روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

موقعیت جغرافیایی: تهران، فشم

تاریخ بازدید: سه شنبه 10 بهمن 1391

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

آبنیک، تصویر رویای یخی زمستان

لینک این گزارش در روزنامه ایران: شنبه 28 بهمن 1391


ما آتش افتاده به نیزار ملالیم
ما عاشق نوریم و سروریم و صفاییم
بگذار که – سرمست و غزل خوان – من و خورشید:
بالی بگشاییم و به سوی تو بیاییم.
————————————————

متن کامل گزارش و تصاویر بیشتر در ادامه مطلب

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تهران

آبنیک، تصویر رویای یخی زمستان

امسال، زمستان تهران، شاید آن‌چنان که باید و شاید زمستان نبود! نه از سرمای زمستان به آن صورت که باید خبری بود و نه از بارش برف آن‌چنان که از زمستان انتظار داشتیم! حداقل تا به امروز که نیمی از زمستان گذشته این‌چنین بوده. چه شب‌‌هایی که چشممان به سخاوت آسمان بود بلکه صبح هنگام، شهرمان را سفید پوش ببینیم، اما برفی ندیدیم، جز بر سینه کوه‌ها و خبرهایی از بارش برف در ارتفاعات؛ چه روزهایی که به انتظار دانه‌های برف نشستیم مگر این‌که کوچه‌ها و خیابان‌هایمان را سفیدپوش ببینیم و ندیدیم! اما خب همیشه امیدی هست و چاره‌ای. چاره‌اش فقط کمی همت است. برای دیدن زیبایی‌های زمستان باید همت کنی و در یک روز آخر هفته، همزمان با بارش برف در ارتفاعات، از شهر بزنی بیرون.
و راه می‌افتی… هنوز چندان از شهر و اتوبان‌هایش دور ‌نشده‌ای که جاده‌ و تپه‌های اطراف را سفید پوش می‌بینی. اینجا گردنه قوچک است. کمی بالاتر از پارک جنگلی سوهانک. مقصد خیلی از تهرانی‌ها پس از بارش هر برف. مقصد آن‌ها که دوست دارند خیلی از شهر و خانه خود دور نشوند اما برف بازی کنند، آدم برفی‌درست کنند و تپه‌ها و کوه‌های سفید پوش را از نزدیک تماشا کنند در حالی که منظره‌ای زیبا از تهران را نیز زیر پای خود دارند.
اگر گردنه قوچک را پشت سر بگذارید، آن‌سوی جاده پیچ در پیچ، دنیایی از زیبایی‌های زمستان و جاده‌های برفی در انتظار شماست. بله، لواسان و فشم جایی است که می‌توانید در گوشه گوشه آن، زیبایی‌های زمستان را به تماشا بنشینید و در کوچه باغ‌های برفی‌اش یک دل سیر روی برف‌های تازه و پا نخورده قدم بگذارید. این‌جا می‌توانید در کوچه‌‌های پربرف قدم بزنید و شاخه‌های خمیده و سفید پوش را با نگاهتان لمس کنید و با هر گام روی برف‌ها، دل در گرو طبیعت زیبای زمستان گذاشته و سرشار از انرژی شوید. پس برای درک بیشتر زیبایی‌های زمستان، همچنان با ما همراه باشید در یک سفر زمستانی به منطقه فشم و روستای آبنیک.

برنامه‌ریزی و انتخاب مسیر
آن‌ها که به طبیعت اطراف تهران آشنایی و اشراف بیشتری دارند، خوب می‌دانند که در بین مسیرها و روستاهای اطراف تهران، انگشت شمار هستند مسیرهایی که بشود در یک روز برفی، بدون نیاز به تجهیزات و مهارت‌های کوهنوردی، یک پیاده‌روی حداقل یک ساعته و ایمن را آن‌جا تجربه کرد. توجه داشته باشید که در برخی روزهای سرد زمستان که در تهران فقط شاهد بارش باران یا اندکی برف هستیم، در لواسانات و خصوصاً منطقه فشم به خاطر ارتفاع زیاد، حجم قابل توجهی از بارش برف را می‌توان انتظار داشت. برای تشخیص و شناسایی این روزهای برفی می‌توانید از گزارش‌های هواشناسی کمک بگیرید. سایت هواشناسی تهران به آدرس: www.tehranmet.ir پیش‌بینی سه روزه و هفتگی وضعیت آب و هوا، برای مناطق مختلف تهران از جمله لواسانات را در سایت خود ارائه می‌دهد که می‌تواند راهنما و کمک خوبی برای شما به منظور انتخاب زمان و روز مناسب برای یک گردش زمستانی باشد.برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر وضعیت آب و هوا در روزهای آینده می‌توانید به دیگر سایت‌های معتبر از جمله: www.wunderground.com و www.havairan.com هم سری زده و پیش بینی شش روزه وضعیت جوی برای تهران و سایر شهرهای کشور را در این سایت‌ها مشاهده کنید. برای انتخاب منطقه و مکان مناسب هم، اولویت را به مسیرهایی بدهید که حداقل یک جاده عریض و کم شیب در آن‌جا برای پیاده‌روی و قدم زدن روی برف‌ها وجود داشته باشد. حالا این جاده می‌تواند جاده‌ای باشد که از روستا به سمت باغ‌ها یا ارتفاعات اطراف کشیده شده یا راه فرعی باشد که جاده اصلی را به روستا متصل می‌کند. روستای آبنیک در شمال شرق فشم، یکی از همان معدود مسیرهایی است که می‌شود در روزهای برفی، یک پیاده‌روی دلچسب به یاد ماندنی را در دل طبیعت زیبای زمستانی، آن‌جا تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:  پیست اسکی خور

روستای آبنیک
آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار قصران و شهرستان شمیرانات است. برای تماشای زیبایی‌های منحصر به فرد این روستا باید به فشم بروید و در مسیری که به گرمابدر ختم می‌شود، روستاهای روته، زایگان و لالان را پشت سر بگذارید تا به آبنیک برسید. روستای آبنیک با ارتفاع 2400 متر از سطح دریا یکی از روستاهای مرتفع منطقه است. به علت همین ارتفاع زیاد، آبنیک تابستان‌های خنک و زمستا‌ن‌های نسبتاً سرد و پر برف دارد. به گفته‌ اهالی، جمعیت روستا در تابستان حدود 200 خانوار و در زمستان کمتر از 50 خانوار است. آبنیک با دارا بودن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود (رودخانه آبنیک) و مناظر چشم نواز از کوه‌ها و دامنه‌های گسترده در اطراف، همه ساله به خصوص در فصول بهار و تابستان پذیرای خیل عظیم گردشگران است که برای بهره‌مندی از این خوان بی‌بدیل هستی راهی منطقه می‌شوند. از جاذبه‌های مذهبی-تاریخی آبنیک می‌توان به بقاع متبرکه امامزاده ابراهیم، امامزاده طیب و امامزاده موسی(ع) اشاره کرد که نشاط و طراوت باغ‌های سرسبز آبنیک را با حال و هوای معنوی و روح‌ بخش مذهبی آمیخته است. در محل تقاطع سه راهی فشم-گرمابدر-آبنیک، روی رودخانه آبنیک، یک پل تاریخی وجود دارد که مربوط به دوره اول پهلوی بوده و سال ساخت آن 1320 هجری شمسی است.مصالح ساخت پل، سنگ مالون تراشیده و سیمان بوده و به سبک پل‌های راه آهن سراسری و دیگر پل‌های آن زمان ساخته شده است. در دو طرف بالای دهانه پل دو قطعه سنگ نصب شده که روی آن سال 1320 و 1941 به عنوان سال ساخت پل حک شده است. کاربری و اهمیت این پل به سال‌های فعالیت معادن زغال سنگ منطقه برمی‌گردد که در بحبوحه جنگ دوم جهانی و ساخت راه‌ آهن سراسری کشور، در آن سال‌ها بسیار فعال و پرکار بوده‌اند. پل تاریخی آبنیک در مهر ماه سال 1382 تحت شماره 10397 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دشت جانستون
از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آبنیک باید به دشت جانِستان اشاره کنیم که در ارتفاع حدود 2800 متری از سطح دریا و در ارتفاعات شمال روستا واقع است. این دشت، در بین اهالی و کوهنوردان به دشت جانستون معروف است. دشت جانستون همچنین مسیر صعود به قله‌های مرتفع جانستون و خرسنگ به ارتفاع بیش از 3900 متر است. در مورد علت انتخاب نام جانستون برای این دشت و قله مشرف به آن، اطلاعات دقیقی در دست نیست.
به روایتی نخستین صعود کننده به قله جانستون یک تبعه خارجی به نام «John Stone» بوده است و روایتی دیگر سخت بودن صعود این قله و وجود صخره‌های سنگی در اطراف آن را دلیل انتخاب این نام می‌داند که آن را به جان‌ ستان تعبیر می‌کند. مسیر دسترسی به دشت جانستون یک جاده خاکی است به نام «خیابان جانِستان» (Janestan) که از روستا به سمت دشت جانستون امتداد دارد. این جاده زیبا با عبور از کنار رودخانه آبنیک، دامنه‌های پرطراوت کوه‌ها و باغ‌های سرسبز گیلاس پس از حدود 5/1 ساعت پیاده‌روی و کوهپیمایی در نهایت شما را به دشت جانستون می‌رساند.

بیشتر بخوانید:  قله خرسنگ

تماشای زمستان در آبنیک
قدم زدن در کوچه پس کوچه‌‌های باریک و پوشیده از برف آبنیک و پیاده‌روی در خیابان پربرف و یکدست سفید پوش جانستان در امتداد باغ‌های گیلاس و رودخانه آبنیک، لذتی است که فقط باید رفت و از نزدیک تجربه کرد. این خیابان که از بالای روستا به سمت شمال و دشت جانستون کشیده شده، با توجه به عرض زیاد و شیب بسیار کمی که دارد، یک مسیر عالی و ایمن برای تجربه یک پیاده‌روی دلچسب در یک روز برفی است. سکوت و آرامش روستا، کوچه‌های تودرتو و پشت بام‌‌های پوشیده از برف، شاخه‌هایی که با سنگینی برف سر فرود آورده‌ و امتداد جاده را به نظاره نشسته‌اند و جاده‌ای که با فرشی سفید رنگ قدم‌‌‌های شما را به انتظار نشسته، همه و همه تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های بی‌نظیر زمستان در این روستای کوهستانی هستند. تاریخ بازدید ما از روستای آبنیک و عکس‌‌های زمستانی آن، مربوط به سه‌شنبه 10 بهمن 1391 است.

توصیه‌هایی برای شما که به آبنیک می‌روید
* تمام جاده‌های اصلی و فرعی روستایی در منطقه لواسانات پس از هر بارش برف، به‌طور مرتب و در اسرع وقت توسط ماشین‌های برف‌‌روب برف‌روبی می‌شود. پس اگر راهی منطقه شدید، خیلی نگران مسدود شدن راه نباشید. استفاده از لاستیک‌های یخ شکن و یا همراه داشتن زنجیر چرخ نیز توصیه می‌شود.
* در سفر‌های زمستانی همیشه توجه خود را معطوف به مقصد نکنید. هر نقطه‌ای از جاده و یا هر روستایی در مسیر می‌تواند یک هدف گردشگری باشد. پس اگر احیاناً به دلیل لغزنده یا مسدود بودن جاده از ادامه مسیر باز‌ ماندید، خودروی خود را در یک مکان مناسب در کنار جاده پارک کرده و از قدم زدن روی برف‌ها در یک جاده خلوت لذت ببرید.
* اگر قصد پیاده‌روی روی برف‌ها را دارید، از همراه داشتن عینک آفتابی حتی در ابری‌ترین روزها نیز غافل نشوید.
* در سفرهای زمستانی‌تان حیوانات و پرندگان گرسنه را فراموش نکنید. همیشه مقداری غذا و نان اضافه همراه داشته باشید خصوصاً برای بخشیدن به سگ‌های گرسنه‌ای که در این روزهای سرد و کم غذا چشم به دست‌های مهربان شما می‌دوزند.
* بهترین فصل برای بازدید از آبنیک اواسط تابستان است. در این موقع از سال، می‌توانید اوج سرسبزی و طراوت دره‌ آبنیک را در یک هوای مطبوع و خنک تابستانی تجربه کنید.
* اگر در بهار و تابستان به آبنیک رفتید از خرید ماست گوسفندی مرغوب آن غافل نشوید. همچنین سایر فرآورده‌های محلی منطقه از جمله: سرشیر، پنیر، کره، عسل و…
* آنتن همراه اول در روستای آبنیک و در طول خیابان جانستان برقرار است.

بیشتر بخوانید:  آبشار رندان - 2

آدرس روستای آبنیک:
برای رفتن به روستای آبنیک، از طریق بزرگراه شهید بابایی و یا جاده تلو-لشگرک خود را به میدان لشگرک (میدان قائم) برسانید. از آنجا وارد جاده فشم شده و تا میدان فشم 15 کیلومتر دیگر برانید. از میدان فشم به سمت راست پیچیده و 12 کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا پس از پشت سر گذاشتن روستاهای زایگان و لالان، به تابلوی روستای آبنیک برسید. از سر جاده تا روستا حدود 500 متر جاده آسفالته در پیش دارید.
* اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید، می‌توانید از میدان تجریش یا چهار راه تهرانپارس، سوار بر مینی‌بوس‌ها یا تاکسی‌های فشم شده تا میدان فشم بروید. از میدان فشم نیز می‌توانید با یک خودروی دربست خود را به آبنیک برسانید.


تصاویر زمستانی از آبنیک:

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

http://s9.picofile.com/file/8351315984/IMG_5547_a_640.jpg

 

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

 

روستای آبنیک در زمستان

روستای آبنیک در زمستان

پایان


مطالب مرتبط:

آبنیک ؛ دشت جانستون

قله خرسنگ از روستای آبنیک

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در روزنامه ایران, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *