گزارش صعود به قله ورجین از روستای کلوگان

ارتفاع قله ورجین: 2950 متر
موقعیت جغرافیایی: تهران، لواسانات، روستای گلوکان
تعداد نفرات: 3 نفر
مدت زمان صعود: 5 ساعت (با احتساب 45 دقیقه زمان صبحانه)

بر فراز قله ورجین. همنوردان خوبم در این برنامه: آقا رضا و خانم الهه

قله ورجین؛ از راست به چپ: رضا نورکامی، الهه نورکامی، نیما اسماعیلی

منطقه حفاظت شده ورجین:
منطقه حفاظت شده ورجین به موجب مصوبه شماره ۸۹ شورای عالی حفاظت محیط ‌زیست در تاریخ ۲۱/۶/۱۳۶۱ به ‌عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردیده و از نظر تقسیمات کشوری در استان تهران و بخش لواسانات شهرستان شمیرانات قرار گرفته‌است. این منطقه در شمال شرقی شهر تهران واقع شده ‌است و طبق آخرین بررسی‌های انجام شده ۲۲ هکتار وسعت دارد.
منطقه حفاظت شده ورجین، از نظر تنوع زیستی حائز اهمیت زیادی است و از دیرباز مورد توجه بوده است. حضور گونه‌های بارز حیات وحش که به سادگی در حاشیه منطقه مشاهده می‌شوند از مواردی است که بر جاذبه‌های آن می‌افزاید.
قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای و گراز مهمترین گونه‌های حیات وحش منطقه به شمار می‌روند.
در این منطقه گونه‌های زاد‌آور پرنده شامل گونه‌های کورکور سیاه، کرکس، قرقی، سارگپه معمولی، سارگپه پا بلند، عقاب طلایی، دلیجه، کبک دری، کبک، بلدرچین، جغد کوچک و جغد شاخدار نیز به عنوان گونه‌های بارز و مهم معرفی شده اند.
منبع: سایت ویکی پدیا

قله ورجین:
کوه ورجین در شمال لواسان کوچک و در محیط حفاظت شده‌ای قرار دارد که جاده لشکرک به فشم، امامه، راحت‌آباد، لواسان مانند کمربندی دور تا دور آن را فراگرفته است و قله ورجین با ارتفاع 2950 متر، به عنوان بلندترین نقطه در این منطقه حافظت شده می‌باشد.

مسیرهای صعود:
1- شهر لواسان، منطقه تک مزرعه
2- روستای کلوگان
3- جاده امامه-راحت آباد، جنب مسجد انیسی

ارتفاع و زمان بندی مسیر صعود و فرود:
روستای کلوگان: 1850 متر، 07:15 (استارت)
زمین فوتبال: 1900 متر، 07:30

ناهار: 30 دقیقه
کلوگان: 16:15

آدرس روستای کلوگان:
روستای کلوگان در منطقه لواسانات و در مسیر جاده فشم واقع است. از میدان لشگرک به سمت فشم که حرکت می‌کنید، 7 کیلومتر بالاتر، تابلوی آبی‌رنگ روستای کلوگان سمت راست جاده به خوبی نمایان است.

+ دانلود جی پی اس قله کلوگان GPS (فایل از ویکی لاک آقای Hamed zhaf)

مسیر صعود به قله ورجین در گوگل ارث (با چرخش جهت شمال)

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی، بر روی آن کلیک کنید)

گزارش‌های مرتبط در همین وبلاگ:

بیشتر بخوانید:  قله سیاه پلاس از روستای ایرا

روستای کلوگان، 19 تیر 1391

گزارش صعود به قله ورجین:

گروه 3 نفره ما طبق قرار قبلی، ساعت 06:45، با کمی تاخیر در میدان لشگرک به هم رسیده و مسیر جاده فشم را در پیش گرفتیم. حدود ساعت 7 صبح، دو نانوایی تافتون و لواش که در طول مسیر قبل از کلوگان قرار دارند، پخت نمی‌کردند! از نانوایی دوم (سمت راست، 2-3 کیلومتر مانده به کلوگان) نان شب قبل را گرفتیم که بد هم نبود. ساعت 7 صبح به ایستگاه کمرخانی (ورودی روستای کلوگان) رسیدیم. اهالی روستا، جمعه ها مسیر ورودی روستا را با زنجیر مسدود می‌کنند تا از ورود گردشگران به داخل روستا جلوگیری کنند اما 7 صبح هنوز از نگهبان و زنجیر خبری نبود. از روی پل گذشته و وارد روستا شدیم. از پل تا داخل روستا حدود 500 متر راه است. صف خودروهای پارک شده، همان سر صبح تا بیرون روستا کشیده شده بود. جاده را به سمت داخل روستا تا پارکینگ (پارکینگ خصوصی) ادامه دادیم بلکه کمی بالاتر جای پارک پیدا کنیم اما دریغ از یک جای خالی! ورودی روستا هم با زنجیر مسدود شده بود. دور زده، به عقب برگشته و خودروی خود را پشت آخرین خودرو کنار جاده پارک کردیم.
ساعت 07:15 پیاده‌روی را شروع کردیم. به جلوی پارکینگ خصوصی روستا که رسیدیم، سمت راستمان یالی که باید از آن صعود می‌کردیم دیده می‌شد. (تصویر ضمیمه) خیابان اصلی را به سمت داخل روستا ادامه دادیم و کمی بالاتر به حسینیه روستا رسیدیم. بعد از حسینیه سه راهی است که باید به راست پیچید. سر سه راهی، کنار یک درخت، شیر آبی وجود دارد که می‌توانید از آن آب بردارید. سه راهی را به راست پیچیده و وارد کوچه‌ای شدیم که به رودخانه و پل می‌رسد.

از اینجا به بعد مسیر صعود را خلاصه و مفید ذکر میکنم:
1- ساعت: 07:25، با عبور از پل، از رودخانه گذشته و مسیر را مستقیم به سمت بالا ادامه دادیم. (سمت راست بن بست و سمت چپ به امامه می‌رود)
2- ساعت 07:30، به زمین فوتبال رسیدیم. از اینجا به بعد دو مسیر برای صعود به روی یال پیش روی شماست:
1) مسیر پاکوب را به سمت بالا ادامه داده و وارد مسیر دره شوید.
2) به سمت راست پیچیده (در امتداد مسیر رودخانه) و با عبور از یک جاده مالرو خود را به پشت یال اول رسانده و از آنجا به روی یال صعود کنید. (مسیر قرمز رنگ در نقشه گوگل ارث)
3- ما وارد مسیر دره شده به سمت بالا ارتفاع گرفتیم. مسیر پاکوب سنگ ریزه و بعضا شن اسکی بود که حرکت را کمی سخت می‌کرد. شاید اگر از مسیر پشت یال می‌رفتیم، راه دورتر اما آسان‌تر می‌شد.
4- حدود 45 دقیقه در مسیر دره ارتفاع گرفته، سپس از یک نقطه مناست به سمت راست کشیده و به روی یال تراورس کردیم. در واقع خود را به ابتدای یال دوم رساندیم.
5- کمی بالاتر، قبل از اینکه آفتاب از روی یال به ما برسد، برای صرف صبحانه توقف کردیم. جای ناهمواری بوده و محل مناسبی برای صرف صبحانه نبود! پیشنهاد میکنم که صبحانه را همان بالای روستا و یا انتهای یال دوم که کمی مسطح است صرف کنید. البته با توجه به فصل صعود؛ باید آفتاب را هم لحاظ کنید.
6- ساعت 09:15 مجددا حرکت کردیم و ساعت: 09:30 انتهای یال دوم بودیم که کمی مسطح بود. از اینجا قله ورجین در سمت راستمان در انتهای یک یال طولانی دیده می‌شد. البته ما فکرش را هم نمی‌کردیم که آن قله، قله ورجین باشد تا وقتی که روی خط الراس قرار گرفتیم و مطمئن شدیم. در ادامه و تا قبل از رسیدن به بالای یال سوم، دو دشت را پشت سر گذاشتیم که پوشیده از انبوه گیاه و گل و بوته از جمله آویشن بود. در این فصل تقریبا تمام پوش گیاهی منطقه خشک شده و یا رو به خشکی بود. اما از قرائن پیدا بود که بهارش بسیار زیباست.
7- یال سوم را هم صعود کردیم و حدود ساعت: 10:30 بالای یال بودیم که می‌شود به آن اولین قله فرعی گفت. در واقع یال‌های اول و دوم و سوم پشت سر هم هستند و شما را بدون مشکل و یا ابهام خاصی به روی خط الراس می‌رسانند.
8- ادامه یال با گردش به راست ما را به روی خط الراس هدایت می‌کرد. ساعت 10:45 دقیقه کامل روی خط الراس بودیم و نمای زیبایی از منطقه و ارتفاعات اطراف در معرض دیدمان قرار گرفت. در جهت شمال، روستای بزرگ امامه همراه با قله های همهمن و مهرچال، در جهت شمال شرق، روستای کند علیا و قله ساکا بر فراز آن. در جهت شمال غرب قله کلوگان و پشت آن در دور دست خط الراس سرکچال، قله کلون بستک، قله آبک، قله قلعه دختر و … . در جهت غرب قله دارآباد و …
9- ساعت 11:15 بر روی دومین قله فرعی بودیم. در اینجا شاهد منظره جالبی از عبور یک گله 100-150 تایی از بز و کل کوهی بودیم که از گردنه پایین دست با سرعت زیاد عبور می کردند. احتمالا متوجه حضور ما شده و سعی در دور شدن از ما داشتند.
10- ساعت: 11:45 بر روی آخرین قله فرعی قرار گرفتیم که سنگ چین کوچکی هم داشت. شاید خیلی‌ها این قله را به جای قله ورجین گرفته و مسیر برگشت را در پیش می‌گیرند! حالا چه ندانسته و چه از روی تنبلی! 🙂
11- بعد از آخرین قله فرعی یک گردنه پیش رو داشتیم که فکر کنم حدود 50-60 متری ارتفاع کم کردیم. با عبور از گردنه مجددا ارتفاع گرفته و در نهایت ساعت: 12:15 بر روی قله ورجین بودیم که تقریبا منطقه وسیع و مسطحی بود.

بیشتر بخوانید:  قله سرکچال از سفیدستان

بر روی قله سنگ چین کوچکی دیده می‌شد که ما به نوبه خود بر مرتفع تر نمودن آن کوشیدیم و کفش دوزک‌های بیچاره که خانه خراب شدند از دست ما! 🙂

نکات مفید:
* ما بدون راهنما و برای بار اول قله ورجین را صعود کردیم. در اینجا جا دارد که از گزارش خوب خانم لیلا عزیزی در گروه کوهنوردی تهران تشکر کنم که بسیار مفید واقع شد. سعی کردم که گزارش کامل و دقیق‌تری را اینجا ارائه کنم. دوستانی که قصد صعود به این قله را دارند، با یک پرینت از نقشه گوگل ارث (ضمیمه) و شرح گزارش، قطعا بدون مشکل خاصی موفق به صعود قله ورجین خواهند شد.
* با توجه به پوشش گیاهی خوب در ارتفاعات کوه ورجین، قطعا بهترین زمان برای صعود به قله ورجین فصل بهار تا اوایل تابستان است. همچنین فصل زمستان برای اجرای یک صعود زمستانه نسبتا سبک مناسب خواهد بود.
* با توجه به عدم وجود آب و چشمه در مسیر صعود، حتما آب به اندازه کافی همراه خود داشته باشید. شیر آب واقع در جنب حسینیه روستا، تنها منبع برداشت آب در روستا می‌باشد. یک منبع آب کنار زمین فوتبال نیز وجود دارد که آب آن فصلی بوده و در این فصل خشک بود.
* داخل روستا، یک مغازه بقالی بعد از حسینیه و قبل از پل وجود دارد.
* آنتن همراه اول تا بالای یال دوم کامل برقرار بود. پس از آن به ندرت در برخی نقاط آنتن داشتیم.

گزارش های مرتبط:

قله ورجین از لواسان – 19 آذر 94

مسیر صعود به قله ورجین در گوگل ارث:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی، بر روی آن کلیک کنید)

مسیر قله ورجین

جلوی پارکینک خصوصی در کلوگان. یالی که باید صعود شود از اینجا دیده می‌شود. (یال پشتی). یال اول در واقع از همین پایین و پشت تانکر شروع می‌شود.

کوچه منتهی به رودخانه و پل در روستای کلوگان:

روستای کلوگان - مسیر قله ورجین

روستای کلوگان – مسیر قله ورجین

کوچه باغ‌های روستای کلوگان، بعد از پل:

ابتدای دره، بعد از زمین فوتبال:

مسیر قله ورجین

در فصلی که پوشش گیاهی منطقه تقریبا خشک است، دیدن این گل با طراوت خالی از لطف نبود. در طول مسیر، انگشت شمار از این گلها دیدیم.

بیشتر بخوانید:  آبشار کلوگان

ارتفاع قله: 2955 متر
ارتفاع روستای کلوگان: 1830 متر
مسافت پیموده شده تا قله: 6.5 کیلومتر
مدت زمان صعود: 6 ساعت (با احتساب 45 دقیقه تایم صبحانه)
کل زمان برنامه: 11 ساعت (از 7 صبح تا 6 عصر)
نفرات شرکت کننده: 3 نفر
خودم (نیما اسماعیلی)، حسین آقا و خانم طیبه رنجبریان

قله ورجین – از راست: طیبه رنجبریان، حسین عباسی، نیما اسماعیلی

مسیر قله ورجین زمستانه

دانلود فایل جی پی اس قله ورجین

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.