راهنمای خرید کوله کوهنوردی

راهنمای خرید کوله کوهنوردی

وقتی حرف از کوه و کوهنوردی میشه از قدیم گفتن: کفش و کوله. انتخاب یک کوله خوب برای کوهنوردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که یک کوله خوب میتونه بار رو به درستی بر روی بدن تقسیم کرده و از خستگی، کوفتگی، درد و حتی مشکلات ستون فقرات در آینده برای شخص جلوگیری کند. در مورد آیتم های یک کوله خوب از ذکر عناوین کلیشه ای و یا غیر کاربردی حذر کرده و سعی میکنم به مواردی اشاره کنم که حاصل تجربه چند ساله بوده و به طور واقعی به دوستان برای انتخاب یک کوله مناسب کمک کند.

راهنمای خرید کوله کوهنورری

راهنمای خرید کوله کوهنوردی

توصیه های کاربردی برای خرید کوله کوهنوردی:

1. سایز یا ظرفیت کوله: برای برنامه های یک روزه حدود 36 ±2 لیتر ، دو روزه 60 یا 50+10 و برای چند روزه 60 به بالا پیشنهاد می شود. برای خانم ها یک روزه در حد 30-32 لیتر کفایت می کند.

سایز کوله به جسه و قد و قواره فرد هم بستگی دارد. مثلا طبق تجربه شخصی برای آقایان با قد بالای 175 و وزن بیشتر از 75 کیلو، کوله دیوتر 40 لیتر برای یک روزه پیشنهاد می شود. برای قد و وزن پایین تر، دیوتر 36 مناسب تر است.

نکته: اگر احیانن می خواهید کوله ای بخرید که هم یک روزه و هم در برنامه های دو روزه جواب دهد باید کمی سایز را بزرگتر و حداکثر تا 40-45 لیتر بردارید. من خودم از کوله 36 چند سال در برنامه های دو روزه هم استفاده کردم (البته به سختی و البته با کوله خوبی مثل دیوتر که توانایی تحمل باز زیاد را داشته و به بدن آسیب نرساند نه هر کوله ای)

نکته: ظرفیت نوشته شده بر روی کوله های غیر برند و فیک (ایرانی و خارجی) واقعی نبوده و غالبا ظرفیت بیشتری نوشته می شود. پس در مورد کوله های غیر اصلی ظرفیت اسمی کوله را ملاک قرار ندهید.

2. اکثر برندهای معتبر کوله ها را در دو فرمت مختلف برای آقایان و خانم ها تولید می کنند که در خرید باید لحاظ کنید. مثلا برند دویتر مخصوص خانم ها را با حرف sl نشان داده و متمایز کرده است.

deuter futura pro مردانه

deuter futura pro مردانه

deuter futura pro زنانه

deuter futura pro زنانه با عبارت SL

 

3. کوله از محفظه ها و جیب های زیاد در نواحی مختلف برخوردار باشد. از جمله: محفظه مجزا تحتانی، جیب های جانبی بدون زیپ (مخصوص بطری آب و …) جیب های کوچک کاربردی روی دور کمر، جیب های مخفی زیپ دار جانبی، محفظه مجزا فوقانی، محفظه آب (محل قرار گیری کیسه آب).

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید کرامپون کوهنوردی

نکته: کوله های برند مثل دیوتر محفظه ها و جیب ها را بسته به کاربرد کوله تعبیه و یا حذف می کنند. مثلا کوله های با اولویت کوهنوردی مثل فوتورا و اکت لایت جیب های جانبی بدون زیپ دارند و کوله ای مثل گاید که الویت کاربرد برای اسکی و صخره نوردی است بخاطر ایمنی جیب های جانبی ندارند.

جیب های کاربردی مخفی در جانب کوله

راهنمای خرید کوله کوهنوردی – جیب های کاربردی مخفی در جانب کوله

جیب های کاربردی کوچک

 

4. کمربند دور کمر هرچه پهن تر باشد بهتر است. کوله هایی که کمربندهای پهن تر دارند بهتر دور شکم و پهلو را گرفته، وزن کوله را از روی شانه ها کم کرده و به دور کمر منتقل می کنند که بسیار مناسب تر است. تسمه و سگک آن هم بزرگتر باشد بهتر است.

5. کوله یک روزه ترجیحا توری جهت جریان هوا داشته باشد. (این مورد سلیقه ای بوده و بسته به اولویت های شخص دارد).

توری برای گردش هوا در پشت کوهنورد

راهنمای خرید کوله کوهنوردی – توری برای گردش هوا در پشت کوهنورد

 

6. دارای بندها و گیره های اضافی برای نگهداری لوازم مختلف باشد. مثلا برخی کوله ها دو بند بلند در قسمت زیرین کوله دارند که می شود زیر انداز یا چادر و یا کیسه خواب را آنجا گیر داد. این بندها خصوصا وقتی که از کوله یک روزه در برنامه دو روزه استفاده می کنید بسیار کارآمد است.

7. دارای محفظه آب در داخل کوله باشه. (محفظه قرار گیری کیسه آب). در صورتی که اصولا اعتقاد به استفاده از کیسه آب دارید.

8. دارای محفظه کاور ضد باران در زیر کوله باشد. و ترجیحا کاور همراه کوله باشد. نکته: برند دیوتر در برخی مدل ها کاور همراه کوله نمی باشد. مثلا فوتورا کاور دارد اما اکت لایت خیر. در عین حال اکت لایت محفظه کاور باران را دارد که می توانید جداگانه کاور را خریده و در محفظه قرار دهید.

9. وجود ریل تنظیم ارتفاع در کوله می تواند به عنوان یک آیتم مثبت باشد. برخی کوله ها بسته به طراحی و کاربرد این ریل را دارند. مثل مدل های Aircontact و Act Lite  در دیوتر. وجود یک ریل در قسمت قاب پشتی کوله امکان تنظیم ارتفاع  را برای جثه و قدهای مختلف بوجود می آورد.

ریل تنظیم ارتفاع

ریل تنظیم ارتفاع

 

10. بسته به نوع کاربرد و انتظاری که از کوله دارید آیتم ها را اولویت بندی کنید. در سایت دیوتر برای هر مدل یک جدول نمایش داده می شود که برای هر فعالیت از 1 تا 5 امتیاز در نظر گرفته شده است. مثلا این جدول برای کوله FUTURA PRO 40 بدین صورت است:

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید کیسه آب

به عنوان مثال کوله مدل گاید برای صخره نوردی و اسکی امتیاز کامل 5 و کوله فوتورا برای هایکینک امتیاز کامل 5 را دارد. پس اگر اولویت شما کوهنوردی یا پیاده روی در طبیعت است کوله فوتورا برای این فعالیت مناسب تر است.

جدول امتیاز کاربرد کوله

راهنمای خرید کوله کوهنوردی – جدول امتیاز کاربرد کوله


توضیح:

تفاوت hiking و trekking:
هایکینگ فعالیتی است در فضای باز و طبیعت بر روی سطوح هموار که به hiking trails موسوم اند.
ترکینگ نیز مانند هایکینگ در طبیعت است اما مسیر پیمایش لزوما هموار نشده است. مسیر پیمایش می تواند شیبدار یا بدون شیب و متاثر از عوارض زمین باشد. بسیاری از پاکوب ها و مالروهای کوهستانی و جنگلی در شرایط “بدون برف و یخ” را می توان مسیر ترکینگ قلمداد کرد.


سخن آخر:

چون بنده و بیشتر همنوردانم از کوله دیوتر استفاده میکنیم فقط در مورد دیوتر نظرم رو میگم و در مورد سایر برندها نظری ندارم.

برای کوله یک روزه دو مدل فوتورا Futura pro و اکت لایت Act Lite رو پیشنهاد میکنم. فرقشون اینه که فوتورا توری پشت داره و اکت لایت نداره. در عوض اکت لایت ریل تنظیم ارتفاع و محفظه اضافه +10 داره که فوتورا نداره. همچنین فوتورا کاور باران داره و اکت لایت نداره (اما محفظه ش رو داره که خودتون میتونید کاورش رو بخرید). در واقع میشه گفت که بارزترین تفاوت این دو کوله در توری و +10 هست که باید ببینید اولویت شما چیه. ضمن اینکه باید کوله رو بندازید پشتتون و ببینید کدوم بهتر میشینه و به اصطلاح خوش بارتره. تا جایی که دیدم فوتورا طرفدار بیشتری داشته و فکر کنم حداقل توی ایران پرفروش ترین مدل هست.

