قله الله بند

گزارش صعود به قله الله بند از روستای آهار

موقعیت قله: تهران، جاده فشم، روستای آهار (2100 متر)
ارتفاع قله: 3640 متر
تاریخ اجرای برنامه: جمعه 3 آبان 1392
تعداد نفرات شکرت کننده: 4 نفر
مدت زمان صعود: 7.5 ساعت (با گام تقریبا کند)
کل زمان برنامه: 12 ساعت (7 صبح تا 7 شب)

همنوردان خوبم در این برنامه: آقا حسام، پژمان و علیرضا

قله الله بند

قله الله بند – از راست: نیما اسماعیلی، علیرضا یاوری، پژمان علی امیری، حسام مجلسی

مسیر صعود به قله الله بند در گوگل ارث
(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی، بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله الله بند

دانلود جی پی اس قله الله بند (فایل از پژمان علی امیری)

(گزارش برنامه و تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

* محل قرار ما ساعت 6 صبح ، گردنه قوچک بود. از جاده فشم و دوراهی اوشان به روستای آهار رفته و پس از پارک خودروی خود در اطراف میدان آهار، ساعت 07:00 صبح مسیر باغستان ده تنگه را از مجاورت رودخانه در پیش گرفتیم.
هر چند که اخیرا جاده آهار به ده تنگه را تعریض نموده و دیگر آن جذابیت سابق را ندارد، اما خب به هر حال پیاده روی از آهار به ده تنگه هنوز هم خالی از لطف نیست. خصوصا اگر جلوه های زیبای پاییزی چاشنی این پیاده روی باشد.
* ساعت 08:00 در یک مکان مناسب برای صرف صبحانه اتراق کردیم. بعد از صرف صبحانه و کمی گردو بازی (یعنی جستجوی عمییییییق برای یافتن گردووووو 🙂 )، ساعت 08:50 مجدد براه افتادیم.
* ساعت 09:15 جلوی باغستان ده تنگه بودیم. از چشمه پرآب و گوارای ابتدای ده تنگه آب آشامیدنی مورد نیاز را برداشته و مجددا به جاده برگشته و مسیر جاده را به سمت انتهای دره ادامه دادیم. درامتداد جاده و مقابل دیدگانمان، قله آهنگرک در سمت راست جاده، قله سی چال در سمت مقابل و یک کوه سنگی در سمت چپ دیده می شد که قله الله بند پشت آن کوه سنگی واقع است و تا حدود دو ساعت مانده به قله ، دیده نمی شود.
* با توجه به فایل جی پی اس که از مسیر داشتیم (فایل آقای رضا رحیم خانلی) و بررسی هایی که در گوگل ارث داشتیم، کمی بالاتر از ده تنگه و قبل از اینکه به باغستان انتهای دره برسیم، ساعت 09:40 از یک پاکوب که از سمت چپمان دیده می شد، به سمت بالای یال تغییر جهت دادیم و ارتفاع گرفتیم. مسیر پاکوب بعد از چند دقیقه دو شاخه شده و شاخه اصلی آن مستقیم می رفت و شاخه فرعی آن به سمت چپ و بالا. از آنجا که هدف ما رسیدن به بالای یال بود، از پاکوب سمت چپی به سمت بالا ارتفاع گرفتیم.
* ساعت 10:15 به بالای یال اول رسیدیم. در اینجا دشت کوچکی بود که یک گوسفند سرا در گوشه ای از آن دیده می شد.
* از داخل دشت کمی مستقیم حرکت کرده و سپس به سمت چپ کشیده و مسیر بالای یال را در پیش گرفتیم. با توجه به موقعیت تقریبی قله که هنوز در دید نبود، باید به بالای یال رفته و از روی خط الراس به سمت راست تغییر جهت داده تا در مسیر قله قرار بگیریم. ساعت … بالای یال دوم بودیم و با تغییر جهت به سمت راست مسیر را به  سمت قله ادامه دادیم.
* ساعت 12:40 پایین قله الله بند کوچک بودیم که یک قله پوشیده از سنگ بود. در امتداد مسیر پاکوب، الله بند کوچک را از سمت چپ دور زده و خود را به پشت آن رساندیم. در اینجا قله اصلی الله بند برای اولین بار نمایان شد که چندان هم نزدیک نبود! دو گرده سنگی بالای قله به فاصله نزدیک هم دیده می شد که همانطور که در تصویر ضمیمه نشان دادم، قله اصلی سمت چپی است.
* با ادامه مسیر پاکوب، خود را پایین و سمت چپ قله رسانده و با تغییر جهت به سمت راست شیب تند پایانی را که بدون پاکوب بود طی کرده و در نهایت ساعت 14:30 بر روی قله سمت راستی بودیم. با قرار گرفتن بر روی این قله تازه متوجه شدیم که قله اصلی سمت چپی است که بنظر می رسد حدود 15-20 متری بلندتر از این یکی باشد. فاصله این دو قله از هم حدود 15-20 دقیقه راه نشان می داد که ما به علت ذیق وقت از صعود به قله اصلی صرفنظر کرده و مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم. جالب اینکه نقطه پیک فایل جی پی اس هم همین قله ای بود ما رویش بودیم. طبق کامنتی که آقای رحیم خانلی بعدا برایمان گذاشتند مشخص شد که گروه ایشان هم همین قله را صعود کرده و برگشته بودند.
* پیش بینی من برای صعود قله 6 ساعت بود. اما مسیر خیلی طولانی تر از آن بود که بنظر می رسید. کمی هم گاممان کند بود در این روز. این شد که با 1.5 ساعت تاخیر، 7.5 ساعته قله را صعود کردیم.

بیشتر بخوانید:  قله آهار بشم

نکته: پیشنهاد می شود که برای آخرین مرحله صعود، از یالی که مسیر فرود ما بود صعود کنید که میانبر و مناسبت تر است.

برای فرود از یال اصلی (خط الراس) به سمت پایین سرازیر شدیم. کمی پایین تر، ساعت 15:00 در مکانی نه چندان هموار برای ناهار توقف کرده و پس از صرف ناهار ساعت 15:40 مجددا براه افتادیم. مسیر فرود ما همانطور که در تصویر گوگل ارث مشخص است، در بخش هایی با مسیر صعود متفاوت بود. بخش هایی از مسیر شن اسکی بود که فرودمان را سریعتر کرد. البته شن اسکی آسان و چندان ایمنی نبود!  ما کمی قبل از رسیدن به دشت (گوسفند سرا)، برای اینکه مسیر دره را هم دیده باشیم، به سمت چپ کشیده و از مسیر دره به پایین سرازیر شدیم. در ابتدا مسیر پاکوب داشت اما رفته رفته پاکوب کمرنگ شد و مسیر ناهموار و کمی سخت شد. جایزه ما برای طی آن مسیر ناهموار ویوی زیبایی بود از باغ های آلبالو به رنگ قرمززززز که در آن غروب پاییزی منظره زیبایی را مقابل دیدگانمان به تصویر می کشید.
به هر حال با کمی زحمت و مراقبت، قسمت سخت مسیر را پشت سر گذاشته و خود را به باغ های آلبالو در پایین دست رساندیم. بفرمایید آلبالو خشکه! البته اگر این علیرضا خان بذاره …!
از میان باغ ها گذشته و در حالی قدم به جاده گذاشتیم که ساعت 18:45 بود و هوا دیگر تاریک شده بود. جاده ده تنگه به آهار را در تاریکی هوا طی کرده و ساعت 19:20 روستای آهار بودیم… و پایان برنامه.

چشمه های مسیر:
1-    شیر آب داخل محله آهار
2-    چشمه ده تنگه
3-    چشمه های اطراف گوسفند سرا (فصلی)

آنتن دهی موبایل:
تا جایی که ما رصد کردیم، آنتن همراه اول فقط نزدیک آهار برقرار بوده و باقی مسیر آنتن ندارد.

جاده آهار به ده تنگه:

جاده آهار به ده تنگه، محل صرف صبحانه:

چشمه ده تنگه:

باغستانی زیبا و کاملا پاییزی در انتهای دره آهار:

قله الله بند کوچک، 3355 متر. قله الله بند اصلی پشت این قله دیده می شود:

قله الله بند:

بیشتر بخوانید:  قله اندار از برگ جهان (اندار بزرگ)

از پایین که به قله نگاه می کنید، دو برجستگی روی قله دیده می شود که سمت راستی بزرگتر و بلندتر و سمت چپی کوچکتر دیده می شود. قله اصلی در واقع برجستگی سمت چپی است که سنگ چین کوچکی هم دارد. فاصله این دو از هم نیز حدود 15 دقیقه راه بیشتر نیست.

قله سی چال و ایستگاه بالای پیست دیزین از روی قله الله بند:

پژمان عزیز بر فراز قله الله بند:

قله الله بند (یه کم پایین‌تر!):

باغستان انتهای دره آهار در مسیر فرود:

رنگ قرمز زیبایی که مشاهده می کنید درختان آلبالو هستن در لباس پاییزی!

بفرمایید آلبالو خشکه! 🙂

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.