قله ناز از کلوان

گزارش برنامه قله ناز از روستای کلوان

((صعود از مسیر نرمال (یال سیادر) – فرود از مسیر دره))

تاریخ اجرا: جمعه 1400.07.08

ارتفاع قله ناز: 4108 متر

قله ناز از کلوان

+ دانلود جی پی اس قله ناز از روستای کلوان Naz GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2150 متر (پارکینگ روستای کلوان)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 11 کیلومتر / 1950 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 23 کیلومتر

مدت زمان صعود:  6 ساعت و 45 دقیقه (6 تا 12.40 (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: حدود 13 ساعت (6  تا 18.45)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: 2

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): سنگین، بخاطر مسافت و اختلاف ارتفاع زیاد

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد (توان بدنی زیادی می طلبد)

معرفی قله:

قله ناز به ارتفاع 4108 متر از قله های مرتفع رشته کوه البرز مرکزی واقع در استان البرز می باشد. این قله به همراه قله کهار (4050 متر) از قلل محبوب و پرتردد منطقه به شمار می روند که بعضا در قالب یک برنامه فشرده یک یا دو روزه با هم نیز صعود می شوند. روستای کلوان واقع در جنوب شرقی قله، مبدا اصلی صعود به قله های کهار و ناز می باشد. قله ناز بر روی یک خط الراس با امتداد شرقی-غربی قرار دارد که از شرق و از جاده چالوس با قلل مهم کرچانی، هفت خوانی، کهار و ناز شروع شده و در ادامه با قله شاه کرم (3300 متر) تا محدوده طالقان در غرب امتداد دارد.

مسیرهای صعود:

مسیرهای اصلی: 1. مسیر جنوبی: از روستای کلوان و یال قله سیادر 2. مسیر جنوب شرقی: از روستای کلوان و یال قله کهار

سایر مسیرها: 1. مسیر غربی: از روستای دروان و یال قله پیرکتله 2. مسیر غربی: از روستای سنج و یال قله ورکش

رایج‌ ترین مسیر صعود این قله از روستای کلوان و جانپناه سیادر (جانپناه ناز) می‌باشد.

آنتن دهی مسیر:

داخل روستا تا محدوده گردنه (ورود به جاده خاکی) آنتن و اینرتنت دارد. باقی مسیر چک نشد.

بیشتر بخوانید:  قله منار کرج

منابع آب در مسیر:

در این فصل چشمه ای در مسیر ما نبود و ندیدیم. اما در گزارش ها خواندم که به فاصله حدود 10 دقیقه در غرب جانپناه سیادر چشمه آب وجود دارد.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: سالهای گذشته دو صعود از روستای کلوان به قله های میشینه نو (مهرماه 1390) و قله سیادر (آبان 1395) داشتم و همچنین یک صعود نیمه کاره به قله کهار در خرداد 1398. با توجه به تجارت قبلی، این بار تصمیم گرفتم که قله ناز را از مسیر یال جانپناه سیادر (مسیر نرمال) صعود کرده و از مسیر دره و باغ ها فرود بیاییم تا از زیبایی های روستای کلوان بهتر و بیشتر لذت ببریم.

ساعت 4 صبح به اتفاق دوست بزرگوارم آقای حبیبی عزیز از تهران (سر خ جنت آباد شمالی) راه افتادیم. از کرج و جاده قدیم چالوس خود را به روستای کلوان رساندیم. نکته: ابتدای روستا به یک دوراهی می رسید که در اینجا باید با عبور از روی پل مسیر سمت راست را انتخاب کنید تا به پایین روستا بروید. با عبور از روی پل دوم وارد روستا شده و ماشین را در پارکینگ ابتدای روستا پارک کردیم (2150 متر). ساعت 6 صبح پیاده روی خود را آغاز نمودیم. حدود 200 متر در جهت جنوب به سمت داخل روستا حرکت کردیم سپس در چهار راه به راست و سمت بالا پیچیدیم. پس از این دو تابلوی راهنما مسیر قله ناز را از داخل روستا نشان می دهد. دقایقی بعد در مسیر مالرو باغ ها قرار گرفتیم و چند دو راهی را پشت سر گذاشتیم که باید به آن ها دقت شده و مسیر درست انتخاب شود. مسیر قله ناز از داخل باغ ها در این فصل از سال با درختان سیب زرد و قرمز مزین شده اند که پیاده روی دلچسبی را رقم می زند. ساعت 6.40 به جوی آب و انتهای باغ ها رسیدیم.

با ادامه مسیر پاکوب ساعت 7.30 به گردنه و جاده خاکی رسیدیم. در اینجا قله و جانپناه نارنجی رنگ سیادر در معرض دید قرار گرفت. در محدوده گردنه آنتن موبایل و اینترنت برقرار است. از اینجا دو مسیر برای رسیدن به جانپناه سیادر در دسترس است: اول مسیر جاده و دوم مسیر مستقیم از روی یال تا جانپناه. برای مسیر دوم باید از سمت راست تپه ها تراورس کرد که فراز و فرود اضافی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید:  قله کرچان از حسنکدر

ما حدود نیم ساعت در جاده حرکت کردیم سپس در نقطه مناسب از روی یال به سمت جانپناه ارتفاع گرفتیم. ساعت 8.40 به جانپناه سیادر (جانپناه ناز) در ارتفاع 3080 متر رسیدیم. جانپناه فلزی سیادر دو طبقه است که فکر کنم ظرفیت حدود 6 نفر را برای شبمانی دارد. (4 نفر پایین و 2 نفر بالا). صبحانه را داخل جانپناه صرف کرده و ساعت 9.30 مسیر پاکوب را از سمت راست جانپناه ادامه دادیم. اگر قصد صعود به قله سیادر (3140 متر) را دشته باشید حدود 10 دقیقه زمان می برد که صعود کنید و مجدد به پاکوب مسیر ناز برگردید. ما از صعود به قله سیادر صرفنظر کرده و مسیر پاکوب را به سمت یال اصلی ادامه دادیم. در اینجا یک مسیر طولانی با شیب نرمال تا قله پیش رو دارید. روی یال باد تندی شروع به وزیدن کرد (حدود 40-50 کیلومتر) که کمی اذیت کننده بود و این باد در مسیر برگشت از روی یال نیز همراه ما بود. ساعت 12.20 از زیر قله میشینه نو (4050 متر) رد شده و در نهایت ساعت 12.45 به قله ناز رسیدیم. تابلو نصب شده روی قله ارتفاع را 4108 متر و جی پی اس گوشی من ارتفاع را 4093 متر برای قله ناز نشان می داد.

از مهمترین قله های همسایه ناز که در معرض دید قرار می گیرند می توان قلل ذیل را نام برد: قله های پیرکتله و خونکهار در جنوب، قله ورکش در غرب، قله های کهار و هفت خوانی در شمال شرق و همچنین قلل منطقه تخت سلیمان و علم کوه که در دور دست شمال دیده می شوند.

در ضلع شمالی قله و در پناه یک سنگ که کاملا باد را خنثی می کرد نشستیم. خودمان را مهمان یک فنجان نسکافه داغ کردیم و حدود یک ساعت به تماشای مناظر زیبای پیرامون گذشت.

ساعت 13.40 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. ساعت 14.45 به نقطه ای رسیدیم که از قبل مارک کرده بودم. در اینجا از پاکوب یال اصلی جدا شده و از سمت چپ به سمت دره ارتفاع کم کردیم. ساعت 15.30 به کف دره و گوسفند سرا در ارتفاع 2840 متر رسیدیم. با ادامه مسیر پاکوب در کف دره و رودخانه، ساعت 16 به ابتدای باغ ها در ارتفاع 2500 متر رسیدیم. در اینجا دو مسیر پیش رو است: 1. مسیر بالای باغ ها  2. مسیر پایین باغ ها از کف دره و کنار رودخانه. ما مسیر اول را انتخاب کردیم. حدود یک ساعت برای ناهار توقف کردیم و مجدد به راه افتادیم. حدود نیم ساعت آخر در تاریکی هوا و با نور هدلامپ در مسیر مالرو ادامه دادیم تا در نهایت ساعت 18.45 به روستا  و چهار راه مسجد رسیدیم. در چهار راه مستقیم به سمت پایین (شرق) رفتیم. حدود 100 متر پایین تر به مسجد رسیدیم. پس از استفاده از سرویس بهداشتی مجدد به سمت محل پارک ماشین رفتیم و اتمام برنامه.

بیشتر بخوانید:  قله آتش سنگ از روستای دونا

تابلو قله ناز 4108 متر

قله ناز - رضا حبیبی ، نیما اسماعیلی

قله ناز – رضا حبیبی ، نیما اسماعیلی

تصویر پانوراما از روی قله ناز - قله های میشینه نو و کهار در سمت راست تصویر دیده می شوند

تصویر پانوراما از روی قله ناز: قله های میشینه نو و کهار در سمت راست تصویر دیده می شوند

باغات مسیر فرود - رضا حبیبی

باغات مسیر فرود – رضا حبیبی

باغات مسیر فرود - نیما اسماعیلی

باغات مسیر فرود – نیما اسماعیلی

مطالب مرتبط در همین سایت:

قله میشینه نو (ناز کوچک) از روستای کلوان

قله سیادر از کلوان

قله اسفندچال از آویزر

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.