قله پرسون از برگ جهان – زمستانه

صعود به قله پرسون از برگ جهان – زمستانه

(صعود به قله های اندار و پرسون از برگ جهان، فرود از مسیر دشت هویج و افجه)

(+ جی پی اس قله های اندار و پرسون از افجه، مسیر زمستانه)

ارتفاع قله پرسون: 3150 متر

ارتفاع قله اندار: 3080 متر

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 12 دی ماه 1393
موقعیت جغرافیایی قله: استان تهران، لواسان، روستای برگ جهان
ارتفاع مبدأ صعود: روستای برگ جهان 2030 متر
ارتفاع نقطه فرود: روستای افجه 2060 متر
مسافت پیموده شده تا قله: 7 کیلومتر
کل مسافت طی شده تا افجه: 13 کیلومتر
زمان صعود: 6 ساعت 45 دقیقه (با احتساب نیم ساعت صبحانه)
کل زمان برنامه: 10 ساعت و 30 دقیقه

اعضای تیم: 5 نفر: آقایان حبیبی، افضلی و خودم ، خانمها: رنجبریان و لشگریان

گروه نشاط زندگی - قله پرسون

گروه نشاط زندگی – قله پرسون – از راست: طیبه رنجبریان، نیما اسماعیلی، بهارالدین افضلی، معصومه لشگریان و نفر وسط ایستاده رضا حبیبی

مسیر صعود و فرود در نرم افزار گوگل ارث (آبی پررنگ):

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله پرسون از برگ جهان

دانلود فایل جی پی اس قله های اندار و پرسون از برگ جهان، فرود از مسیر دشت هویج (wikiloc)

+ دانلود جی پی اس قله اندار از برگ جهان (برنامه آبان 1400)

+ دانلود جی پی اس قله های اندار و پرسون از افجه، مسیر زمستانه (6 ک / 1000 متر) (ترک از صفحه ویکی لاک Bayat)

قرار ما ساعت ساعت 6 صبح گردنه قوچک بود. ساعت 06:15 همه سر قرار حاضر شده، یک ماشین را همانجا پارک کرده و با دو ماشین به سمت میدان لشگرک به راه افتادیم. از میدان لشگرک وارد جاده فشم شدیم تا از نانوایی که نزدیک میدان است، نان سنگک تازه تهیه کنیم. ساعت حدود 06:30 صبح نانوایی بسته بود!! در حالی که همیشه ساعت 6 صبح این نانوایی باز بود. دور زده و مسیر بلوار لواسان را در پیش گرفتیم. اواسط بلوار لواسان نانوایی بربری باز بود. پس از تهیه نان، مجدد براه افتادیم. انتهای بلوار لواسان از سمت چپِ میدان بسیج وارد جاده افجه شدیم. به افجه که رسیدیم، یک ماشین را آنجا پارک کرده و 5 نفری با یک ماشین به سمت برگ جهان حرکت کردیم.

بیشتر بخوانید:  دشت هویج

ابتدای برگ جهان، ماشین را در سه راهی پارک کرده، کفش و کوله ها را بسته و ساعت 07:15 از کوچه ای که سر همان سه راهی است به داخل برگ جهان پیاده روی خود را آغاز نمودیم. از شیر آب جنب حسینیه کمی آب برداشته و کوچه اصلی روستا را به سمت غرب ادامه دادیم. کمی جلوتر بدون اینکه وارد مسیر آبشار شویم مستقیم ادام دادیم. حدود 300 متر بالاتر در انتهای خیابان پس از رد کردن آخرین ساختمان به راست پیچیده و حدود 50 متر بالاتر از سمت چپ وارد پاکوبی شدیم که این پاکوب تا گردنه و در نهایت تا دشت اندار ادامه دارد.

ساعت 08:15 تا حدود 08:45 برای صبحانه توقف کرده و ساعت 09:15 روی گردنه سُل به ارتفاع 2560 متر بودیم. پاکوبی که در آن بودیم از روی گردنه به سمت پایین سرازیر شده و به دره اندار منتهی می شود. ما از روی گردنه به سمت چپ تغییر مسیر داده و از روی یال به سمت خط الراس حرکت کردیم. ساعت 10:30 روی خط الراس به ارتفاع 2950 متر بودیم.

روی یال چون جبهه جنوبی بود، برف چندانی نبود اما روی خط الراس نقاب برفی تشکیل شده و در جبهه شمالی حسابی برف داشت. پس از استراحت، مسیر را از روی خط الراس به سمت شمال شرق ادامه دادیم. حدود کمتر از یک ساعت برف کوبی داشتیم و باقی مسیر تا قله پرسون برف کوبی قابل توجی نداشتیم. پس از پشت سر گذاشتن دو قله فرعی و کمی فراز و نشیب، در نهایت ساعت 14 روی قله پرسون بودیم. قله فرعی دوم به ارتفاع 3080 متر، قله اندار است. این قله در ترک با نام gh2 مشخص شده است. در این روز، یک گروه 5-6 نفره دیگر هم از برگ جهان با ما در مسیر بودند که قله اندار را صعود کرده و برگشتن.

برای فرود قصد داشتیم که به دشت هویج بریم. اما بجای مسیر متعارف یعنی پاکوب و جاده، تصمیم گرفتیم که از مسیر میانبر و نزدیکتر فرود داشته باشیم بنابراین حدود 20 دقیقه ای مسیر خط الراس رو به عقب برگشته و از یک یال مناسب که برف کمتری داشت به سمت دره و دشت هویج سرازیر شدیم. یال پرشیبی بود و برخی جاها برف زیادی داشت که تا بالای زانو و بعضا تا کمر توی برف فرو میرفتیم. اما خب مشکل خاصی نبود که نشه طی کرد. کمی سخت و پرخطر بود اما در عوض فرو رفتن توی برف و گیر کردن و بعضا افتادن ها و البته مزه های آقای افضلی اونقدر باعث خنده و شادی ما شده بود که وقتی رسیدیم پایین، سختی راه از یادمون رفت. جایی که رسیده بودیم کمی بالاتر از دشت هویج (ارتفاع حدود 2600-2700 متر) بود. (ارتفاع دشت هویج: 2560 متر)

بیشتر بخوانید:  قله پرسون از برگ جهان

قبل از اینکه آفتاب بره پایین، ناهار رو خوردیم و مسیر رو به سمت دشت هویج ادامه دادیم. تا دشت هویج حدود ده دقیقه بیشتر راه پیش رو نداشتیم. حدود ساعت 5 عصر داخل دشت زیبا و سفید پوش هویج بودیم در حالی که غروب طلایی رنگ خورشید منظره چشم نوازی رو مقابل دیدگانمان رقم زده بود. از پاکوب ها و رد پاهای روی برف مشخص بود که دشت هویج آخرِ هفته شلوغی رو پشت سر گذاشته و ما آخرین نفراتی هستیم که اینجا رو به مقصد افجه ترک می کنیم. جاده دشت هوایج تا افجه کم برف یا تقریبا بی برف بود. زمانی که به افجه رسیدیم، ساعت 6 غروب و هوا کاملا تاریک بود. از اونجایی هوا کمی سرد بود همگی سوار ماشین شده و به سمت برگ جهان حرکت کردیم که اون یکی ماشین مون رو هم برداریم و برگردیم… و پایان یک روز زیبا و یک صعود بیادماندنی دیگر در کنار دوستان خوووووب.

از همه دوستان و همنوردان عزیزم که در این صعود بنده رو همراهی و تحمل کردند بی نهایت سپاسگزارم.

نکات برنامه:

1- از نقاط قوت این برنامه می توان به انتخاب دو مسیر متفاوت برای صعود و فرود اشاره کرد.

2- مورد دوم، حرکت روی خط الراس به مدت 3.5 ساعت بود که تقریبا نیمی از مسیرش پربرف بود و با یک برف کوبی منطقی و متناسب نهایت لذت را از مسیر و این برنامه بردیم.

3- نکته حائز اهمیت دیگر این بود که برخلاف بیشتر گروهها که از مسیر پاکوب به سمت دشت هویج سرازیر می شوند، ما از روی یال فرود داشتیم که هم مسیر کوتاهتر و آسان تر شد و هم لذت بیشتری از درگیری با برف بردیم.

4- این نکته رو هم بگم که مهرماه امسال من برای اولین بار صعود انفرادی از برگ جهان به پرسون داشتم. در اون برنامه چون جی پی اس نداشتم و کسی هم گزارش مسیر رو ننوشته بود، فقط با اتکا به بررسی گوگل ارث برنامه صعود رو ریختم و عازم منطقه شدم (لینک ضمیمه). همان ابتدای مسیر نتونستم پاکوب اصلی رو پیدا کنم در نتیجه از دره و بیراهه حرکت کرده و خود را به گردنه رساندم (که البته مشکل خاصی هم نبود). اما در این برنامه با توجه به شناخت قبلی، کاملا از پاکوب و مسیر اصلی حرکت کرده و پرسون را صعود کردیم.

بیشتر بخوانید:  روستای برگ جهان

قله پرسون از برگ جهان، مهر ماه 1393

قله های سرسیاه غار 1-2-3 از برگ جهان

قله اندار کوچک از برگ جهان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.