آموزش پر کردن کپسول گاز کوهنوردی

آموزش پر کردن کپسول گاز کوهنوردی با استفاده از گاز پیک نیکی

کپسول های گاز کوهنوردی در واقع یک بار مصرف هستند و پس از اتمام باید دور انداخته شوند. اما با توجه به گران شدن این کپسول ها همانند سایر اجناس و لوازم، قیمت این کپسولها به حدود 30 تا 35 ه.ت ، زمستان 97، رسیده است. آن هم مارکهای درجه دو، نه مارکهای اصلی مثل کووا و پریموس که خیلی گرانتر هستند. امروز میخوام روش پر کردن کپسول گاز کوهنوردی با استفاده از گاز پیک نیکی و شلنگ رابط را توضیح بدم. قابلمه ی زیر پیک نیک هم به عنوان پایه جهت کمک به وارونه ماندن پیک نیک هست که به هدایت بهتر گاز مایع به داخل کپسول کمک می کنه.

“رابط شارژ کپسول گاز کوهنوردی” را از برخی فروشگاههای کوهنوردی منیریه و یا سایت های فروش اینترنتی می توانید تهیه نمایید. بنده این رابط رو پاییز 97 از فروشگاه رهبر، منیریه به قیمت 15 ه.ت خریدم. نکته کلیدی این روش در زمان باز و بسته کردن شیر گاز پیک نیکی و شیر هواگیری رابط هست که نیاز به تکرار و تجربه دارد. کل این پروسه بیشتر از چند دقیقه زمان نمی برد.

توصیه های مهم:

1. توصیه ای که تولید کننده رابط بر روی بسته بندی نوشته است: سعی کنید در صورت امکان کپسول را با استفاده از ترازو کمتر از وزن خالصی که بر روی کپسول نوشته شده است پر کنید (کمتر از 230 گرم برای کپسول سایز متوسط). در خاتمه کار، هوا و مقداری از گاز داخل کپسول را خالی کنید و بر روی کپسول خود درپوش فلزی ببندید تا گاز از کپسول شما نشت نکند. 

2. گاز پیک نیکی شما حداقل باید از نصف بیشتر پر باشه و هرچه پرتر بهتر، تا شارژ کپسول شما به خوبی و کامل انجام بشه. اگر گاز پیک نیک کم باشه کپسول شما نهایتا تا نصف بیشتر پر نخواهد شد.


پ.ن: ابتدا کپسول خالی را وزن کنید و ترازو را در همان حالت صفر کنید (یا وزن کپسول خالی را یادداشت نمایید). پس از اتمام پروسه، کپسول را وزن نمایید. در صورتی که بیشتر از حد مجاز شارژ شده بود مقدار اضافی آنرا خالی نمایید.

– اینکه پر شدن بیش از حد کپسول بجز نشتی احتمال ترکیدگی رو هم داره یا خیر نمی دونم. افزایش ارتفاع باعث کاهش فشار هوا و در نتیجه متورم شدن بسته بندی ها میشه. (تجربه ای که همه ما با بسته بندی های خوراکی مثل چیپس و پفک در ارتفاع داریم). احتمال ترکیدگی کپسول در ارتفاع فقط یه فرضیه و نظر شخصی هست که مستلزم تحقیق است.

در یک مورد که کپسول را زیاد پر کرده بودم، دیدم که ته کپسول به اندازه 1-2 سانت به بیرون برآمده شد! این نشون میده که فشار زیاد گاز داخل کپسول میتونه مخرب باشه.

– پی نوشت 7 بهمن 99: قیمت کپسول گاز برند کووا اصل در سایت دیجی کالا 220 ه.ت و برندهای متفرقه مثل Alps 130 ه.ت !!  همانطور که قیمت 35 ه.ت زمستان 97 امروز خاطره شدن قطعا قیمت های 130 و 220 ه.ت هم بزودی  خاطره خواهند شد! اینو نوشتم اینجا بماند یادگاری 🙂

آموزش پرکردن کپسول گاز کوهنوردی

آموزش پر کردن کپسول گاز کوهنوردی

رابط شارژر کپسول گاز کوهنوردی

آموزش پر کردن کپسول گاز کوهنوردی – شلنگ رابط

بقیه در ادامه مطلب

روش شارژ کپسول های گاز کوهنوردی با استفاده از پیک نیکی و شلنگ شارژ:

1- یک سر شلنگ را به کپسول کوهنوردی و سر دیگر آن را کپسول پیک نیکی وصل کنید.
2- پیک نیکی را سرپایین کنید و شیر آن را باز کنید. گاز مایع شروع به وارد شدن به کپسول می کند.
3- بعد از 30-40 ثانیه صدای انتقال کم شده و بعد قطع میشود. در اینجا شیر پیک نیکی را بسته و سپس شیر هواگیری که روی شلنگ رابط (نزدیک کپسول) هست را باز کنید. بعد از مدتی که شدت خروج گاز از کپسول کم شد (حدود 10-20 ثانیه) دوباره شیر هواگیری را بسته و شیر پیک نیکی را باز کنید.

– کل این پروسه را 3-4 بار انجام دهید تا کپسول گاز پر شود.
– حتما این کار را در فضای باز و یا در مجاورت درب یا پنجره باز انجام دهید. گازی که موقع هواگیری خارج میشه حجم زیادی داشته و اگر در مجاورت شعله باشد خطرناک است.


آموزش شارژ کپسول گاز کوهنوردی هم در متن بالا و هم در تصویر ذیل توسط سازنده توضیح داده شده است. اما بنظرم متن بالا بهتر و کامل تر گفته.


نکات قابل توجه:

نکته 1: بهترین روش برای بدست آوردن معیار اندازه پر شدن کپسول این است که یک کپسول نو را وزن کنید (اگر دارید) و کپسول خالی را به اندازه وزن کپسول نو شارژ کنید. البته نوع و احتمالا جرم حجمی اینها با هم متفاوت است که فکر نکنم تاثیر چندانی در وزن داشته باشه. کپسول های گاز کوهنوردی مخلوط “بوتان – پروپان” هستن و گاز پیک نیکی “گاز بوتان”. وزن خالص گاز کپسول کوهنوردی سایز متوسط 230 گرم است. سعی کنید که کپسول خالی را هم وزن کپسول نو پر کنید. (230 گرم گاز).

نکته 2: درپوش فلزی به جهت احتیاط برای جلوگیری از نشتی گاز کپسول هست. به تجربه دیدم که گاهی کپسول پس از پر کردن صدای نشتی داشت و همان کپسول گاهی هم نداشت. فکر کنم به نحوه بسته شدن سوزن یا سوپاپ داخلی کپسول بستگی داره که گاهی نمیتونه خوب آب بندی کنه.

نکته 3: کپسولی که پر می کنید بخاطر تفاوت در نوع گاز، کارایی کپسول های اصلی را در ارتفاع و یا روزهای سرد زمستان ندارد. حواستون باشه که شما رو جا نزاره.

نکته 4: گفته میشه که گاز مایع بوتان سرشعله رو خراب میکنه (باعث گرفتگی و کیپ شدن سوزن میشه). این موضوع نیازمند تحقیق و تجربه بیشتر هست. که البته بعد از چند ماه استفاده ما کیپ شدگی و یا خرابی در سرشعله خودمون ندیدیم.

نکته 5: یک کپسول کووا داشتم که قبلا یک بار پر شده بود. برای بار دوم هرچه تلاش کردم پر نشد!! لابد سوزنش مشکل پیدا کرده. این هم تجربه ای شد. اگر همه موارد رو رعایت کردین و کپسول پر نمیشه، روی کپسول دیگه امتحان کنید. باز هم تاکید می کنم که گاز پیک نیکی شما باید پر باشه و یا حداقل از نصف بیشتر گاز داشته باشه.

تهیه و تنظیم: نیما اسماعیلی.97.10.08

موفق باشید.

