قله ولرده چال

مسافت تا قله: 10.2 کیلومتر
مسافت پیموده شده در سیبان دره (فرود): 9 کیلومتر
کل مسافت پیموده شده: 24.2 کیلومتر
مدت زمان صعود: 7.5 ساعت (7 تا 14.20)
مدت زمان فرود تا دره: 4.5 ساعت!! (14.45 تا 19.15)
مدت زمان پیمایش سیبان دره تا روستا: 5 ساعت (20 تا 1 نیمه شب)
کل زمان برنامه: 18 ساعت

گروه نشاط زندگی - قله ولرده چال

گروه نشاط زندگی – قله ولرده چال

مسیر قله ولرده چال از سیبان دره

+ دانلود جی پی اس قله ولرده چال از سیبان دره GPS

توجه: برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را در ویکی لاک تیک بزنید.

نکته مهم: چون مسیر انتخابی ما برای فرود (رنگ آبی، مسیر دره) مناسب و ایمن نبود، از گذاشتن فایل کامل اجتناب کرده و فقط فایل صعود تا قله رو آپلود کردم. تا جایی که به چشم ملاحظه کردیم، یال مجاور (رنگ زرد) قابل عبور و مناسب برای فرود است.

گزارش برنامه:

پس از پارک ماشین ها در ابتدای روستا، ساعت 07:05 پیاده روی را آغاز کردیم. دقایقی بعد به میدان روستا با تابلو “میدان قلمستان” رسیدیم. از سمت مقابل وارد یک کوچه شده و از کنار کافه ها به چپ پیچیده و وارد مسیر مالرو شدیم. این پاکوب از سمت راست رودخانه و به فاصله حدود 40-50 متر بالاتر از آن عبور می کند. حدود 45 دقیقه بعد از پاکوب بالا جدا شده و وارد مسیر کنار رودخانه شدیم. مسیر را از سمت راست رودخانه ادامه دادیم تا ساعت 8:00 به آبشار رسیدیم. ناگفته نماند که پیدا کردن بدون دردسر مسیر به سمت آبشار نیاز به تجربه دارد که با توجه به برنامه قبلی ما در سیبان دره ، این تجربه حاصل شده بود. گردشگران برای رسیدن به آبشار، از ابتدای روستا مسیر رودخانه را انتحاب می کنند که در بیشتر مسیر از داخل رودخانه عبور می کند. (رجوع به گزارش سیبان دره).

صبحانه را پشت آبشار در محلی که مناسب کمپینگ است صرف کرده و ساعت 9:10 مسیر دره ای که سمت راستمان قرار داشت را در پیش گرفتیم. در اواسط دره به یک چشمه رسیدیم که در این فصل از سال آب چندانی نداشت و املاح و آشغال همراه آب بود. برای روز مبادا کمی از آن برداشتیم که اتفاقن بخاطر طولانی شدن برنامه بعدا همه آن آب مصرف شد! در ادامه از سمت راست از دره جدا شده و خود را به روی یال اصلی رساندیم. جایی که در جهت شرق، جاده روستای سنج به فاصله نزدیک دیده می شد. با گردش به چپ مسیر قله اول را که در معرض دید قرار داشت در پیش گرفتیم. شیب تند قله را پشت سر گذاشته و ساعت 13:20 به بالای قله اول در ارتفاع 2850 متر رسیدیم. پس از استراحت، با ادامه مسیر از روی خط الراس ساعت 14:20 همگی بالای قله ولرده چال در ارتفاع 2900 متر ایستادیم.

بیشتر بخوانید:  قله تخت از ولیان

فرود:

برای فرود کمی به سمت شمال ارتفاع کم کرده و وارد مسیر دره شدیم. مسیر دره بعضا ریزشی و صعب العبور بود. حدود 2 ساعت بعد به محل یک آبشار رسیدیم که در این فصل تقریبا خشک بود. پس از حدود یک ساعت دست و پا زدن برای پیدا کردن مسیر عبور، در نهایت سه نفر که پایین رفته بودیم به بالا برگشته و همگی از سنگهای سمت راست آبشار بالا رقته و با زحمت آبشار را دور زدیم. مسیر تا دره اصلی سیبان دره همچنان صعب العبور بود که حرکت به کندی صورت می گرفت. درنهایت ساعت 19:20 به رودخانه سیبان دره رسیدیم. ناهار را هماهنجا صرف کرده و ساعت 20 در حالی که هوا تقریبا تارک شده بود مسیر 9 کیلومتری دره و رودخانه به سمت روستا را در پیش گرفتیم. تا حدود 2 ساعت از پاکوب حرکت کردیم که مدام از یک طرف به طرف دیگر رودخانه عوض میشد. آبشار دوم را رد کردیم و حدود نیم ساعت بعد مجبور شدیم به آب بزنیم. باقی مسیر در بسیاری از نقاط ، حرکت فقط از داخل رودخانه میسر بود که ما هم از داخل آب حرکت کردیم. البته با روشنایی هدلامپ مشکلی در عبور از داخل رودخانه نداشتیم و تجربه جالبی بود. آبشار اول را نیز رد کرده و در مسیر رودخانه و از داخل آب حرکت کردیم تا در نهایت ساعت 01:15 بامداد جمعه به روستا و محل پارک ماشین رسیدیم.

نکته1: قبل از برنامه، در بررسی گوگل ارث برای انتخاب مسیر فرود، من برای اینکه احیانن در انتهای یال به بن بست و مشکل نخوریم مسیر دره رو برای فرود انتخاب کردم که مسیر درستی نبود. تجربه یک بار دیگه نشان داد که مسیر یال همیشه مطمئن تره.

نکته بعدی اینکه در گوگل ارث هم سرسبزی و پوشش درخت در قسمتهای پایین دره مشخص بود و این یعنی اینکه احتمال وجود رود و ابشار در دره وجود دارد و در نتیجه ریسک بن بست و گیر افتان نیز وجود دارد و این نکته ای بود که در این برنامه من بهش توجه نکردم و مسیر دره را به یال ترجیح دادم.

نکته2: مسیر مناسب فرود از قله به سمت دره اصلی را در تصویر گوگل ارث نشان دادم (مسیر یال). با توجه به چیزی که ما مشاهده کردیم به نظر می رسد که مشکل خاصی در فرود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:  قله تخت از ولیان

و اما گوشی که روی قله جا ماند!

حدود دو ساعت از قله پایین آمده بودیم که من متوجه شدم گوشیم همراهم نیست و یادم افتاد که موقع عکاسی روی قله جا گذاشنتم. پس از کلی شور و مشورت با دوستان و بررسی گزینه های مختلف تصمیم بر این شد که من همراه گروه برنامه را ادامه داده و فردا به همراه آقای حبیبی عزیز برای برداشتن گوشی اقدام کنیم. این بود که وقتی دوستان روستای سیبان دره را به قصد تهران ترک کردند من و آقای حبیبی با ماشین راهی روستای سنج شدیم که مسیر کوتاه تر تا قله را دارد. پس از یک استراحت 1-2 ساعته، ساعت 5.30 صبح شنبه از جاده روستای سنج حرکت را شروع کردیم و پس از صرف صبحانه در طول مسیر، ساعت 08:15 به قله ولرده چال رسیدیم و گوشی را برداشتیم. خدا رو شکر که به جز بزها احتمال قریب به یقین هر 5 سال یک بار گذر کوهنورد جماعت به این قله نمیخوره وگرنه استرس می گرفتیم شدید در این وضع بد اقتصادی و دلار 13 هزار تومانی و گرانی گوشی. :)ا

برای فرود مسیر دره زیبا و پرآب سنج را انتخاب کردیم و ساعت 10:30 به روستای سنج رسیدیم. و من و آقای حبیبی عزیز که هرجا با هم باشیم خوشیم و نان محلی از سنج تهیه کردیم و صبحانه و دم نوش و استراحت زیر سایه درختان و بعدشم حرکت به سمت تهران…

گزارش های مرتبط در همین سایت:

پایان

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله ولرده چال»