کوله دیوتر مدل فوتورا پرو Deuter Futura Pro حداقل 90 درصد شرایط ذکر شده بالا را دارا می باشد. 36 لیتر برای یک روزه و یا 40 لیتر (40 مناسب برای یک روزه زمستانه و یا استفاده همزمان برای برنامه های یک و دو روزه).

تفاوت مدل فوتورا پرو با غیر پرو یا ساده: عمده تفاوت این دو مدل در مکانیزم دور کمر است که در مدل پرو به صورت متحرک است (vari flex) و در مدل غیر پرو دور کمر به صورت یکپارچه و غیر متحرک است.

برای کوله دو یا چند روزه هم مدل ایرکنتاکت Aircontact رو پیشنهاد میکنم که در واقع کامل ترین کوله دیوتر هست. اکت لایت هم در سایزهای بالا برای برنامه های چند روزه خوبه اما پس از ایرکنتاکت.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

قیمت روز کوله دیوتر (زمستان 99): میلیون Futura pro 36: 4.400 –  میلیون Futura pro 40: 4.800 – (منیریه، فروشگاه شیرپلا).

این قیمت رو گذاشتم اینجا چرا که قطعا یک روزی بزودی این قیمتها هم خاطره خواهد شد. چنانچه همین فوتورا پرو 36 رو من سال 94 خریده بودم 387 ه.ت.

متاسفانه با جهش قیمت دلار در سال 99 و همچنین تحریم ها واردات اجناسی مثل کوله های برند خیلی کم شده و معدود فروشگاههایی هستند که برخی مدل ها رو عرضه می کنند.

مدل های فیک و کپی چینی و ایرانی هم خصوصا از برند دیوتر تا دلتون بخواد توی بازار هست. مثلا همین فوتورا پرو 36 رو با نام های دیوتر، پیک نیو (کله گاوری) و غیره میشه در فروشگاههای مجازی و فیزیکی با قیمت حدود 1.100 میلیون دید. در مورد این کوله ها نظری ندارم چون نه خودم استفاده کردم و نه دوستانم که ببینم کارایی شون چطور هست. با این قیمت های نجومی قطعا این کوله ها هم بزودی روی پشت کوهنوردان دیده خواهد شد همچنان که در مورد کفش همین اتفاق افتاده و یواش یواش همه دارن میرن سراغ کفش های ایرانی و چینی.


معرفی کوله برند آسپری Osprey آمریکا:

کوله آسپری رو از نزدیک دیدم. کوله خوبی بنظر میرسه. هردوی این کوله ها که در ذیل معرفی شده تنظیم ارتفاع دارن. کاور ضد باران دارن. بندها و محفظه های خوبی دارن. نسبت به دیوتر سبک تر هستن اما در عین حال نمی دونم که این سبکی استحکام و دوامش رو کمتر میکنه یا خیر. محفظه کیسه آب در قسمت پشتی و بیرون از کوله قرا داره که خب قطعا در تابستان راحت تر گرم میشه و در زمستان هم راحت تر یخ می بنده.

قیمت کوله آسپری، اردیبهشت 1400

فروشگاههای دیزین اسپرت و برودپیک – تهران، خ کریم خان زند

کوله 36 لیتری آسپری کایت (بانوان): 4 میلیون تومان

کوله 38 لیتری آسپری کسترل (آقایان): 4 میلیون تومان


مقایسه کوله های دیوتر و آسپری

پی نوشت، تیرماه 1400:

پس از تجربه استفاده دو نفر از همنوردان از کوله آسپری در چند برنامه اخیر یک نکته رو متوجه شدم و آن هم اینکه توری پشت این کوله تقریبا کارایی نداره. بخاطر فاصله کم توری از کوله، کوله به پشت کوهنورد چسبیده و عملا وظیفه ضد تعریق خودش رو انجام نمیده. در حالی که در کوله دیوتر فوتورا به دلیل فاصله مناسب توری از کوله، این وظیفه به درستی انجام میشه.

کوله 36 لیتری آسپری کایت OSPREY KYTE - پیشنهاد کوله یک روزه برای خانم ها

کوله 36 لیتری آسپری کایت OSPREY KYTE – پیشنهاد کوله یک روزه برای بانوان

کوله 38 لیتری آسپری کسترل OSPREY KESTREL - پیشنهاد کوله یک روزه برای آقایان

کوله 38 لیتری آسپری کسترل OSPREY KESTREL – پیشنهاد کوله یک روزه برای آقایان


تصاویر بیشتر:

کوله دیوتر اکت لایت Deuter Act Lite

کوله دیوتر اکت لایت Deuter Act Lite

کوله دیوتر فوتورا پرو 40 - 2020 - Deuter Futura Pro 40

کوله دیوتر فوتورا پرو 40 جدید 2020 – Deuter Futura Pro 40

 

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 قدیم - Deuter Futura Pro 36

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 قدیم – Deuter Futura Pro 36

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 قدیم - Deuter Futura Pro 36 

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 قدیم – Deuter Futura Pro 36

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 جدید 2020 - Deuter Futura Pro 36 

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 جدید 2020 – Deuter Futura Pro 36

 

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 جدید 2020 - Deuter Futura Pro 36 

کوله دیوتر فوتورا پرو 36 جدید 2020 – Deuter Futura Pro 36


مطالب مرتبط:

راهنمای خرید کرامپون کوهنوردی

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها

راهنمای خرید پانچو

راهنمای خرید کفش کوهنوردی ایرانی

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «راهنمای خرید کوله کوهنوردی»

  1. مهدی می‌گوید:

    سلام مطالب مفیدی بود

  2. مجید حضوری می‌گوید:

    سلام ، سپاس از مطالب تجربیات و نکات کامل و بسیار مفیدی که در باره کوله دیوتر به اشتراک گذاشتین که واقعا در نوع ومدل خودش واقعا ویژه و منحصر به فرد بود .
    سوالی داشتم که امیدوارم جوابش رو‌بدونین ، در زمستان ۱۴۰۰ بنده کوله دیوتری بهم پیشنهاد شده که بارفرمایشات شما SL و در واقع زنانه هست ، اما بنده آقا هستم ، به نظرتون خرید و استفاده ازش کار اشتباهی هست یا خیر ، ممنونم .

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      درود و سپاس
      تفاوت کوله های مردانه و زنانه بخاطر تفاوت در آناتومی بدن زنان و مردان هست.
      ارتفاع بدن (باسن تا شانه)، عرض شانه، دور کمر (پهلوها) و …
      کوله هایی که تنظیم ارتفاع (در قد کوله) و همچنین تنظیم ارتفاع بند دور سینه رو دارن اینها میتونن انطباق پذیری بهتری بین هر دو گروه مردان و زنان داشته باشن.
      مثلا دیوتر Act lite تنظیم ارتفاع قد دارد اما futura pro ندارد.
      در کل استفاده از کوله های SL برای اقایانی که قد نسبتا کوتاه و جسه ی لاغر و نسبتا ظریفی دارن مشکلی نداره.
      برعکسش هم هست. خانم هایی که سرشانه و قد و اندام درشت و به اصطلاح مردانه دارن حتی بهتره که از کوله های مردانه استفاده کنند.
      توصیه میکنم که قبل از خرید حتما در فروشگاه کوله پرشده رو با کمک فروشنده تنظیم و نصب کنید و ببینید که کدام مدل به پشتتون بهتر میشینه.
      البته فاکتورهایی که در پست بالا گفتم رو هم باید لحاظ کنید یعنی کوله ابتدا باید شرایط و ایتم های مورد نیاز شما رو دارا باشه بعد رو پشتتون خوب بشینه.
      موفق باشید.

  3. سارا می‌گوید:

    با درود
    مطالب خیلی مفید بود واسه منی ک دنبال خرید بین دیوتر و آسپری بودم …
    ممنونم

  4. مهدی درویش می‌گوید:

    با سلام
    ممنون خیلی به نکات ریزی اشاره میکنید، واقعا تو سایت های ایرانی کمتر دیدم.
    برند deuter چون آلمانی هست میبایست دویتر تلفظ بشه که از deutung دویتونگ میاد که یعنی ماهیت و معنی است
    دویتر یعنی معنی دهنده و هویت دهنده
    دیوتر کاملا اشتباهه که البته دیدم تو تمام سایت های ایرانی استفاده میشه.

  5. محمد می‌گوید:

    سلام شما عالی هستین با توضیحات خوبتون

  6. علی اصغر مونسان می‌گوید:

    ممنون از مقاله خوبتون

  7. کاوه می‌گوید:

    سلام ضمن تشکر از زحمات شما در اطلاع رسانی دقیق و فنی، نظر شما رو میخواستم در خصوص کوله های گایا ۲۸، ۳۰و ۴۵لیتری با توجه به قیمت های بسیار گران برندهای خارجی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *