قله همهن، از مسیر زمستانه

گزارش صعود به قله همهن، از مسیر زمستانه

(یال جنوب غربی، جاده امامه)

(صعود انفرادی) Amameh – Hamhen

تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه، 10 شهریور 95

موقعیت جغرافیایی قله: تهران، فشم، روستای امامه

——————————————

اطلاعات برنامه:

ارتفاع قله همهن: 3590 متر
ارتفاع مبدا صعود: 2300 متر (جاده امامه)
طول مسیر تا قله: 5.6 کیلومتر
مدت زمان صعود: 4 ساعت (6 تا 10 صبح) (با گام تند)
(با احتساب 30 دقیقه تایم صبحانه)
مدت زمان فرود: 2.5 ساعت (10:45 تا 13:15)

ارتفاع قله اسپیدچال: 3200 متر


 

قله همهن - نیما اسماعیلی

قله همهن – نیما اسماعیلی

 

مسیر طی شده در گوگل ارث: مسیر قرمز رنگ طی شد.

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

مسیرهای صعود به قله همهن

مسیرهای صعود به قله همهن از روستای امامه

 

+ دانلود فایل جی پی اس قله همهن از مسیر زمستانه (از یال، جاده امامه)

توجه: برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را در صفحه دانلود ویکی لاک تیک بزنید.

 ——————————————————

معرفی قله همهن:

قله همهن با ارتفاع 3600 متر یکی از قلل البرز مرکزی واقع در منطقه فشم می باشد. این قله در شمال روستای زیبای امامه قرار دارد و می توان آن را از روستاهای امامه و گرمابدر صعود کرد.

مسیرهای صعود:

1- روستای امامه، از یال جنوب شرقی، مسیر باغ تنگه (مسیر مهرچال) (مسیر تابستانه)

2- روستای امامه، از یال جنوب غربی، جاده امامه – (مسیر زمستانه)

3- گرمابدر، از یال شمالی (مسیر پیرزن کلوم)


نکات قابل ذکر:

1- انگار قسمته که قله همهن رو انفرادی صعود کنم. تابستان سال 93 هم همین قله رو از مسیر مهرچال انفرادی صعود کرده بودم.

2- مسیر از همان ابتدای کار تا قله از شیب تندی برخوردار است. در حد شیب توچال.

3- بخش هایی از مسیر پاکوب دارد اما پاکوب آن ضعیف است.

4- مسیر مشکل و یا نکته فنی خاصی ندارد. برای کوهنوردان کم تجربه نیز قابل عبور است.

5- خلوتی و بکر بودن از مزایای این مسیر است.

6- چشمه آب فقط در ابتدای مسیر (حدود 5 دقیقه) از طریق خروجی قنات وجود دارد.

7- در مسیر برگشت شن اسکی خوبی با شیب تند وجود دارد که پایین تر از قله فرعی از محدوده ارتفاع 3 هزار متر شروع شده و شما را تا حدود 2500 می رساند.

8- تقریبا در تمام مسیر همراه اول آنتن دارد. روی قله فرعی و روی خط الراس موفق به تماس شدم اما روی قله با اینکه به ظاهر آنتن پر بود اما امکان تماس وجود نداشت!

بیشتر بخوانید:  قله مهرچال از امامه

نکته مهم: در کوهستان، وجود خط آنتن به تنهایی، دلیل بر امکان تماس نمی باشد. فقط در صورت برقراری تماس می توان با اطمینان گفت که در آن مکان آنتن وجود دارد. این تجربه ای هست که بارها در کوه به آن برخوردم.

9- این مسیر درواقع مسیر صعود زمستانه قله همهن است. برای فصل زمستان به نظر نمی رسد مشکل خاصی داشته باشد. فقط باید مواظب نقابهای برفی احتمالی در مسیر باشید. با توجه به اینکه خط الراس اصلی در جبهه شمالی قرار دارد، قطعا در زمستانهای پربرف برفکوبی سنگینی دارد.


بقیه در ادامه مطلب

مسیر قله همهن از یال جنوب غربی (عکس از قله اسپیدچال):

مسیر قله همهن از یال جنوب غربی

مسیر قله همهن از یال جنوب غربی (عکس از قله اسپیدچال)

 گزارش برنامه:

با توجه به برنامه دماوند ِ گروه که هفته گذشته اجرا شد و بنده سعادت همراهی با دوستان را نداشتم، این هفته طبق روال برنامه گروهی نداشتیم. (برنامه های گروه یک هفته در میان است) و من هم باید زودتر بر میگشتم منزل، بنابراین تصمیم به صعود انفرادی گرفتم.

روز قبل مسیر را در گوگل ارث بررسی کرده، GPS مسیر را دانلود کرده و آماده صعود شدم. ناگفته نماند که مرداد ماه سال 93 نیز قله همهن را از روستای امامه و از مسیر دشت مهرچال صعود کرده بودم. ساعت 5 صبح پنجشنبه از منزل (منطقه 18، شهرک ولی عصر) راه افتادم، پس از طی 66 کیلومتر به نقطه استارت مسیر در جاده امامه رسیدم. دقیقا کیلومتر 5 جاده امامه و حدود 2 کیلومتر مانده به میدان امامه بالا. ساعت 6 صبح در حالی که هوا هنوز تاریک بود شیب تند یال را به سمت بالا در پیش گرفتم. کمی بالاتر، با روشن شدن هوا نمای زیبایی از قله کلوگان در پشت سر و روستای امامه و قله ورجین را در سمت راستم داشتم. مسیرهایی که قبلا صعود کرده و یالهایی که می توانست در آینده مسیر صعود به این قله ها باشد. ساعت 8 صبح به سنگ چین قله اسپیدچال در ارتفاع 3200 متر رسیدم. صبحانه را روی قله صرف کرده و ساعت 8:30 مسیر خط الرس را در پیش گرفتم. از سمت چپ ِ سنگ ها تا 3130 متر ارتفاع کم کرده و مجددا به سمت بالا ارتفاع گرفتم.

هنوز تا خط الراس نیم ساعت راه مانده بود که به یکباره خودم را در محاصره سگ های گله دیدم! کمی راهم رو کج کرده و سرعتم رو بیشتر کردم. سگ ها هم پارس کنان و خرناس کشان به فاصله کمی پشت سرم حرکت می کردن که وقتی یکی دو تاشون جلوی من اومدن کمی ترسم بیشتر شد که نکنه راستی راستی حمله کنن! سگ ها 6-7 تایی بودند که دو سه تاشون قیافه ترسناکی داشتند. بالاخره بعد از چند دقیقه که از قلمروشون دور شدم، بیخیال شدند و باید اعتراف کنم که در اون دقایق واقعا ترسیده بودم! موارد قبلی هر بار که توسط سگ ها تهدید می شدیم همیشه گله دیده می شد و دلمان به حضور چوپان ها قرص بود که به دادمان می رسند. اما این بار تنها بودم، نه گله ای دیده می شد و نه چوپانی.

بیشتر بخوانید:  قله همهن

کمی نفس گرفته و مسیر یال را ادامه دادم تا ساعت 9:30 به روی خط الراس در ارتفاع 3500 متر رسیدم. از خط الراس به راست پیچیدم که شیب چندان تندی هم نداشت و بالاخره ساعت 10 صبح به قله رسیدم.

روی قله هوا آفتابی و نیمه ابری بوده و نسیم ملایمی می وزید. با اینکه برای برگشت به منزل کمی عجله داشتم اما باز هم نتوانستم از قله دل بکنم که حدود 45 دقیقه روی قله توقف کرده و چشم دل به مناظر زیبای اطراف سپردم.

فرود:

پس از 45 دقیقه استراحت روی قله، ساعت 10:45 مسیر فرود را در پیش گرفتم. ساعت 11:50 به قله اسپید چال رسیدم. 25 دقیقه روی قله فرعی توقف داشتم که فکر کنم 10 دقیقه ای هم خوابیدم! :). با ادامه مسیر به سمت پایین، در محدوده 3 هزار متر متوجه مسیر شن اسکی در سمت راستم شدم. وارد مسیر شن اسکی شدم که شیب تندی داشت و با سرعت زیاد حدود 400-500 متر ارتفاع کم کردم.

حدود 10 دقیقه مانده به جاده، زیر سایه چند درخت، کنار یک کلبه خرابه، نیم ساعت توقف و استراحت به صرف ناهار داشتم که چشمه آب نیمه جانی هم در آنجا وجود داشت. در نهایت ساعت 13:15 به جاده و محل پارک ماشین رسیدم.

در کمال تعجب ساعت 2 عصر پنجشنبه، اتوبان همت و بزرگراه نواب ترافیک داشت که در نهایت حدود ساعت 15 به منزل رسیدم.

————————————————-

 چند تکنیک مهم برای مقابله با سگ در کوهستان:

 1- مهم ترین و اولین اقدام در مواجهه با سگ در کوه این است که از قلمرو او دور شوید. معمولا وقتی به قلمرو سگ وارد می شوید، سگ پارس کرده و با نزدیک شدن به شما سعی به اخطار و تهدید شما دارد. پارس کردن سگ در این شرایط دال بر حمله نیست. سعی کنید مسیر خود را کمی تغییر داده و از قلمرو و حریم گله دور شوید.

2- سگ های گله در 99 درصد موارد حمله نمی کنند بلکه فقط پارس می کنند تا زمانی که احساس کنند شما از قلمرو آنها دور شده اید. پس خونسردی خود را حفظ کرده و بدون ترس و یا تهدید سگ به مسیر خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید:  امامه به کلوگان

3- توجه داشته باشید که حیوان ترس شما را تشخیص می دهد. پس ترس به خود راه نداده و به هیچ وجه ندوید.

4-  اگر کمی ترقه همراه خود داشته باشید در مواجهه با حیوانات وحشی بسیار کارآمد خواهد بود. حیوانات با شنیدن صدای ترقه ترسیده و از شما دور می شوند.

– نحوه مقابله با تهدید سگ چند حالت دارد که هر کسی به فراخور تجربه و یا منطق خود به آن روش عمل می کند:

1- پشت به سگ از قلمرو آن دور شوید.

2- رو به سگ و به عقب حرکت کنید در حالی که باتوم های خود را به سمت سگ گرفته اید. (بهتر است سر باتوم به سمت پایین باشد که حالت تدافعی داشته باشد نه حمله)

3- با چوب دستی، باتوم و یا سنگ، سگ را تهدید کنید و حمله پیش دستانه نمایید.

من هر سه این روش ها را امتحان کردم و همه جواب دادن. اما شنیدم سگ هایی (منظور سگ گله) هستند که وحشی تر از این حرف ها هستند، در هر حال حمله می کنند و گاز می گیرند. در این حالت اگر فرصت داشتید باید یک پارچه یا لباس دور دستان خود بپیچید و جلوی دهان سگ قرار دهید که آنرا گاز بگیرد و یا اینکه کوله خود را حایل کنید و طوری بگیرید که بجای دست یا بدن شما، کوله را گاز بگیرد. در موارد حاد می توانید با همان پارچه سگ را خفه کنید. یعنی دست خود را به شدت در دهان سگ فرو ببرید تا خفه شود. داشتن یک خنجر و یا چاقوی تیز هم به عنوان آخرین راه حل، می تواند در این گونه موارد برای ضربه زدن و کشتن سگ و یا گرگ مفید و حیاتی باشد.

پایان


گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله همهن، از مسیر مهرچال، 3 مرداد 93 (صعود انفرادی)

روستای امامه – مهرماه 91

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *