روستای برگ جهان

معرفی روستای برگ جهان لواسان

جمعه، 25 فروردین 1391

روستای برگ جهان، فروردین ماه 1391:

روستای برگ جهان


من از جاده‌ها، کوه‌ها، کلمات
از دریاها و دشنام‌های بسیاری گذشته‌ام.

تا تو تمامِ سهمِ من از ثروتِ سپیده‌دَمی
کوه و جاده و دریا چیست
دریا و دشنام و کلمه کدام است
من خودم این حروفِ مُرده را
به مزامیرِ زندگی باز خواهم گرداند.

“سید علی صالحی”

—————————————-

گزارش ارسالی به ماهنامه پیام بهمن

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان تهران

برگ جهان

روستای زیبای برگ جهان از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، در شمال شرق تهران واقع شده است. آب‌وهوای برگ جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پائیز و زمستان سرد است. رودخانه برگ جهان که یکی از منابع مهم تأمین آب سد لتیان است، از ارتفاعات مشرف به روستای برگ جهان سرچشمه گرفته و پس از پیوستن به رودخانه رودبار، به سد لتیان می‌ریزد. برگ جهان ازجمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است. سفال‌های به‌دست‌آمده از لایه‌های زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست. طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به‌جای آن‌ها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده است. محلات سرده، پاده، رودبار و شاهان کالبد روستای برگ جهان را تشکیل می‌دهند که متأسفانه از نظر معماری هویت آن‌ها دگرگون شده است. فقط در محله سرده بقایای معماری سال‌های میانی دوره پهلوی به‌جا مانده است. ارتفاع روستای برگ جهان از سطح دریا حدود 2020 متر است.

بقیه در ادامه مطلب

جاذبه‌های گردشگری
روستای کوهستانی برگ جهان با چشم‌اندازهای جذاب، کوه‌ها و ارتفاعات گسترده، باغ‌های سرسبز پیرامون رودخانه برگ جهان و کوچه‌باغ‌های دل‌انگیز یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید. این روستای زیبا با مناظر دل‌فریب و جلوه‌های کم‌نظیر به‌ویژه در فصول بهار و تابستان هزاران گردشگر شهری را به‌سوی خود جلب می‌نماید.


آرامگاه متبرکه امامزاده اسماعیل(ع) که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است، در ضلع غربی روستا قرار دارد. این بقعه با توجه به وجود باغات پیرامون آن علاوه بر فضای معنوی و زیارتی از محیط گردشگری خوبی نیز برخوردار است. این بقعه که قدمت اولیه آن به قرن ششم و هفتم هجری بازمی‌گردد، در فهرست آثار تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

تنگل خانه، قلعه بند و زندان‌خانه لار از دیگر آثار تاریخی و باستانی برگ جهان هستند که به دلیل فرسایش طبیعی و تخریب انسانی، امروزه چیز زیادی از این بناها به جا نمانده است.

بیشتر بخوانید:  قله پرسون از برگ جهان - زمستانه

آبشار برگ جهان

آبشار برگ جهان واقع در ارتفاعات شمال شرقی روستا بعد از کوچه‌باغ‌های زیبای برگ جهان درواقع شاخص‌ترین جاذبه گردشگری این روستا است. برای رسیدن به این آبشار زیبا نیاز به حدود 5/1 ساعت پیاده‌روی در یک مسیر نسبتاً هموار و کم‌شیب دارید. این آبشار به‌صورت پله‌ای از ارتفاع حدود 50-60 متری به سمت پایین جریان دارد. ارتفاع آبشار برگ جهان از سطح دریا حدود 2250 متر بوده و در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار (سیاه چال‌ها) قرارگرفته است .فاصله آبشار از روستا چیزی کمتر از 3 کیلومتر بوده و با توجه به اختلاف ارتفاع نه‌چندان زیاد روستا و آبشار (حدود 250 متر)، می‌توان نتیجه گرفت که مسیر پرشیب و دشواری از روستا تا آبشار پیش روی گردشگران نیست. اردیبهشت و خرداد فصل پرآبی و بهترین زمان برای بازدید از آبشار است. توجه داشته باشید که در فصل پائیز هرچند که کوچه‌باغ‌های برگ جهان بسیار زیبا و دیدنی است اما آبشار و رودخانه برگ جهان به دلیل کم‌آبی، در اوج شکوه و زیبایی خود نیست.

مسیر پیاده‌روی آبشار

پس از رسیدن به برگ جهان، شما می‌توانید خودروی خود را همان ابتدای روستا پارک کرده و پیاده‌روی خود را آغاز نمایید. از اولین کوچه که گذشتید، جهت حرکت شما باید به سمت غرب (چپ) باشد. پس از چند دقیقه به یک پل فلزی در سمت راستتان می‌رسید. باید از پل عبور کرده تا وارد مسیر باغ‌ها و آبشار شوید. اگر در فصل پائیز، خصوصاً اواخر مهر تا اواسط آبان ماه به برگ جهان رفته باشید طبیعت هزار رنگ و چشم‌نواز پائیزی خاطره به‌یادماندنی از برگ جهان برای شما رقم خواهد زد و اگر در اردیبهشت‌ماه یعنی فصل رویش شکوفه‌های گیلاس به این روستا بروید، بی‌شک مسحور سرسبزی و طراوت بی‌نظیر باغ‌های برگ جهان خواهید شد. با قدم زدن در کوچه‌باغ‌های سرسبز و عبور از میان درختان پر از شکوفه گیلاس، می‌توانید رایحه خوش بهار را با تمام وجودتان استشمام کنید. با عبور از میان باغ‌های زیبای آلبالو و گیلاس و ادامه مسیری که از پای کوه می‌گذرد، پس از حدود 45 دقیقه پیاده‌روی به‌جایی می‌رسید که دو رودخانه به هم می‌پیوندند. در اینجا شما باید مسیر رودخانه و دره سمت راست را در پیش بگیرید. پس از حدود 5 دقیقه حرکت در مسیر جدید (دره سمت راست)، باید از عرض رودخانه عبور کرده و باقی مسیر را تا آبشار از سمت چپ رودخانه ادامه دهید. پس از حدود نیم ساعت پیاده‌روی در این مسیر و کمی فراز و نشیب درنهایت به آبشار زیبای برگ جهان می‌رسید.

بیشتر بخوانید:  قله سرسیاه غار

اگر کوهنورد هستید:

روستای برگ جهان مبدأ صعود به قله‌های سرسیاه غار به ارتفاع حدود 3400 متر است. صعود به سرسیاه غار 1 به ارتفاع 3416 متر از برگ جهان، یکی از صعودهای زیبای اطراف تهران است که می‌شود در فصول مختلف سال ازجمله بهار و پائیز در این منطقه به اجرا درآورد. صعود به این قله از برگ جهان، با گام متوسط حدود 5 تا 6 ساعت زمان می‌برد.

اگر مسافر برگ جهان شدید:
– فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت یعنی فصل پرآبی، رودخانه برگ جهان پرآب و خروشان بوده به‌طوری‌که ممکن است برای عبور از عرض رودخانه و رسیدن به آبشار با مشکل مواجه شوید. توجه داشته باشید که اوایل بهار به خاطر آب شدن برف‌های ارتفاعات، هر چه از روز می‌گذرد رودخانه پرآب‌تر خواهد شد درنتیجه مسیری را که رفته‌اید شاید در هنگام بازگشت بیشتر به مشکل بربخورید.

– برای مسیر برگشت، از برگ جهان می‌توانید با ادامه راه به سمت جاده جاجرود رفته و در این مسیر از طبیعت زیبای اطراف سد لتیان نیز لذت ببرید. از برگ جهان تا سد لتیان 7 کیلومتر، از سد تا جاده جاجرود حدود 7 کیلومتر دیگر و از آنجا تا بزرگراه شهید بابایی حدود 15 کیلومتر راه در پیش دارید.

آدرس روستای برگ جهان:

اگر برگ جهان مقصد گردشگری شماست، باید از طریق بزرگراه شهید بابایی، ابتدا خود را به میدان لشگرک و سپس لواسان برسانید. انتهای بلوار لواسان (قبل از زیرگذر) به میدان بسیج که رسیدید، سمت چپ پیچیده و وارد جاده افجه شوید. داخل افجه، تابلوی راهنما شما را به سمت برگ جهان هدایت می‌کند. از افجه تا برگ جهان 7 کیلومتر جاده کوهستانی در پیش دارید. در کل از میدان لشگرک (سه‌راهی لواسان-فشم) تا برگ جهان 21 کیلومتر راه آسفالته است.

نیما اسماعیلی، 7 مهر 1393

————————————

لینک این گزارش در روزنامه ایران ، 17 تیر 1391:

برگ جهان در دل روستایی کوچک


نقشه دسترسی به برگ جهان:

(برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی، بر روی آن کلیک نمائید)

برگ جهان

 

تابلوی راهنمای برگ جهان در روستای افجه:

مسیر برگ جهان از افجه

 

محله “سرده” در برگ جهان، مسجد امام حسن عسگری، محل پارک خودرو و ابتدای پیاده روی:

میدان اصلی و مسجد برگ جهان

 

بیشتر بخوانید:  لواسان در زمستان

بخشی از مسیر پیاده روی از میان باغهای روستای برگ جهان:

برگ جهان

 

مسیر آبشار برگ جهان

روستای برگ جهان لواسان

 

ادامه مسیرپاکوب در دامنه کوه:

مسیر آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان

 

محل تلاقی دو رودخانه:
از اینجا بخشی از آبشار برگ جهان در مسیر رودخانه فرعی از دور پیدا بود. (فلش)

مسیر آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان

 

رودخانه در این فصل بسیار پرآب و خروشان بود. در طول مسیر یکی از باغدارها به ما توصیه کرده بود که به هیچ وجه از عرض رودخانه عوبر نکنیم. چونکه عصر در هنگام برگشت رودخانه بسیار پرآب تر شده و عبور از عرض رودخانه دشوار خواهد بود! به هر حال با عبور از روی یک پل که از دو عدد تنه درخت بهم چسبیده تشکیل شده بود، از عرض رودخانه گذشته و در مسیر دره سمت راست و آبشار قرار گرفتیم:

مسیر آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان

 

برگ جهان به اتفاق همسر و دختر نازنینم:

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان لواسان

با قرار گرفتن در مسیر دره فرعی از سمت راست رودخانه به سمت آبشار ادامه مسیر دادیم. پس از حدود 10-15 دقیقه پیاده روی و پشت سر گذاشتن حدود نیمی از راه دره، به جایی رسیدیم که باید از عرض رودخانه میگذشتیم. به دلیل پر آب بودن رودخانه و عدم وجود پل، از ادامه مسیر باز مانده و راه بازگشت به روستا را در پیش گرفتیم.
تیم سه نفره ما لبخند:

 

آبشار برگ جهان، مهرماه 1390، (منبع: وبلاگ “وقتش رسیده …“)

آبشار برگ جهان

آبشار برگ جهان – مهرماه 1390

 

پس ازبرگشت به روستا و اتمام برنامه پیاده روی، با خودرو مسیر سد لتیان را در پیش گرفتیم تا پس از صرف ناهار در مسیر سرسبز اطراف سد، از جاده جاجرود به تهران باز گردیم.
از برگ جهان تا سد لتیان حدود 7 کیلومتر (یک کیلومتر اول خاکی)  و تا جاده جاجرود در کل حدود 10-12 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. از جاده جاجرود تا اتوبان بابایی هم حدود 10-15 کیلومتر دیگر.

اطراف سد لتیان، حجم زیاد زباله در این مکان واقعن تاسف داشت! :

 

آبشار برگ جهان (پاییز 96):

آبشار برگ جهان – پاییز 96

پایان


*********************************************************************************

تصاویر آبشار برگ جهان، برنامه قله اندار 96.09.03:

مسیر آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان – 96.09.03

مسیر آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان – 96.09.03

مسیر آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان – 96.09.03

آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان – 96.09.03

آبشار برگ جهان

مسیر آبشار برگ جهان – 96.09.03

پایان


مطالب مرتبط در همین سایت:

قله های سرسیاه غار 1-2-3  از برگ جهان

قله سرسیاه غار – مهرماه 92

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان و فشم

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در ماهنامه پیام بهمن, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «روستای برگ جهان»

  1. زهره می‌گوید:

    بسیار زیبا بود. مرسی.

  2. شریفی می‌گوید:

    بسیار دیدنی و زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *