راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

با سلام خدمت دوستان و همنوردان گرامی

برای خرید یک باتوم خوب آیتم های زیادی رو باید در نظر گرفت که طبق تجربه مهم ترین اونها رو اینجا خدمتتون عرض میکنم. به ترتیب درجه اهمیت:

1. جنس باتوم: امروزه بهترین باتوم ها از جنس کربن ساخته می شوند که از ورن کمتر، استحکام بالا و همچنین از قیمت بالایی نیز برخوردارند (حدود دو برابر). اگر بودجه تان به کربن نمی رسد جنس باتوم ترجیحا و حتما آلومینیوم 7075 باشد. این آلیاژ که سبک و مقاوم است در صنایع هوا فضا کاربرد دارد. معمولا جنس بدنه بر روی قسمتی از بدنه باتوم درج می شود و یا در لیبل و یا سایت سازنده بیابید. اخیرا کمپانی مسترز باتوم هایی با نام “کالو” به بازار عرضه کرده که ترکیبی از دو متریال آلومینیوم و کربن می باشد. (مثل مسترز دولومیتی کالو)

باتوم با مکنیزم قفل پیچشی و جنس بدنه آلومینیوم 7075

باتوم با مکنیزم قفل پیچشی و جنس بدنه آلومینیوم 7075

2. قطر بدنه: باتوم های کوهنوردی عموما در دو قطر ساخته و ارائه می شوند. ترجیحا قطر بزرگتر را انتخاب کنید که در شرایط مشابه از استحکام بیشتری برخوردار است. قطر میله های یک باتوم نرمال (قطر بزرگ) به ترتیب از بالا 16،18 و 14 میلیمتر و باتوم با قطر کوچک به ترتیب 14،16 و 12 میلیمتر می باشد.

قطر بدنه باتوم

قطر بدنه باتوم

 

3. مکانیزم قفل: مکانیزم قفل شوندگی باتوم ها برای تنظیم ارتفاع عموما در دو نوع پیچشی و کلیپسی هستند. نوع کلیپسی به مراتب بهتر بوده، کارایی آسانتر و خرابی کمتری دارد. توصیه اکید برای خرید نوع کلیپسی دارم.

باتوم با قفل کلیپسی. دارای پیچ با قابلیت تنظیم دستی (بدون نیاز به پیچ گوشی)

باتوم کلیپسی. دارای پیچ با قابلیت تنظیم دستی (بدون نیاز به پیچ گوشی)

 

4. پیچ های تنظیم قفل: در مدل های کلیپسی پیچ های تنظیم ترجیحا قابل تنظیم با دست باشند (بدون نیاز به پیچ گوشتی). در مدل های پیچ گوشتی خور امکان تنظیم سریع حین برنامه وجود ندارد. اصولا مکانیزم کلیپسها طوری است که معمولا نیاز به کمی پیچاندن و شل و سفت کردن پیچ در هنگام بستن کلیپس دارند. (یکی از دلایل شکستن کلیپ آلومینیومی در کمپردل که در ذیل اشاره شده همین عدم امکان تنظیم دستی پیچ حین برنامه است که کاربر به اجبار فشار زیادی به کلیپ وارد می کند).

باتوم کلیپسی. دارای پیچ با قابلیت تنظیم دستی (بدون نیاز به پیچ گوشی)

باتوم کلیپسی. دارای پیچ با قابلیت تنظیم دستی (بدون نیاز به پیچ گوشی)

 

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید کفش کوهنوردی خارجی

5. دسته باتوم: دسته باتوم ترجیحا از جنس پلاستیک و پلیمر باشد. از استحکام برخوردار بوده و در عین حال کمی هم نرمی داشته باشد. جنس کائوچو ضعیف تر بوده و امکان شکستن آن وجود دارد. دسته باتوم را در دستان خود گرفته و از نظر ارگونومی چک کنید. فرم دسته باتوم در راحتی استفاده از آن تاثیر دارد.

دسته باتوم

دسته باتوم

 

6. بند باتوم: اگر عادت دارید دستان خود را داخل بندهای باتوم بکنید، دقت کنید که ترجیحا بند آن از پهنا و کیفیت مناسب برخوردار باشد.

طریقه صحیح استفاده از بند باتوم

طریقه صحیح استفاده از بند باتوم


نکته: مکانیزم آنتی شوک طبق تجربه در باتوم کارایی حائز اهمیتی نداشته و توصیه نمی شود. کما اینکه امکان لقی و خرابی در باتوم نیز افزایش می یابد.

راهنمای خرید باتوم کوهنوردی Hiking Poles

راهنمای خرید باتوم کوهنوردی Hiking Poles

بقیه در ادامه مطلب

 

پیشنهادهای خرید:

از بهترین برندهای باتوم موجود در بازار ایران می توان بلک دایاموند امریکا Black Diamond ، کامپردل اتریش Komperdell و مسترز ایتالیا Masters را نام برد که با در نظر گرفتن موارد ذکر شده بالا می توانید در هر یک از این برندها باتوم مناسب را انتخاب و خرید نمایید.

باتوم مسترز مدل دولومیتی Masters Dolomiti. این مدل تمام خصوصیات فوق از جمله جنس بدنه 7075 و مکانیزم کلیپسی را دارا می باشد. همچنین دیگر مدل های مسترز از جمله مدل ایگر که شرایط فوق را دارا باشد پیشنهاد می گردد. قیمت تیرماه 1400: جفت 2.300 م.ت

پی نوشت، خرداد 1402: تجربه استفاده یک ساله دو مدل از باتوم های کلیپسی جدید مسترز (Dolomiti و SCOUT TOUR): یک ایراد دارند آن هم اینکه کلیپس قسمت پایینی خوب قفل نمی کند! (بدنه پایینی در اثر فشار به داخل حرکت کرده و جمع می شود). مجبورید با قشار خیلی زیاد ببندید که در نهایت منجر به شکستن پین کلیپس می شود! اگر کلیپس گم نشده باشد می توانید جای پین از یک میخ نازک استفاده نمایید. البته منظور از نوشتن این تذکر این نبود که این باتوم ارزش خرید ندارد چون به تجربه دیدم که بعضا برخی از باتوم ها (باتوم های برند) هر کدام یک نقطه ضعف هایی دارند.

باتوم مسترز مدل دولومیتی Masters Dolomiti

باتوم مسترز مدل دولومیتی Masters Dolomiti

 

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید پانچو

باتوم کامپردل مدل هایک مستر Komperdell Hike master. باتوم بسیار محکم و خوبیه. نکته قابل عرض در مورد این محصول اینکه جنس کلیپس ها در این مدل آلومینیوم نسبتا خشک است. با توجه اینکه پیچ ها فقط با پیچ گوشتی تنظیم می شوند، اگر مراقبت نکنید، پیچ سفت باشد و کلیپس را با فشار زیاد ببندید امکان شکستن کلیپس وجود دارد. (تجربه دو نفر از همنوردان). قیمت تیرماه 1400: جفت 3.500 م.ت

باتوم کامپردل مدل هایک مستر Komperdell Hikemaster

باتوم کامپردل مدل هایک مستر Komperdell Hikemaster

 

اخیرا باتوم برند چینی Pekynew یا همان برند معروف کله گاوی در ایران نیز به بازار آمده که یکی از همنوردان نوع کلیپسی آن را با جنس بدنه 7075 تهیه کرده که در نگاه اول خوب به نظر آمد. کلا محصولات برند کله گاوی با توجه به قیمت از کیفیت قابل قبول برخوردار هستند. ولی خب توجه داشته باشید که کلا باتوم در این سطح قیمتی قطعا باتوم قابل اطمینانی برای کوهنوردی نیست. قالبا متریال اینها از استحکام کافی برخوردار نبوده و در اثر فشار خم و دفرمه می شوند. قیمت تیرماه 1400: جفت 500 ه.ت

باتوم کلیپسی کله گاوی Pekynew

باتوم کلیپسی کله گاوی Pekynew

 

یکی دیگر از برندهای چینی موجود در بازار ایران که نسبت به قیمت از کیفیت قابل قبولی برخوردار است باتوم برند اکسپوننت Exponent می باشد. البته این باتوم نسبت به باتوم های ذکر شده بالا ضعیف تر بوده و فقط برای برنامه های گل گشتی و کوهنوردی سبک و غیر حرفه ای پیشنهاد می شود. قیمت تیر ماه 1400: جفت 500 ه.ت

باتوم اکسپوننت Exponent

باتوم اکسپوننت Exponent

در مورد باتوم ایرانی هفت گوهر:

باتوم ایرانی هفت گوهر از پرطرفدارترین باتوم های موجود در بازار ایران هست (یا بود) که متاسفانه مدتی هست (فکر کنم از سال 98 به بعد) بخاطر تحریم ها و مشکلات تامین مواد اولیه دیگر تولید نمی شود. این باتوم با برخورداری از جنس بدنه آلومینیوم 7075 از استحکام بسیار بالا برخوردار است. نوع پیچی آن مشکلات زیادی هنگام باز و بسته کردن باتوم داشت که اصلا توصیه نمی شود. اواخر نوع کلیپسی این باتوم در مدت کوتاهی به بازار عرضه شد که به مراتب بهتر بود. در عین حال اگر روزی دوباره این باتوم به بازار آمد می تواند اولین گزینه برای خرید با بودجه محدود باشد.​

باتوم کلیپسی هفت گوهر

باتوم کلیپسی هفت گوهر


پی نوشت، خرداد 1402:

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید کوله کوهنوردی

به نظر می رسد که اخیرا باتوم کلیپسی هفت گوهر مجددا تولید و به بازار عرضه شده است. قیمت هر جفت 1.700 م.ت. همانطور که در بالا هم ذکر شد، اگر بودجه شما به خرید باتوم های برند خارجی نمی رسد، هفت گوهر کلیپسی بهترین گزینه است.


طریقه صحیح بستن باتوم به کوله:

اکثرا میبینم که کوهنوردان باتوم هاشون رو برعکس یعنی نوک به سمت بالا به کوله می بندند! و این اشتباه هست چون که احتمال آسیب به سایر کوهنوردان در این حالت وجود دارد. از کش های جانبی بالا و پایین کوله که بدین منظور تعبیه شده به درستی استفاده نمایید.

طریقه صحیح بستن باتوم به کوله

طریقه صحیح بستن باتوم به کوله

 

طریقه صحیح تنظیم اندازه باتوم:

اندازه باتوم ها رو طوری تنظیم کنید که دستان شما زاویه 90 درجه با بدنتان بسازد. در هنگام فرود ارتفاع باتوم ها را بلندتر کنید.

طریقه صحیح تنظیم اندازه باتوم

طریقه صحیح تنظیم اندازه باتوم

برای تنظیم ارتفاع، قسمت بالایی باتوم را بلندتر و قسمت پایینی را هرچه کوتاه تر تنظیم کنید. چون قسمت پایینی از استحکام کمتری برخودار است.


تصاویر بیشتر:

باتوم مسترز ایگر - Masters Eiger

باتوم مسترز ایگر – Masters Eiger

 

باتوم با قفل پیچشی

باتوم با قفل پیچشی

باتوم با قفل کلیپسی

باتوم با قفل کلیپسی

 

باتوم بلک دایاموند black diamond trail sport 3

باتوم بلک دایاموند black diamond trail sport 3


مطالب مرتبط:

راهنمای خرید کرامپون کوهنوردی

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها

راهنمای خرید پانچو

راهنمای خرید کفش کوهنوردی ایرانی


پیوندک: http://kuhnavardi.com/?p=6197

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۷ دیدگاه دربارهٔ «راهنمای خرید باتوم کوهنوردی»

  1. رضا می‌گوید:

    خیلی ممنونم بابت توضیحاتتون آقای اسماعیلی
    من امروز تلفنی از شرکت هفت گوهر پرس و جو کردم و گفتن حداکقر دو تا سه ماه دیگه باتوم‌های این شرکت دوباره تولید میشه. با این وجود شما بین برندهای پکینیو و هفت گوهر، از نظر کیفیت کدوم رو پیشنهاد میدین؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام
      باتوم پیک نیو علی رغم اینکه در مشخصاتش متریال ۷۰۷۵ ذکر شده اما بنظرم ۷۰۷۵ نیست چون یکی از دوستان اخیرا این باتوم رو خریده و باتومش کمی دفرمه شده بود. وقتی اومدم صافش کنم متوجه نرمی باتوم شدم که به راحتی شکل پذیر هست!
      عوضش هفت گوهر همانطور که در همین پست ذکر کردم بسیار محکم هست و به راحتی دفرمه نمیشه. امیدوارم که تولیدات جدیدشون هم مثل گذشته با کیفیت باشه و البته همانطور که ذکر کردم حتما نمونه کلیپسی رو خریداری کنید چون نمونه های پیچی واقعا مشکل داشتن و روی اعصاب بودن.
      موفق باشید

  2. فرهاد می‌گوید:

    سلام نظرتون راجع به باتومهای بلک دایاموند که با قیمت حدود ۳۰۰تومن فروخته میشه و حتما محصول چین هست چیه ارزش خرید داره ؟ پول دور ریز و تقلبیه یا همون برند اصلیه فقط تو چین تولید میشه ؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. باتومی که با قیمت حدود یک دهم جنس اصلی داره فروخته میشه قطعا قطعا تقلبی و بی کیفیت هست.
      به هیچ عنوان توصیه نمی کنم چون متریالشون ضعیفه به راحتی خم یا شکسته میشن.
      باتوم اصل بلک دایاموند فروشگاه شیرپلا موجود بود قبل عید به قیمت های ۱.۳۰۰ و ۳.۳۰۰
      هر دو اصل هستن اما اون که گرونتره متریالش ۷۰۷۵ هست.
      موفق باشید

  3. فرهاد می‌گوید:

    نظرتون راجع به باتوم LEKEمدل X_TREKکه جنسش از الومینیوم وروکش کربن هست وتولید المان چیه ؟یدونه سراغ دارم فقط مشکلش اینه تک هست جفت نیست

  4. فرهاد می‌گوید:

    ببخشیدLEKIاشتباه تایپ شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *