قله شاه علمدار

گزارش صعود به قله شاه علمدار

ارتفاع قله شاه علمدار: 3030 متر

تاریخ: پنجشنبه 97.08.03
موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، کلاردشت، روستای مجل (Mejel)
ارتفاع نقطه شروع: 1620 متر
مسافت تا قله: 6 کیلومتر
مدت زمان صعود: 5.5 ساعت (9 تا 14.30)
کل زمان برنامه: 9.5 ساعت (9 تا 18.40)
گام گروه: متوسط رو به کند

مسیر قله شاه علمدار

گروه نشاط زندگی – مسیر قله شاه علمدار

مسیر صعود به قله شاه علمدار در گوگل ارث

+ دانلود جی پی اس قله شاه علمدار GPS

توجه: در صفحه ویکی لاک، برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را تیک بزنید.

آدرس روستای مجل:

در جاده چالوس، از مرزن آباد به سمت کلاردشت می روید. پس از رسیدن به کلاردشت، مستقیم به سمت رودبارک ادامه می دهید. حدود 4 کیلومتر بالاتر از سمت چپ وارد جاده مجل می شوید (تابلو ندارد). در جاده مجل حدود 2 کیلومتر بالاتر به نقطه شروع یعنی جلوی دره شلمجار می رسید که نشانه آن وجود مرتع و فضای باز در ابتدای دره است.
فاصله از تهران (میدان آزادی) تا کلاردشت 190 کیلومتر، حدود 4 ساعت و از کلاردشت تا مجل 6 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید که در مجموع از تهران حدود 4.5 ساعت زمان می برد.

معرفی قله شاه علمدار:

قله شاه علمدار با ارتفاع 3030 متر، یکی از قله‏ های رشته کوه تخت‏ سلیمان در منطقه علم کوه واقع در البرز مرکزی استان مازندران می باشد. این قله در شمال شرق علم کوه واقع شده و مسیر صعود آن عمدتا از جبهه شمالی و از روستای مجل (Mejel) کلاردشت، (اواسط جاده کلاردشت به رودبارک) می باشد.

گروه 7 نفره ما (با یک نفر غایب) ساعت 4 صبح از م آزادی با یک دستگاه ون به راه افتادیم. ساعت 8 به کلاردشت رسیدیم و مستقیم به سمت رودبارک ادامه دادیم. حدود 3-4 کیلومتر جلوتر، کنار جاده در کنار یک چمنزار برای صبحانه توقف کردیم. دو نفر دیگر از دوستان نیز که با ماشین خودشان می آمدند در اینجا به ما ملحق شدند. پس از صرف صبحانه ساعت 8.45 به راه افتادیم و دقایقی بعد از سمت چپ وارد خروجی مجل (Mejel) شدیم. حدود 3 کیلومتر بالاتر، جلوی دره “شلمجار”، ارتفاع 1620 متر، توقف کردیم و ساعت 9 پیاده روی خود را در مسیر پاکوب که از سمت راست دره عبور میکند آغاز کردیم. ساعت 10.20 به مرتع بزرگ و گاوسرا به اسم “دشت زمین” در ارتفاع 2050 متر رسیدیم که چشمه آب با لوله در سمت چپ آن قرار دارد. در اینجا ویوی زیبایی از کوههای اطراف و دامنه های پوشیده از درخت و جنگل دارد که مناسب عکاسی است. قله شاه علمدار با ساختمان امامزاده روی آن از اینجا دیده می شود (اگر اشتباه نکنم) و همچنین قله کله کت که بلندتر از قله شاه علمدار بوده و در شمال آن واقع است.

بیشتر بخوانید:  قله اوریم

پس از استراحت و عکاسی، ساعت 11 مسیر را به سمت بالای یال ادامه دادیم. روی یال پوشش جنگلی انبوه تر و زیبایی های پاییز نمایان تر شد. مسیر پاکوب را ادامه دادیم تا ساعت 13.30 از جنگل خارج شدیم و ساعت 14 روی یال اصلی به گردنه زین اسبی به اسم “گذشت چال” در ارتفاع 2700 متر رسیدیم. با گردش به راست مسیر را در امتداد یال اصلی ادامه دادیم تا ساعت 14.30 همگی به قله شاه علمدار در ارتفاع 3030 متر رسیدیم.

ظاهرا در قدیم ساختمان امامزاده شاه علمدار در اینجا بوده که بسیار مورد احترام اهالی منطقه بوده و مراسم های مذهبی در اینجا بجا آورده میشد. بنای امامزاده به مرور زمان در اثر کاوش های غیرمجاز تخریب شده و به تازگی ساختمان جدیدی بجای آن بنا شده است.

یالی که قله شاه علمدار بر روی آن قرار دارد در ادامه (به سمت شمال) به فاصله حدود نیم ساعت به قله دیگری به نام “کله کت” (Kalleh kot) به ارتفاع 3060 متر منتهی می شود. کله کت از گوسفند سرا و در تمام طول مسیر به عنوان بلندترین قله روی یال به خوبی در معرض دید قرار دارد.

پس از استراحت و عکاسی روی قله ساعت 15.30 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. ساعت 17.45 به گوسفندسرا رسیدیم و باقی مسیر را با نور هدلامپ هایمان طی کردیم تا ساعت 18.40 به جاده مجل و محل پارک ون رسیدیم و پایان برنامه.

هوا در این روز علی رغم پیش بینی بارندگی در حد 40 تا 60 درصد!! برای ساعت 17 به بعد، خوشبختانه آفتابی و عالی بود و این به نفع ما شد. چون اگر بارندگی میشد مسیر گلی و لغزنده میشد و خصوصا از گوسفندسرا به بعد در تاریکی هوا حرکت را با دشواری همراه می کرد.

نکات برنامه:

1- مسیر قله شاه علمدار را می توان به سه بخش قسمت کرد:
الف) از مجل تا گاوسرا که پوشش جنگلی از نوع درختان میوه از جمله ازگیل و ولیک و غیره دارد و می شود گفت در فصل پاییز جلوه خاصی ندارد.
ب) از گاوسرا تا روی یال اصلی که پوشش جنگلی متفاوت و انبوه تر و در عین حال زیباتر می شود.
ج) مسیر یال اصلی تا قله که عاری از پوشش درخت و جنگل بوده و ویوی زیبایی از قله های پیرامون دارد. از جمله منطقه علم کوه در غرب و قله های وروشت و شاه پیل کوه در شرق.

بیشتر بخوانید:  جنگل تیار به فیلبند

2- در بیشتر مسیر، آنتن موبایل (همراه اول) برقرار است.

3- بنظر می رسد که پاییز در این منطقه زودتر می رسد. با توجه سفر هفته قبل به ارفع کوه و همچنین عکس هایی که از سنگچال (مسیر فیلبند) در جاده هراز دیدم. ضمن اینکه در عین حالی که پاییز همه جا قشنگ هست اما بنظرم پاییز جاهایی مثل ارفع کوه، الیمستان، مرسی سی، درفک قشنگ تر از پاییز مسیر شاه علمدار هست.

نقشه توپوگرافی قله شاه علمدار

قله علم کوه از مسیر سیاه سنگ ها

علم کوه از مسیر حصارچال

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله شاه علمدار»

1. نیکزاد پوربهنام می‌گوید:

سلام اما راه دیگری ادارد که از لاهور بهسمت ان که لاهو به اسب زین دره و دین و اصفهان سرا و اقاشاه علمدار خیلی راه راحت و وتقربا خوب است