راهنمای شارژ کپسول گاز کوهنوردی

آموزش پر کردن کپسول گاز کوهنوردی

===========================================================

سرشعله گاز کوهنوردی:

توصیه من برای خرید سرشعله اینه که حتما سایز بزرگتر و متوسط بگیرید. کمی سنگین تر و گرونتر هست اما می ارزه. و ترجیحا فندک هم داشته باشه که خیلی کاربردی و کار راه انداز هست. مانند این:

سرشعله چهارپر متوسط اسنوهاوک، فندک دار، مدل Snow Hawk SN10-A4

سرشعله چهارپر متوسط اسنوهاوک، فندک دار، مدل Snow Hawk SN10-A4

ابعاد سرشعله زمانی مهم میشه که ماهیتابه یا قابلمه شما تفلون نباشه و یا تفلونش ضعیف و بدردنخور باشه. سرشعله کوچک باعث سوختن وسط ماهیتابه میشه. اما اگر ظرف شما تفلون خوب باشه با سرشعله کوچک هم مشکلی نداره.

مدل SN10-A3 باز هم بزرگتر از تصویر بالا هست که قطعا شعله خوبی داره اما بنظرم ابعاد و وزنش کمی برای برنامه های کوهنوردی زیاد هست.

یه توصیه هم میتونم بکنم که اگر ظروف ساده یا تفلون بی کیفیت دارید که غذا به تهش می چسبه (که خیلی هم اذیت میکنه و رو مخه!) می تونید به راحتی بدید بیرون براتون تفلون کنن با قیمت معقول. عالی میشه. جاهایی هستن توی محله ها و یا توی بازار که کارشون همینه.

موفق باشید

—-

مطالب مرتبط:

مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها

معرفی مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران

آموزش نرم افزار ویکی لاک wikiloc

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۶۴ دیدگاه دربارهٔ «آموزش پر کردن کپسول گاز کوهنوردی»

  1. همایی می‌گوید:

    سلام
    خیلی مفید و دقیق.

  2. غلامرضارضایی می‌گوید:

    درود بر شما پاینده باشید

  3. علی می‌گوید:

    من زدم ترکید ، آقا جان نزنید این چیزای غیر استاندارد

  4. مرتضی می‌گوید:

    Salam hatman ziyad gaz zadi tosh

  5. مرتضی می‌گوید:

    Man por kardam vali kheyli boo mide in gaz shahri gaz avaliyashon khobe sherkati ke hast vali gaz shahri na

  6. محمد رضا می‌گوید:

    سلام . ممنون میشم بفرمایید وظیفه ی شیر هوا گیری چه هست . آیا گاز شیلنگ رابط رو خالی میکنه . و اینکه چرا این گاز باید خارج شود؟

  7. محمود می‌گوید:

    سلام ممنون از مطلب مفیدتون. سوالی داشتم: آیا حتما کپسول باید خالی باشه که پرش کنیم و اینکه نمیشه کپسول نصفه رو پرش کرد.

  8. Morteza می‌گوید:

    سلام از این تبدیل میشه برای پر کردن کپسول های استوانه ای هم استفاده کرد ممنون

  9. امير می‌گوید:

    کپسول های جت گاز هم قابلیت شارژ شدن دارن؟؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      اطلاعی ندارم متاسفانه

      • جت گاز فرانسه می‌گوید:

        همچنین اگر میخواهید حرفه ای تر انجام بشه با یک سه راهی و فشار سنج پروسه را با شیر کنترل ورودی گاز از نظر فشار ورود گاز کنترل کنید تا در شارژ کامل و اعمال فشار بیش از حد کپسول خراب نشود وایمنی هم رعایت شود با چند دفعه شارز و کنترل فشار توسط فشار سنج بسته شده در سر راه گاز به نحوه کار تسلط بهتری خواهید داشت

    • جت گاز فرانسه می‌گوید:

      بله من انجام دادم ضمنا روبروی مترو خیام هم کپسولشو داره رابط رو به وسیله فلز برنج درست در جای نازل میسازید وپس از باز کردن نازل آنجا میبندید و از شیر خود کپسول برای سیستم هوا گیری استفاده میشه وزن گاز اوریجینال ۴۵۰ گرم هست که با در نظر گرفتن ۳۵۰-۳۶۰ گرم شارژ بهترین ایمنی را خواهید داشت اگر هم زیاد شارژ کنید ته کپسول را خراب میکنید نازل شاژرا باید با سوراخی که قابلیت عبور متناسب با فشار گاز شارژ(کپسولی متداول )داشته باشد با مشورت پر کنندگان کپسول که در مغازه ها بطور روتین با این مساله سر وکار دارند انتخاب کنید و نازل اصلی را باز کرده رابط ساخته شده خود را به جای آن ببندید و پس از شارژ مجدد نازل را جایگزین کنید

  10. امير علي می‌گوید:

    بسیار عالی بود
    متشکرم

  11. مهدی می‌گوید:

    هر پیک‌نیکی چندتا کپسول ۲۳۰گرمی رو می‌تونه شارژ کنه

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      پیک نیک ۵ کیلو گاز داره و اسمن باید حدود ۲۰ کپسول کوه رو پر کنه ولی همانطور که توضیح دادم وقتی از نصف کمتر میشه دیگه نمیتونه خوب شارژ کنه (در حد یک سوم به زور)
      در نتیجه فکر کنم هر پیک نیک حدود ۱۰ تا کپسول رو بتونه پر کنه.

  12. جواد می‌گوید:

    با سلام و درود خدمت شما
    اگر گاز مصرف نشود در طولانی مدت مشکلی پیش نمیاد باید تو چه دما ایی نگهداری بشه
    ممنونم

  13. نیما محسنی می‌گوید:

    ممنون بابت آموزش
    من میخوام این رابطُ بخرم و تو بعضی از سایت ها خوندم میشه به شیر گاز شهری وصلش کرد!!!
    کسی تست کرده؟

  14. محسن می‌گوید:

    در مورد نکته ۴ شما این مشکل برای من پیش اومده و سوزن کپسول گیپ شده حالا باید چیکار کنم

  15. مصطفی می‌گوید:

    این مخزن فقط برای یکبار استفاده کردنه با جون خودتون و اطرافیانتون بازی نکنید.گاز مایع بسیار خطر ناکه نسبت ترکیبش با هوا ۲۰۰ برابر گاز شهری یه .بسیار خطرناکه اصلا سراغش نروید.من در این مورد مطلع هستم.

  16. محسن می‌گوید:

    کپسولهای پیک نیک عادی ۲ کیلویی هستند و پروسه پرکردن راندمان ۱۰۰ در ۱۰۰ نداره شما زیر ۸ بار حساب کنید .

  17. جلیل می‌گوید:

    سلام
    عالی بود
    سپاس

  18. رسول می‌گوید:

    سلام و درود
    علت باد کردن کپسول چی هست ؟
    ربطی هم به پر کردن نداشته

  19. احسان می‌گوید:

    سلام آیا رابطی هست که از کپسول پیک نیک نیم کیلویی در سر شعله های کوهنوردی شلنگ دار استفاده بشه؟

  20. رحیم می‌گوید:

    سلام دوست عزیز
    در پوش کپسول رو از کجا میتونم تهیه کنم

  21. سینا می‌گوید:

    سلام..میخواستم بگم گاز سوزن رو خراب نمیکنه بلکه بخاطر سر و ته کردن پیک نیک اشغال از پیک نیک وارد کپسول شما میشه…بهتره یه صافی بنزین پیکانی یا بعبارتی مدل قدیمی سر راه قرار بدین تا جلوی اشغال رو بگیره .یا پیک نبک سر و ته نشه..نگران نباش اگه پیک نیک پر باشه میتونه ۲۰۰ گرم گاز بده…ضمنا چرا گفتی ۳ با ۴ بار بیشتر پر نشه!مشکل کجاست؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. نه اصلا اینطوری نیست که زود به زود کثیف و کیپ بشه. هر زمان هم اگر سوزنش کثیف شد به راحتی قابل تمیز کردن هست.

  22. camp_nature_2020 می‌گوید:

    سلام درسته که باید ۲۰۰ گرم پر کنم چون گاز جنب و جوش داره و باز میشه؟

  23. کامران می‌گوید:

    گاز lpg همیشه و همه جا با توجه به فصل و دما ترکیبی از پروپان و بوتان هست،
    فرقی نداره پیکنیک یا هر کپسول دیگری،فقط درصد ترکیب متفاوت هست.یعنی در مناطق سرد پروپان بیشتر حداکثر ۷۰درصد ودر مناطق گرم بوتان بیشتر این هم حداکثر ۷۰ درصد

  24. نیما می‌گوید:

    سلام .
    خیلی مفید بود فقط یه سوال .
    چرا فرمودید ۵ بار بیشتر پرنشه ؟؟ منبع این حرف کجاست؟

    یه نظر هم واس راحتی شما بدم یدونه از این پیکنیک کوچیکا بگیرید ۷۰ هزار بود اخرین بار هر کپسول ۱۹۰ گرمیش گرون شده شده ۱۵ هزار تومن . هم راحت میشین هم خطر نمیکنی . حتی برای جاگیریش قطعاتش جدا میشه .
    من ۲ تا دارم ۲ ساله اخ نگفته البته من ۳۰ تومن بود خریدم

  25. حس می‌گوید:

    خیلی عالی.لطف کردید اطلاعاتون رادراختیاربقیه گذاشتیدبااین گرونیهای اخیر ارزش پرکردن را داره .البته رابطش هم گرون شده.

  26. جلال می‌گوید:

    سلام
    این نوع پرشده برای مناطق سرد و ارتفاعات سرد و کوهنوردی حرفه ای مناسب نیست زیرا گاز ارجینالش متان خالصه ولی گازی که شما از پیکنیک پر میکنی گاز مخلوط پروپان و بوتانه و در جای سرد شعلش کم میشه و باید مخزنشو گرم کنی تا شعله بگیره

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      بله درسته. در همین پست هم به این موضوع اشاره شده. در هر حال بیش از ۹۰ درصد و شاید برای اکثر دوستان تمام برنامه هاشون در دما و ارتفاعی هست که این گاز جواب میده.

  27. عزیز غلامی می‌گوید:

    داداش من رابط کپسول هوا می خام شما رابط گاز نشان می‌دهید الاکلنگ اینها یکی است راهنمای کنید ویک رابط می خواهم مرسی

  28. محمد می‌گوید:

    لطفا پر کردن پکنیک را ز طرق کپسول ایران گاز توضیح بدین البته با روش سوزن زر که روی سر پکنیک نصب میکنن و بعد روی سوزن کپسول رو قرار میدن فقط یه توضیح در این مورد بدین ممنون میشم

  29. مسعود می‌گوید:

    توصیه می کنم برای پر کردن کپسولهای کوهنوردی در زمستان و مناطق سرد سیر از گاز پروپان استفاده کنید چون گاز بوتان دچار یخ زدگی و افت فشار می شود همچنین استفاده زیاد از کپسول باعث فرسودگی سوپاپ بی دوام این کپسولها و در نهایت نشت غیرقابل کنترل گاز از کپسول خواهد شد که در اینصورت بهتر است کپسول تعویض شود تا دچار حادثه نشوید درپوش فلزی گزینه خوبی برای مدارا کردن با یک کپسول معیوب کوهنوردی نیست و باید بدانید که پاشنه اشیل کپسولهای کوهنوردی قطعه پلاستیکی ظریف در سوپاپ کپسول است که با چند بار استفاده دفرمه شده و باعث نشت گاز می شود.

  30. احمد می‌گوید:

    وقتتون بخیر
    برای کوه و اینا نمیشه از این پیکنیک های کوچیک تر مثلا پیکنیک نیم کیلویی یا یک کیلویی استفاده کرد؟؟
    چون فکر کنم هم هزینه‌ی پایین تری داره هم تعداد دفعه‌ی بیشتری قابل استفاده باشه
    مشکلش فقط وزن بیشترش هست؟؟
    کوهنورد نیستم فقط گاهی اوقات تفننی میرم میخواستم برای اطلاعات خودم بپرسم؟

  31. مصطفی کرمی می‌گوید:

    سلام آقا نیما ممنون. مطلب خیلی مفیدی بود

  32. تورج کیانمهر می‌گوید:

    علت خراب کردن سوزن وجود براده وخاک داخل تمام کپسولهای پیکنیک است باید از تمیز بودن کپسول مطمعن باشید.ضمنا علت ترکیدن اکثرا کپسول پر پر پیک نیک است از کپسول کاملا پر استفاده نکنید.۳٫۴عالیست.پیشنهاد بنده استفاده از گاز فندک بجای پیکنیک است.کاملا جواب میده یه کم گرانتر ولی امن ودائمی

  33. محمد می‌گوید:

    سلام وقت بخیر من از طریق رابط این کار را انجام دادم اما فشار گاز مثل قبل نیست خیلی فشار پایینی دارد و شعله گاز را هر چقدر بالا می بری رنگ شعله زرد می شود و آبی نمی سوزد و فشار ندارد بنظرتون مشکل از کجاست؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      درود. احتمالا زیاد پر شده. کمی از سرگاز خالی کنید. اگر هم کلا شعله کم بود یعنی ژیگلور آشغال گرفته باید تمیزش کنید.

  34. امید می‌گوید:

    برای اتصال به سیلندرهای بزرگ خانگی رابط دیگری لازم است؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      بله خب متفاوت هست. تا جایی که یادمه اونا برای اتصال به اجاق گاز یه چیزی به اسم رگلاتور میخوره سرشون. نمی دونم رابط براشون وجود داره یا خیر.

  35. حبیب الله می‌گوید:

    سلام و عرض ادب.بنده از یک کپسول تقریبا میتونم بگم چهار ساله دارم استفاده میکنم.با پیکنیک پر‌میکنم.بعد از چهار سال دیشب سرشعله گرفت و گاز قطع شد.دوستان میگن باید با تینر پاکش کنی.نمیدونم حالا چه کنم.اگر کسی میدونا راهنمایی کنه

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سرشعله رو باز کنید و مهره ژیگلور رو تمیز کنید. سوراخ ژیگلور رو می تونید با یک مفتول نازک مثل رشته سیم برق تمیز کنید.
      از هرچی استفاده می کنید دقت کنید که سوراخ گشاد نشه چون دیگه شعله خوب نمیده. موفق باشید

  36. سید حسن حسینی می‌گوید:

    عالی بود
    ممنون که اطلاعات خودت را برای ما هم به اشتراک گذاشتید

  37. محسن می‌گوید:

    سلام با پیک نیک کچسول کوه نوردی را پرکردم ته کپسول کونوردی بادکرد علت چیه

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. برای من هم یک بار پیش اومد و البته چندین بار دیگه همون کپسول رو پر و استفاده کردم و مشکلی پیش نیومد.
      راستش علتش رو نمی دونم که آیا در اثر زیاد پر کردن پیش میاد یا در اثر انقباض فلز در اثر سرمای تزریق گاز.
      در عین حال اصلا نظزی ندارم که آیا میتونه خطرناک باشه این باد کردن یا خیر!

  38. سعید می‌گوید:

    سلام خدمت دوستان من با همین رابط نزدیک دو ساله دارم کپسول رو پر میکنم و هیچ مشکلی پیش نیومده فقط دقت کنین از وزنی که نوشته روی کپسول زیاد تر نزین یه ترازو میخواد که معمولا پیدا میشه. اگر هم بیشتر زدین در حد ۱۰۰ گرم بیشتر بزنین ترکیدگی هم معمولا بخاطر حجم زیاد هوای داخل کپسول هست که بعضی از دوستان شیر هوا گیری رو زود میبندن. همین وگرنه هیچ مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *