قله زرین کوه طالقان

گزارش صعود به قله زرین کوه طالقان

ارتفاع قله زرین کوه: 4184 متر
تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه 1 شهریور 97
موقعیت جغرافیایی: استان البرز، طالقان، روستای ناریان


ارتفاع نقطه شروع: 2380 متر
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 11 کیلومتر، 1800 متر
مدت زمان صعود: 9 ساعت
کل زمان برنامه: 15 ساعت (8.30 صبح تا 11.30 شب)
گام گروه: متوسط


گروه نشاط زندگی - قله زرین کوه طالقان

گروه نشاط زندگی – قله زرین کوه طالقان

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

+ دانلود جی پی اس قله زرین کوه طالقان GPS

توجه: برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را در ویکی لاک تیک بزنید.


آدرس روستای ناریان:

در اتوبان کرج – قزوین وارد خروجی طالقان شده و شهرک طالقان را رد کرده و مستقیم ادامه می دهید. در انتها یک گردش به چپ دارید و حدود یک کیلومتر بالاتر به یک دوراهی می رسید که در اینجا تابلوی راهنما مسیر روستای ناریان را از سمت چپ نشان می دهد. حدود 20 دقیقه بعد، در دوراهی دیزان – پراچان، شما مستقیم ادامه می دهید تا پس از پشت سر گذاشتن روستای دیزان، در نهایت به روستای ناریان برسید.
در کل از تهران (میدان آزادی) تا خروجی طالقان 95 کیلومتر (حدود 1:15) و از آنجا تا ناریان 70 کیلومتر (حدود 1:30) ، مجموع 2:45 ساعت به طور متوسط راه است.


توپوگرافی قله:

قله زرین کوه به ارتفاع تقریبی 4200 متر، از قلل مرتفع البرز مرکزی بوده و در مرز بین استان های مازندران و البرز واقع است. در جنوب این قله، طالقان و در شمال آن روستاهای الیت و دلیر و قلل مرتفع منطقه علم کوه قرار گرفته است. زرین کوه آخرین چهارهزارتایی روی خط الراسی است که در جهت غرب با قله های سیاهلیز (3975 متر)، لشگرک کوچک (4180 متر)، لشگرک بزرگ (4250 متر)، گردون کوه (4400 متر) و در نهایت خرسان ها (4660 متر) به قله علم کوه (4850 متر) متصل می شود.


مسیرهای صعود:

1- جبهه جنوبی، از طالقان، روستای ناریان (2400 متر)
2- جبهه شمالی، از جاده چالوس، روستای دلیر (2100 متر)


نکته: صعود به قله زرین کوه از روستای ناریان برنامه سنگینی است که برخی گروهها دو روزه اجرا می کنند. اگر قصد صعود یک روزه به قله را دارید توصیه میکنم صبح هرچه زودتر از تهران حرکت کنید و نفرات گروه حتما باید یکدست و برو باشند تا نهایتا اوایل شب بتوانید به روستا برگردید.
از سه فایل موجود در گوگل ارث از روستای ناریان به نام قله زرین کوه (تا این تاریخ)، دو فایل ناقص و تا محدوده قله صخره ای و یا کمی بالاتر است که این امر می تواند نشانه ای برای برنامه های نیمه کاره به قله زرین کوه باشد.


بقیه در ادامه مطلب

نقشه علم کوه

نقشه قله های منطقه علم کوه


گزارش برنامه:

به نام ایزد منان

قرار ما ساعت 4.30 صبح بود که با نیم ساعت تاخیر ساعت 5:00 از تهران راه افتادیم. پس از چند توقف در طول مسیر (جمعا حدود نیم ساعت)، ساعت 8:20 به روستای ناریان رسیدیم. با توجه به تعطیلات آخر هفته، جای پارک در روستا پیدا نمی شد! ماشین خود را در انتهای مسیر ماشین رو در سمت چپ رودخانه پارک کردیم که فضای خوبی هم برای پارک خودرو دارد. ساعت 8:40 پیاده روی خود را از مسیر مالرو سمت چپ رودخانه آغاز کردیم. با عبور از مسیری زیبا که از میان میان باغ ها می گذرد، ساعت 9:40 به پل چوبی رسیدیم. با گذر از روی پل به سمت راست رودخانه رفته و در ادامه از مسیر پاکوب به سمت بالای یال ارتفاع گرفتیم. حدود ده دقیقه بعد به دوراهی رسیدیم که از سمت چپ همچنان به بالای یال ارتفاع گرفتیم و باعبور از میان یک دشت نسبتا وسیع، ساعت 10:30 به بیدستان کوچک و با صفا و چشمه رسیدیم. پس از صرف صبحانه، ساعت 11:30 مجددا به راه افتادیم. در مسیر پاکوب حرکت کردیم تا ساعت 13:40 به حفره بزرگی رسیدیم که گویی اثر برخورد یک شهاب سنگ باشد! از اینجا به بعد شیب مسیر تندتر شده و بدون پاکوب ادامه دادیم. از مسیر صخره ای عبور کردیم که کمی دست به سنگ داشت. ساعت 16 به بالای قله صخره ای در ارتفاع 3800 متر رسیدیم. در جهت شرق، دره جاده چالوس پوشیده از مه و ابر بود که منظره چشم نوازی را بوجود آورده بود. در ادامه شیب آخر را که بسیار تند و کمی لغزشی و بد مسیر است طی کردیم و همچنین دو قله فرعی قبل از قله اصلی را نیز پشت سر گذاشتیم تا در نهایت ساعت 17:30 به قله زرین کوه رسیدیم که تابلو بر روی آن نصب شده است.

در جهت غرب و روی خط الراسی که بر روی آن قرار داشتیم قله های سیالیز در فاصله نزدیک و در ادامه قله های لشگرک بزرگ و کوچک و گردون کوه و خرسان و علم کوه دیده می شدند. دره های پوشیده از اقیانوس ابر در جهت شمال و شمال شرق مناظر چشم نوازی را بوجود آورده بودند که در آن دقایق سختی و خستگی راه ر ااز یادمان برده بود. قله نوک تیز “سه کنج” در جهت شمال قله زرین کوه در فاصله نزدیک دیده می شود و روستاهای الیت و دلیر که در موقعیت شمال شرق قله زرین کوه واقع شده و در زیر دریای ابر و مه پنهان شده بودند.

فرود:

ساعت 18:15 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. حدود نیم ساعت برای ناهار توقف کرده و ساعت 19:30 مجدد به راه افتادیم. از روی صخره ها مسیر حرکت را عوض کرده و در نقطه ای مناسب از سمت چپ فرود آمدیم تا به محل حفره رسیدیم در حالی که هوا کاملا تاریک شده بود. باقی مسیر را در زیر نور مهتاب و با نور هدلامپ هایمان طی کردیم تا ساعت 23:30 به روستا و محل پارک ماشین هایمان رسیدیم. شام را مهمان خانواده خونگرم و مهربان دوست عزیزمان آقا سجاد جعفریان در روستای جوستان (Joestan) بودیم. پس از صرف شام و چای دور آتش در حیاط با صفای منزل پدری آقا سجاد، ساعت 3:30 راه افتادیم و ساعت 5:30 صبح جمعه به تهران رسیدیم.

نکته: در این برنامه ما از فایل جی پی اس آقای فرزاد دلفان استفاده کردیم که در ویکی لاک آپلود شده و از گوگل ارث دانلود کردیم. با تشکر از آقای دلفان.


منابع آب در مسیر:

تنها چشمه دائمی به فاصله حدود دو ساعت از روستا و در مسیر قله قرار دارد که چند تک درخت بید نشانه آن است.


آنتن دهی مسیر:

در روستای ناریان تا محدوده نزدیک پل چوبی و همچنین در برخی نقاط تا قله از جمله مسیر صخره ای آنتن همراه اول برقرار است.


محل های مناسب کمپینگ:

در مسیر قله زرین کوه هیچ مکانی که بشود با اطمینان و قطعی برای کمپینگ به آن اشاره کرد به چشمم نخورد اما مکان هایی هستند که بنظرم امکان کمپینگ را دارند (البته بدون آب) از جمله:

1- محدوده قبل از پل چوبی، اطراف رودخانه
2- دشت بزرگ روی یال، حدود نیم ساعت بعد از پل چوبی. (احتمالا لابلای گون ها جا برای کمپینک بشود پیدا کرد)
3- جنب حفره بزرگ و دشت کوچک حدود 100 متر بالاتر از حفره. حدود 100 متر پایین حفره به سمت رودخانه، گوسفندسرا با چشمه آب وجود دارد.

نکته1: محل چشمه و اطراف آن زمین صاف برای برپایی چادر ندارد. شاید زیر بیدها بشود به زحمت یک یا دو چادر برپا کرد اما زمانی که ما آنجا بودیم بیدها به شدت ریزش و ترشح مایع داشتند که خانه خراب کن است!
نکته2: در محدوده پارک ماشین (انتهای جاده) و محدوده اطراف رودخانه بنظرم امکان کمپینگ و شب مانی وجود دارد.


تصاویر برنامه:

روستای ناریان - ابتدای مسیر

روستای ناریان – ابتدای مسیر

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه – دشت وسیع

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه – چشمه بیدستان

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر قله زرین کوه

مسیر صخره ای

مسیر صخره ای

مسیر صخره ای

مسیر صخره ای

قله زرین کوه طالقان

قله زرین کوه طالقان

قله زرین کوه طالقان

مناظر قله زرین کوه طالقان

مناظر قله زرین کوه طالقان

مناظر قله زرین کوه طالقان

**************************************

فرود:

طالقان - منزل آقای جعفریان

طالقان – منزل آقای جعفریان

پایان


گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله سات از کرکبود طالقان – 16 تیرماه 96

طالقان به سه هزار تنکابن – 29 تا 31 تیر 96

گزارش های مرتبط از سایر سایت ها:

گزارش صعود به قله زرین کوه – مهر ماه 1380 (مسیر: ناریان – قله زرین کوه – دلیر)

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۷ دیدگاه دربارهٔ «قله زرین کوه طالقان»

  1. iman می‌گوید:

    درود و خداقوت نیمای عزیز و نشاط زندگیه قویییییییییییییی مثل همیشه گزارش عالی و بی نقص بود
    دمتون گرم ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

  2. مسعود کریمخانی می‌گوید:

    با تشکر و سپاس فراوان از همنوردان عزیز و دوست داشتنی در این برنامه و بخصوص سرپرست محترم ، آقای اسمائیلی گرامی ???
    از همنورد عزیز آقای سجاد جعفری و خانواده محترمشان که با پذیرایی گرم و صمیمانه خود پس از پایان برنامه خستگی رو از تن همه بدر کردند نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم ??????

  3. حسین (بابک) می‌گوید:

    سلام ودروود جناب اسماعیلی
    برنامه هاتون خیلی عالیه ،خدا قوت به شما همنورد
    انشالله به زودی هم رکاب خواهیم شد ?

  4. ابراهیم دلیری می‌گوید:

    سلام قله زرین کوه درمازندران ودرروستای دلیرقراردارد،ازلحاظ جغرافیایی روستای ناریان وانگوران ودلیرکه هرسه دردامنه های این کوه قراردارندقابل توجه باشدکه ازهرسه مسیرمیشودبه این قله صعودکرد،

  5. ع. جلالی می‌گوید:

    درود و سپاس از اطلاعات مسیر

  6. طاهری می‌گوید:

    قله زرین کوه مرزبین استان مازندران و استان البرزمیباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *