قله سیاه پلاس از روستای ایرا

گزارش برنامه قله سیاه پلاس از روستای ایرا

(صعود از مسیر روستای ایرا ، فرود از مسیر روستای جَوَرد)
تاریخ اجرا: 1400.06.19
ارتفاع قله سیاه پلاس: 3380 متر
موقعیت جغرافیایی: استان تهران، لواسانات
Tehran – Lavasanat – Ira – Javard – SiahPlas peak

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2300 متر (محیط بانی ایرا)
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 9.5 کیلومتر / 1100 متر
مسافت کل رفت و برگشت: 19.5 کیلومتر
مدت زمان صعود: 7.5 ساعت (6.30 تا 13.50(با گام متوسط)
مدت زمان کل برنامه: 13 ساعت (6.30 تا 19.45)
تایم های اصلی توقف و استراحت: 2 ساعت (صبحانه و قله – ناهار)
تعداد نفرات: –
سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط با پیمایش زیاد
مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)
گام حرکت: گام متوسط اما با توقف های زیاد و سر صبر (برای یک برنامه نرمال می توانید حدود 20 درصد از تام برنامه کم کنید)

قله سیاه پلاس از روستای ایرا (فرود از مسیر جورد)

+ دانلود جی پی اس قله سیاه پلاس از ایرا (فرود از مسیر جورد)  SiahPlas GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

دسترسی به منطقه از تهران:

آدرس روستای ایرا: اتوبان بابایی شرق، جاده جاجرود، جاده سد لتیان، خروجی به سمت لوسان بزرگ، روستای ایرا

آدرس روستای جورد: اتوبان بابایی، جاده جاجرود، رودهن، بلوار سجادیان، روستای جورد

نکته: روستاهای جورد و ایرا از طریق جاده آسفالت به طول 4.5 کیلومتر به هم متصل هستند. اگر بخواهید صبح یک ماشین را در جورد بگذارید باید از مسیر رودهن بروید که اول به جورد برسید و سپس ایرا. جورد پایین تر و ایرا بالاتر قرار دارد. با ماشین حدود 10 دقیقه و پیاده حدود 1.5 ساعت سربالایی راه است.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

روستای ایرا، جنب محیط بانی (شروع برنامه):

روستای جورد، ابتدای جاده خاکی کوهستان (پایان برنامه):

معرفی قله:

قله سیاه پلاس با ارتفاع 3380 متر یکی از قلل رشته کوه البرز مرکزی واقع در استان تهران و منطقه لواسانات می باشد. این قله در جنوب دشت لار، بر روی یک خط الراس با امتداد شرقی – غربی قرار دارد که از جاده هراز با قله گل زرد در شرق شروع شده و تا قله همهن در غرب امتداد دارد. قله گل زرد (3700 متر) در شرق و قله فیل زمین (3350 متر) در غرب از همسایگان قله سیاه پلاس روی این خط الراس هستند. جنوب این قله بواسطه وجود دیواره و صخره های بزرگ صعب العبور بوده و صعود به آن از طریق یال های شرقی و غربی امکان پذیر می باشد.

بیشتر بخوانید:  قله قلعه دختر از آهار - مسیر یال

مسیرهای صعود:

1. یال شرقی از روستای جورد

2. یال غربی از روستای ایرا

آنتن دهی مسیر:

در روستاهای جورد و ایرا و همچنین در بیشتر مسیر صعود و فرود آنتن موبایل و کم و بیش اینرنت برقرار می باشد.

منابع آب در مسیر:

تنها چشمه مسیر حدود 200 متر زیر “گردنه 3050” در مسیر فرود داخل دره دیده شد که از نزدیکی آن گذشتم. با فاصله حدود 5 دقیقه در سمت راستم قرار داشت. جاری بوده و از دور دیده می شد.

به نام خالق زیبایی ها

ساعت 4.30 صبح از منزل راه افتادم. انتهای بزرگراه بابایی به آقا سعید ملحق شده و به سمت جاجرود حرکت کردیم. در جاجرود وارد جاده سد لتیان شده و پس از کلی پیچ و خم و کمی دردسر برای مسیریابی با گوگل مپ (وقتی نت قطع می شود گوگل مپ قاط می زند! این تجربه را قبلا هم داشتم. اما ویز و نشان اینطور نیستند)، در نهایت به روستای ایرا و محیط بانی ایرا (محیط بانی قوشخانه دشت لار) رسیدیم. ماشین را جلوی محیط بانی (جنب جاده اصلی ایرا – جورد) پارک کرده و ساعت 6.30 صبح پیاده روی خود را آغاز نمودیم. از داخل محیط بانی رد شده و وارد جاده خاکی دشت لار شدیم. حدود 10-15 دقیقه بالاتر از جاده جدا شده و از پاکوب یال سمت چپ ارتفاع گرفتیم. ساعت 8 تا 8.45 برای صبحانه توقف کردیم. در ادامه در مسیر جاده ی مربوط به دکل های برق حرکت کردیم. سپس کمی ارتفاع کم کرده تا ساعت 11.30 به جاده دشت لار و گردنه قوشخانه در ارتفاع 2970 متر رسیدیم. تا اینجای کار مسیری که پشت سر گذاشتیم به خاطر جاده و دکل های برق و خشکی فصل، کمی بی روح و خسته کننده بود. از گردنه به بعد اما مسیر متفاوت و بهتر شد.

از گردنه کمی ارتفاع گرفته (حدود 10 دقیقه) سپس از سمت چپ به روی یال مجاور رفته و در ادامه با کمی فراز و فرود و پشت سر گذاشتن یک قله فرعی و کمی دست به سنگ شدن در نهایت ساعت 14 به تابلو قله سیاه پلاس در ارتفاع 3380 متر رسیدیم. نکته جالب اینکه وقتی از دور به مسیر قله نگاه می کردم فکر نمی کردم که اینقدر راه و صخره و فرازو فرود داشته باشد. کمی غافلگیر شدم اما خب مشکل خاصی نبود و بالاخره به قله رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله مهرچال از امامه

از روی قله نمای زیبایی از دشت لار، دریاچه سد لار و دماوند زیبا در جهت شمال در معرض دید قرار می گیرد. قله های گل زرد در شرق، فیل زمین در غرب و همچنین قله آسمان کوه در دشت لار نزدیک ترین قله ها به سیاه پلاس هستند.

پس از استراحت و صرف ناهار روی قله، ساعت 15 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. برای فرود طبق بررسی قبلی و ترکی که در اختیار داشتم، از مسیر یال شرقی به سمت جورد حرکت کردیم. با حرکت روی خط الراس بدون مشکل خاصی ساعت 16 به گردنه در ارتفاع 3050 متر (نقطه خروج – دهانه بزرگ) رسیدیم. در شیب تند مسیر، مایل به چپ ارتفاع کم کردیم تا ساعت 17.30 به باغ گردو (2550 متر) رسیدیم. پس از استراحت و صرف چای از طریق پاکوب خود را ساعت 18.30 به جاده در ارتفاع 2400 متر رساندیم. در شیب ملایم جاده به سمت روستای جورد پیاده روی کردیم. پس از 1 ساعت و 20 دقیقه و طی 5.5 کیلومتر در جاده خاکی، در نهایت ساعت 19.45 به جورد (جاده آسفالت جورد – ایرا) رسیدیم. جایی که بودیم محله ی اصلی جورد به فاصله حدود 5 دقیقه در پایین جاده قرار داشت. چند دقیقه ای منتظر ماندیم تا بالاخره یک نیسان عبوری سوارمان کرد و به محل پارک ماشین جلوی محیط بانی ایرا رساند. (ساعت 20). پایان برنامه.

نکات برنامه:

1. جاده جورد به ایرا پر رفت و آمد است. نیسان و وانت هم زیاد رد می شود. فکر نکنم برای برگشت به ایرا به مشکل بخورید. اما در عین حال پیشنهاد می کنم که در صورت امکان یک ماشین را صبح در جورد پارک کنید تا غروب راحت به ایرا برگردید. در این صورت باید صبح از مسیر رودهن ابتدا به جورد رفته و پس از پارک ماشین به ایرا بروید. در غیر این صورت اگر هیچکدام از شرایط بالا محیا نشد، برگشت با پای پیاده به ایرا در جاده سربالایی آسفالت (حدود 1.5 ساعت) می تواند آخرین گزینه باشد. (گزینه سخت!)

2. اینکه از ایرا شروع کنید یا از جورد و یا اینکه اصلا از همان جایی که شروع کردید به همان جا برگردید یا مسیر صعود و فرود متفاوت باشد، همه اینها امکان پذیر بوده و بستگی به انتخاب شما دارد. خیلی چیزها را باید در نظر بگیرید: کیفیت مسیر، شیب مسیر، از یال بروید و از جاده برگردید و یا بالعکس، خاک ماشین های عبوری در جاده خاکی که می تواند اذیت کننده باشد و … .

بیشتر بخوانید:  قله قلعه دختر

3. بی دردسر ترین و کوتاه ترین مسیر این است که از جورد شروع کنید، حدود 3-4 کیلومتر جاده خاکی را با ماشین رفته و در جای مناسب و امن پارک کنید. (با در نظر گفتن این نکته که تمام ماشین پر از خاک می شود) سپس حدود نیم ساعت در جاده به سمت بالا پیاده روی کنید، از جاده جدا شوید و ادامه مسیر تا قله مطابق با مسیر فرود ما. این مسیر هم برای صعود مناسب است و هم برای فرود. حد فاصل انتهای مسیر جاده (2400 متر) تا گردنه (3050 متر)، پرشیب، بدون پاکوب و بعضا سنگ ریزه ای می باشد. باقی مسیر تا قله هیچ مشکلی ندارد.

4. اگر بخواهید از ایرا شروع کنید و به ایرا هم برگردید می توانید از یال صعود کرده (مسیر صعود ما) و از جاده “ایرا – دشت لار” برگردید. در ترک ها دیدم که برخی این گزینه را انتخاب می کنند. البته با در نظر گرفتن خاک جاده و اطلاع از اینکه واقعا چقدر ماشین در این جاده تردد می کند. تا جایی که ما دیدیم تردد کم نبود.​

روستای ایرا - محیط بانی ایرا

قله آراکوه از مسیر سد لتیان

قله فیل زمین از لواسان بزرگ

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.