قله عباسعلی

گزارش برنامه صعود به قله عباسعلی (قله لاکمر)

منطقه: استان مازندران، سوادکوه، روستای کمرپشت
تاریخ اجرا: پنجشنبه 97.08.17

ارتفاع قله عباسعلی: 2306 متر
ارتفاع روستای کمرپشت: 1560 متر
مسافت تا قله: 4.5 کیلومتر
مدت زمان صعود: 2 ساعت و 45 دقیقه (9.15 تا 12)
کل زمان برنامه: 8 ساعت (9 تا 17)
گام گروه: متوسط

+ گزارش برنامه صعود آبان 1399 در انتهای مطلب

گروه نشاط زندگی - قله عباسعلی

گروه نشاط زندگی – قله عباسعلی

آدرس روستای کمرپشت (از سمت تهران):
45 کیلومتر بعد از فیروزکوه و در حدفاصل بین پل ورسک و پل سفید، بعد از پشت سر گذاشتن خروجی روستاهای اوریم و ارفعده، تابلوی روستای کمرپشت در سمت راست جاده دیده می شود. از سر جاده تا روستا 7 کیلومتر جاده پیچ در پیچ کوهستانی در پیش دارید که در حال حاضر یک سوم پایانی آن خاکی است.
فاصله از تهران تا روستای کمرپشت 170 کیلومتر (از انتهای بزرگراه بابایی) است که بدون ترافیک حدود 3 ساعت زمان می برد.
تا جایی که متوجه شدم، دسترسی به روستای کمرپشت با مینی بوس و میدل باس امکان پذیر و با اتوبوس غیر ممکن است.

مسیر قله عباسعلی

+ دانلود جی پی اس قله عباسعلی GPS

توجه: در صفحه ویکی لاک، برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را تیک بزنید.

قرار ما ساعت 5 صبح، بزرگراه بابایی، خروجی حکیمیه – بهشت بود که با 40 دقیقه تاخیر، ساعت 5.40 راه افتادیم. ساعت 8 به روستای کمرپشت رسیدیم. ابتدای روستا وارد خیابان سمت چپ شدیم و ماشین ها را پارک کردیم. بخاطر بارش باران شب قبل که ظاهرا تا صبح ادامه داشت، زمین هنوز خیس بود. در جستجوی مکان مناسب برای صبحانه بودیم که دوستان یک مسجد یا حسینیه (به ظاهر متروکه) پیدا کردند که خوشبختانه سرویس بهداشتی هم داشت. صبحانه را داخل مسجد صرف کردیم. سپس به خیابان اصلی برگشته و ساعت 9.15 پیاده روی خود را آغاز کردیم. هوا مه آلود و لطیف و پر از اکسیژن تازه بود. پس از حدود 7-8 دقیقه پیاده روی از روستا خارج شده و وارد مسیر جنگلی شدیم. راه مالرو داخل جنگل در برخی نقاط گل آلود بود اما مشکل خاصی در حرکت وجود نداشت. ساعت 10 به کلبه رسیدیم. متاسفانه لوله آب که ظاهرا به چشمه یا نهر بالادست متصل است آب نداشت! (برنامه قبلی در فصل بهار این لوله آب داشت).

بیشتر بخوانید:  قله شاه پیل کوه

از کنار کلبه ها در مسیر پاکوب به چپ پیچیده و ارتفاع گرفتیم. جنگل پر بود از درخت میوه “ولیک” (به زبان مازنی. نوعی زالزالک جنگلی ریز و سیاه) که ما هم در طول مسیر هر از گاهی از این میوه چیده و میخوردیم. درخت ازگیل جنگلی نیز فراوان در مسیر دیده میشد که هرازگاهی ازگیل رسیده و خوشمزههههه هم میشد روی درختانش پیدا کرد. با ادامه مسیر ساعت 11.15 از جنگل خارج شده و به دشت و محل کلبه ها رسیدیم. قله عباسعلی در مقابل ما قرار داشت و در پشت سر مناظر بسیار زیبایی از کوههایی که دامنه آنها پوشیده از دریای ابر بود. اینجا نیز چشمه پایین کلبه ها آب نداشت! یعنی آب بود اما جاری نبود. در ادامه، حدود 30 دقیقه بعد، ساعت 12 همگی به قله عباسعلی (لاکمر) در ارتفاع 2306 متر رسیدیم. بقعه امامزاده عباسعلی بر فراز این قله قرار دارد که نام قله نیز از همین امامزاده گرفته شده است.

روی قله هوا ابری و آفتابی و عالی بود. دور تا دورمان در پیرامون قله، پوشیده از دریای ابر و مه بود که منظره زیبا و چشم نوازی را در مقابل دیدگان ما قرار می داد. اوج زیبایی و شکوه این منظره، قله خرو نرو بود که در جهت شرق از میان ابرها سربرافراشته و خودنمایی می کرد. در جهت غرب نیز ارفع کوه در بالای ابرها دیده می شد و در جهت جنوب قله سرکوه که روی خط الراس عباسعلی قرار دارد.

پس از استراحت و عکاسی روی قله؛ ساعت 13 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. پای کلبه ی پایین (نزدیک روستا) توقف کرده و آتش برپا کردیم. چای آتیشی و سیب زمینی و … و ساعت 17 به روستا و محل پارک ماشین هایمان رسیدیم. مسیر کمرپشت تا تهران را بدون ترافیک طی کردیم تا ساعت 8.45 به تهران و بزرگراه بابایی رسیدیم.

نکته مهم: جنگل در مسیر قله عباسعلی در چند نقطه دوراهی دارد که ممکن است بدون اینکه متوجه شوید در مسیر اشتباهی ادامه دهید. (حتی در مسیر فرود) پیمایش این مسیر بدون جی پی اس و ترک مسیر و یا راهنمای راه بلد توصیه نمی شود.

آنتن دهی مسیر:

بیشتر بخوانید:  قله سرخنی ورسک

روستا، برخی نقاط در مسیر و روی قله، همراه اول آنتن دارد.

تصاویر بیشتر:

تاریخ اجرا: 29 آبان 1399

گزارش برنامه به قلم آقای مسعود محکم

درود بر دوستان نازنین
پنجشنبه 29 آبان ماه 1399 به اتفاق جمعی از دوستان، ساعت 4:45 صبح از تهران با چهار ماشین حرکت کردیم. از جاده ی فیروز کوه رفتیم و بعد از منطقه ورسک سمت راست به سمت روستای کمرپشت پیچیدیم. حدود 8 کیلومتر در جاده روستایی آسفالت رفتیم و ماشینها را در انتهای روستا پارک کردیم. ساعت 7:30 صبح استارت زدیم. هوا سرد بود و نم نم باران و گاهی هم دانه های برف میبارید. امروز برنامه گلگشت در جنگل و صعود به قله عباسعلی بود. طبیعت بسیار زیبایی را شاهد بودیم. در دورتر درختها پوشیده از برف بود و پشت سر ما قله ارفع کوه را میدیدم. گروه غرق در زیبایی طبیعت و هر کس مشغول عکاسی از سوژه ای بود. دوربین را به هر طرف که میگرفتی، کارت پستال بود. ساعت 08:10 به محل کلبه ها رسیدیم و اتراق کردیم. حدود 40 دقیقه ای برای صبحانه توقف کرده و مجدد به مسیر ادامه دادیم. هوا مه شد و هر لحظه بر زیبایی طبیعت افزوده میگردید. درختان میوه های جنگلی در مسیر بودند که پوشیده از برف شده بودند . زمین زیر پایمان گل آلود اما پوشیده از برگهای پاییزی و فوق العاده زیبا بود. آقا محسن هم موسیقی زیبایی گذاشته بود که لذت قدم زدن را دوچندان میکرد. حدود ساعت 11 صبح به قله لاکمر یا همان قله عباسعلی رسیدیم که بنای امامزاده عباسعلی بر روی آن قرار دارد. نوشیدنی گرمی با همت دوستان نوشیدیم، عکس انداختیم و برگشتیم. در همان کلبه ی صبح مجدد اتراق کردیم و با تلاش آقا نیما آتیش روشن کردیم و گلویی تازه کردیم. دورهمی با صفایی شد و خاطره انگیز. ناهار را هم در همان کلبه دور هم صرف کردیم و به سمت پایین به مسیر ادامه دادیم. حدود ساعت 16:30 پای ماشینها رسیدیم و پایان یک روز زیبا.
همنوردان دوست داشتنی و طبیعت زیبا، روز زیبایی ساخت و همه لذت بردیم.
به امید شادی برای همه ی انسانها.
“مسعود محکم”

بیشتر بخوانید:  علم کوه از مسیر حصارچال

نکته: ما ماشین ها را در انتهای روستا و ابتدای جنگل پارک کردیم که بخاطر بارندگی زمین گل بوده و باعث اذیت و گلی شدن ماشین ها شد. بهتر است در ایام بارندگی ماشین را داخل روستا به شرحی که در گزارش قبلی ذکر شد پارک کنید.

تصاویر برنامه قله عباسعلی، 29 آبان 1399:

گزارش های مرتبط:

خط الراس سرکوه به عباسعلی – 94.02.04

ارفع کوه – پاییز 95

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.