیا راه می دهد یا نه؟ یعنی به جای اینکه کلی ارتفاع زیاد کرده و به روی گردنه بروم، از همین مسیر دره حرکت کنم. پاسخشان این بود که نرو، دره به هیچ وجه راه نمی دهد. البته این را خود من هم قبل از برنامه وقتی که در گوگل ارث دیدم که پاکوب از برگ جهان به روی گردنه رفته و بعد به سمت دره اندار سرازیر می شود، حدس زده بودم. چون اگر دره راه می داد لزومی نداشت که یک همچین پاکوب درست و حسابی اینجا درست شود تا اهالی به دره اندار دسترسی داشته باشند وگرنه تصمیم اول من برای صعود، در ابتدا حرکت از دره بود که بعد به این نتیجه و منصرف شدم و تصمیم گرفتم که از روی یال و گردنه سُل صعود کنم.

بیشتر بخوانید:  قله اندار از برگ جهان (اندار بزرگ)

پس از صرف ناهار در کف دره، مسیر را ادامه دادم. از باغ های انتهای دره در طول مسیر کمی گردو از گوشه کنار جمع کردم. در انتهای باغ ها به راست پیچیده و وارد پاکوبی شدم که تا گردنه ادامه دارد. پیدا کردن این پاکوب بسیار مهم است چون بدون این پاکوب دسترسی به گردنه غیر ممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود. صعود تا گردنه واقعا زور داشت و خسته کننده بود! اما خب اگر مسیر صبح از روی یال را هم بر میگشتم انجا هم کم فراز و فرود نداشت و در نهایت این مسیر بهتر از مسیر برگشت از یال است. از روی گردنه سرازیر شده و مسیر پاکوب را تا روستا ادامه دادم. ساعت 15:20 محل پارک ماشین بودم و پایان یک برنامه و یک روز زیبای دیگر.

امیدوارم که گزارش مفید واقع شده باشد. پیروز باشید.


آدرس روستای برگ جهان:

لواسان، انتهای بلوار (قبل از زیر گذر)، میدان بسیج، جاده افجه، روستای برگ جهان
کیلومترها (دقیییییق!):
از میدان لشگرک (سه راهی لواسان-فشم) تا میدان بسیج: 8 کیلومتر
از میدان بسیج تا افجه (سه راهی برگ جهان): 6 کیلومتر
و از افجه تا برگ جهان: 7 کیلومتر
در مجموع از میدان لشگرک تا برگ جهان 21 کیلومتر راه است.
———————————————————–

گزارش های مرتبط در همین وبلاگ:

روستای برگ جهان، فروردین 1391

قله سرسیاه غار از برگ جهان، مهرماه 92

قله پرسون از برگ جهان – زمستانه –  دی ماه 93

———————————————————-

قله های ریزان، آتشکوه و ساکا از روی خط الراس پرسون:

 

مسیر پیش رو از روی خط الراس تا قله پرسون:

مسیر قله پرسون از برگ جهان

مسیر قله پرسون از برگ جهان

 

قله های آتشکوه و ساکا:

 

عکس یادگاری بر روی قله پرسون همراه با دوستان خوب “گروه کوهنوردی فراز تهران”

 

مسیر فرود

دره اِندار و پاکوب منتهی به گردنه سُل:

 

چشمه در مسیر دره اندار:

 

گوسفند سرا، دره اندار:

 

نمایی از قله سر سیاه غار از روی گردنه سُل:

مسیر قله پرسون از برگ جهان

مسیر قله پرسون از برگ جهان

 

 

نمایی از قله سر سیاه غار در مسیر گردنه سُل:

مسیر قله پرسون از برگ جهان

مسیر قله پرسون از برگ جهان

 

خط الراس پرسون به سرسیاه غار 1 و یال منتهی به دره اِندار از قله پرسون (مسیر فرود):

مسیر قله پرسون از برگ جهان

مسیر قله پرسون از برگ جهان

 

روستای برگ جهان از مسیر گردنه سل:

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان

 

کوچه باغ‌های برگ جهان:

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان

 

کوچه باغ‌های برگ جهان:

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان

 پایان


گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله پرسون از برگ جهان زمستانهدی ماه 1393

قله های سرسیاه غار 1-2-3 از برگ جهان

قله اندار کوچک از برگ جهان

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله پرسون از برگ جهان»

  1. لیلا می‌گوید:

    لذت بردم هم از گزارش هم از عکس.
    فقط تنها به کوه نروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *