گزارش برنامه قله سرخ از لپه زنک خاوران

تاریخ اجرا: جمعه 1400.11.15

ارتفاع قله: 1880 متر

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، منطقه خاوران، روستای لپه زنک

(جنوب منطقه پارک ملی خجیر و سرخه حصار)

Tehran – Lapeh zanak – Sorkh peak

نکته: در مورد نام قله مطمعن نیستم. نام قله از روی یک ترک در ویکی لاک استخراج شده است. ضمنا این قله با قله سرخ یا کوه سرخ پیشوا ورامین (قله طلا) متفاوت است.

از راست: رضا شریعتی، محمد مقیمی، محسن کرمی و نیما اسماعیلی

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1250 متر (لپه زنک)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 7.5 کیلومتر / 630 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 14.5 کیلومتر

مدت زمان صعود: حدود 3.5 ساعت (6.50 تا 10.30 (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: 9 ساعت (6.50  تا 15.45)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 4 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: – نفر

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): آسان

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

+  دانلود جی پی اس قله سرخ از لپه زنک خاوران Sorkh Peak GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

دسترسی:

تهران، سه راه افسریه، جاده خاوران (به سمت مشهد)، خاورشهر، خروجی روستای لپه زنک در سمت چپ جاده.

از سه راه افسریه تا لپه زنک 23 کیلومتر، حدود 20 دقیقه راه است.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

محل قرار:
بالاتر از سه راه افسریه، به سمت مشهد، جنب میدان آقا نور، ابتدای بلوار صالحی:

لوکیشن روستای لپه زنک، محل پارک خودرو:

—-

معرفی قله:

قله سرخ با ارتفاع 1880 متر روی یک خط الراس با امتداد شرقی-غربی در منطقه خاوران و جنوب منطقه حفاظت شده خجیر و سرخه حصار واقع است. این خط الراس از مسگرآباد تهران شروع شده و تا شمال روستای چهل قز قیامدشت امتداد دارد. قله سرخ بلندترین قله روی این خط الراس می باشد. قله کلخانی با ارتفاع 1800 متر در غرب این خط الراس قرار دارد که از مسگر آباد تهران صعود می شود.

مسیرهای صعود:

آنتن دهی مسیر:

روستا و قله آنتن و اینترنت دارد.

بیشتر بخوانید:  قله جارو اشتهارد

منابع آب در مسیر:

چشمه و یا منبع آب آشامیدنی در مسیر مشاهده نشد. (بجز خروجی آب قنات در اوایل مسیر)

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: این قله را چند وقت پیش زمانی که در جستجوی قله در این منطقه بودم از روی ترک یکی از کوهنوردان شناختم. (لینک). ایشان از مسگر آباد تهران، قله کلخانی (حدود 1800 متر) را صعود کرده و روی خط الراس با حرکت به سمت شرق تا روستای چهل قز قیامدشت رفته بودند. ایشان این قله را “قله سرخ” نامیده و ثبت کرده اند که بلندترین قله روی این خط الراس می باشد. با شناختن موقعیت قله، از روی نرم افزار گوگل ارث منطقه را بررسی کرده و تصمیم گرفتم که از روستای لپه زنک قله را صعود نماییم. مسیر را ترسیم نموده و برای جمعه آماده صعود شدیم.

گزارش برنامه: قرار ما ساعت 6 صبح جمعه، بالاتر از سه راه افسریه، جنب میدان آقا نور بود. پس از جمع شدن دوستان به سمت خاوران حرکت کردیم. حدود ساعت 6.30 به روستای لپه زنک رسیدیم. داخل روستا جاده آسفالت اصلی را مستقیم ادامه دادیم تا حدود 500 متر جلوتر به یک میدانگاهی رسیدیم که دو نیمکت فلزی گوشه آن قرار دارد (ارتفاع 1250 متر). ماشین ها را پارک کرده و ساعت 6.50 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. ابتدای مسیر یک جاده خاکی در سمت راست میدانگاه است که به سمت پایین می رود. کمی پایین تر از راه بند محیط بانی رد شدیم (راه بند بسته و عبور خودرو غیر ممکن بود). در مسیر جاده خاکی به سمت شمال حرکت کردیم. از کنار نهر آب قنات گذشتیم و کمی بالاتر از کنار درختان زیبا عبور نمودیم که محل مناسبی برای اتراق و استراحت است.

حدود نیم ساعت از شروع حرکت، مطابق ترک، از جاده جدا شدیم و با گردش به چپ وارد مسیر دره جدید شدیم. حدود نیم ساعت بعد در ابتدای یک دره که دکل های برق از آن می گذشت صبحانه را صرف کرده و از سمت راست وارد دره شدیم. این دره در گوگل به نام “دراز دره” ثبت شده است. باز هم حدود نیم ساعت بعد به ابتدای یالی رسیدیم که قرار بود از آن ارتفاع بگیریم (1685 متر). از سمت چپ سوار یال شدیم و از زیر دکل برق گذشتیم تا به روی خط الراس در ارتفاع 1840 متر رسیدیم. روی خط الراس مناظر و قله های منطقه خجیر در جهت شمال در معرض دید قرار گرفتند. از جمله قله های سه پا، برجمالی و سرخه حصار.

بیشتر بخوانید:  قله شاه رسول گرمسار

با ادامه مسیر روی خط الراس به سمت چپ (غرب) حدود نیم ساعت بعد، ساعت 10.30 به قله سرخ در ارتفاع 1880 متر رسیدیم. روی قله یک چاله به عمق حدود یک متر وجود دارد. در حال حاضر نه سنگ چین دارد و نه تابلو. با اینکه این قله بلندترین نقطه روی این خط الراس است اما خیلی حس قله نمی دهد! علتش شاید موقعیت خاص قله روی خط الراس، جاده ای که دقیقا از کنار قله می گذرد و فلت بودن و برجسته نبودن آن نسبت به سایر نقاط خط الراس می باشد.

فرود:

پس از استراحت مفصل روی قله ساعت 11.45 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. مسیر فرود را مطابق ترکی که از قبل ترسیم کرده بودم کمی متفاوت از مسیر صعود در پیش گرفتیم. خیلی راحت به کف دره رسیده و ادامه مسیر دادیم تا به نقطه تلاقی با مسیر صبح رسیدیم. کمی پایین تر کنار چند درخت برای ناهار توقف کردیم و مجدد ادامه مسیر دادیم تا ساعت 15.45 که به روستا و محل پارک ماشین رسیدیم.

نکات برنامه:

این برنامه برای فصول خاصی از سال با توجه به ارتفاع کم و شرایط جوی یک برنامه سبک جهت آشنایی با منطقه با توجه به طبیعت متفاوت آن پینهاد می شود.

مسیر از روستا تا قله هیچ چالش و یا مشکل خاصی ندارد. مگر اینکه بارندگی زیاد بوده و یا در مسیرها آب باشد شاید مشکلاتی در مسیر بوجود بیاید.

تصاویر برنامه:

​کویر و کاروانسرای دیر گچین

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله سرخ از لپه زنک خاوران»