خط الراس سرکوه به عباسعلی

سرکوه به عباسعلی: 4.3 کیلومتر ، 1.5 ساعت
عباسعلی به کمرپشت: 4 کیلومتر ، 2 ساعت
کل مسافت پیموده شده (رفت و برگشت): 13.7 کیلومتر
کل زمان برنامه: 8 ساعت (9 صبح تا 5 عصر)
نفرات شرکت کننده: 9 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، بهارالدین افضلی، علیرضا یاوری، جواد سرخوش ، سعید نیری، مصطفی نیری، یدالله طهوری و خانم رنجبریان

قله عباسعلی:

گروه نشاط زندگی - قله عباسعلی

گروه نشاط زندگی – قله عباسعلی

مسیر صعود به قله های سرکوه و عباسعلی از روستای کمرپشت در گوگل ارث:

(برای دانلود عکس در سایز بزرگتر، بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر خط الراس سرکوه به عباسعلی

————————————————————-

دانلود فایل جی پی اس مسیر مسیر خط الراس سرکوه به عباسعلی (wikiloc)

+ لازم به ذکر است که ما در این برنامه از فایل جی پی اس آقای داوود فضائلی که در ویکی لاک آپلود شده و در گوگل ارث هم دیده می شود، استفاده کردیم. جا دارد که همینجا از ایشان تشکر و قدر دانی نمایم. با کمک این فایل ما توانستیم مسیر بهتری را طراحی کنیم که در نهایت حدود 1.5 کیلومتر کوتاه تر شد.

آدرس روستای کمرپشت (از سمت تهران):

45 کیلومتر بعد از فیروزکوه و در حدفاصل بین پل ورسک و پل سفید، تابلوی روستای کمرپشت در سمت راست جاده دیده می شود. از سر جاده تا روستا 7 کیلومتر جاده پیچ در پیچ کوهستانی در پیش دارید که در حال حاضر بخش نخست آن آسفالت بوده و باقی راه جاده خاکی است. وارد فرعی کمرپشت که شدید، دوراهی اول را به سمت چپ و بالا ادامه دهید. حدود یکی دو کیلومتر بالاتر هم به یک دوراهی می رسید که باید جاده اصلی را از سمت راست ادامه دهید تا به روستای کمرپشت برسید.

معرفی قله سرکوه:

قله سرکوه به ارتفاع 2545 متر در جنوب روستای کمرپشت قرار دارد. این قله برخلاف قله عباسعلی کم تردد بوده و پاکوب مشخصی ندارد. مسیر دسترسی به آن نیمه جنگلی و مرتع است. جنگل در این مسیر آنچنان انبوه و پیوسته نیست اما از آنجایی که دارای پاکوب مشخصی نیست و قله حدود یک ساعت آخر در معرض دید قرار می‌گیرد، در نتیجه مسیریابی به سختی امکان پذیر بوده و اگر بلد ِ راه نباشید حتما نیاز به فایل جی پی اس مسیر خواهید داشت.

معرفی قله عباسعلی:

قله عباسعلی (لاکمر) به ارتفاع 2345 متر از قله های زیبای البرز شرقی بوده و در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، (حدفاصل بین پل ورسک و پل سفید) و در جنوب شرقی روستای کمرپشت قرار دارد. بر روی این قله امامزاده‌ای به همین نام قرار دارد که مورد توجه و احترام اهالی منظقه است. مسیر روستای کمرپشت به عباسعلی نیمه جنگلی بوده و دارای پاکوب مشخص و راه مالرو است که دسترسی به قله بدون مشکل خاصی میسر است. از سمت غرب و از روستای کمرد جاده‌ای کشیده شده که با ماشین دسترسی به امامزاده میسر است.

اوایل هفته تصمیم به اجرای یک برنامه جنگلی گرفته شد. از آنجا که دوست خوبم آقای افضلی عزیز آشنایی خوبی با کوههای منطقه دارند، این موضوع را با ایشان مطرح کردم و آقای افضلی قله عباسعلی را پیشنهاد دادند. با بررسی بیشتر در گوگل ارث و خواندن چند گزارش‌، تصمیم بر این شد که قله سرکوه و عباسعلی را با هم صعود کنیم تا بهره بیشتری از طبیعت زیبای منطقه برده باشیم. آقای افضلی قبلا قله عباسعلی را صعود کرده و آشنایی داشتند اما قله سرکوه نه. در نتیجه با دانلود فایل جی پی اس مسیر از طریق گوگل ارث و لینک ویکی لاک دوست عزیزم آقای داوود فضائلی که زحمت آپلود مسیر را قبلا کشیده بودند، بررسی های لازمه را انجام داده و برنامه بسته شد.

بیشتر بخوانید:  قله عباسعلی

طبق قرار قبلی همگی دوستان شامل 9 نفر و 3 خودرو در تقاطع اتوبان همت-امام علی به هم پیوسته و ساعت 5 صبح به سمت جاده فیروزکوه حرکت کردیم. پس از یکی دو بار توقف برای خرید نان و غیره، پس از طی 181 کیلومتر، ساعت 07:40 به ورودی روستای کمرپشت رسیدیم. وارد فرعی شده و کمی که ارتفاع گرفتیم مه نسبتا شدیدی جاده را فرا گرفت که کمی هم نگرانمان کرد! نیمه های راه بود که مه تمام شد و ما با منظره بی نظیری در سمت راستمان مواجه شدیم. دره‌ای که سمت راستمان قرار داشت با ابری از مه کاملا پوشیده شده و کوه ارفه آنسوی مه به زیبایی قد برافراشته بود.

ساعت 8 به روستا رسیدیم و ماشین‌ها را در میدانگاهی (سه راهی) که همان ابتدای روستا قرار داشت پارک کردیم. صبحانه را همانجا پای ماشین‌ها صرف کرده و ساعت 9 صبح پیاده روی را آغاز نمودیم. در واقع سه راهی که در آن قرار داشتیم را مستقیم رفتیم. 10-15 دقیقه بعد وارد مسیر جنگلی شدیم. پاکوب (راه مالرو) را به سمت بالا ادامه دادیم تا ساعت 09:30 که به کلبه رسیدیم. کلبه، چشمه آب و سرویس بهداشتی داشته و محیط اطرافش هم بسیار زیب او دلنواز است. بعد از کلبه، مسیر دوراهی می شود. سمت چپ مسیر قله عباسعلی و سمت راست مسیر قله سرکوه می باشد.

ما مسیر سمت راست (مستقیم) را در پیش گرفتیم. کمی بعد مجددا وارد جنگل شدیم که پاکوب مشخصی نداشت و یا بعضا پاکوب های زیادی دیده میشد که تشخیص پاکوب اصلی را سخت می نمود. از اینجا به بعد دیگر یک چشممان به جی پی اس بود و یک چشممان به مسیر پیش رو. سعی کردیم از مسیرهایی حرکت کنیم که کمترین انحراف را از مسیر جی پی اس داشته باشیم.

با اینکه اول اردیبهشت بود باز هم ساعت 10-11 صبح با توجه به اینکه باد هم نمی وزید، گرمای هوا خود نمایی می کرد و برخی از دوستان از گرما و عرق ریختن شکایت داشتند. این موقع از سال و در این منطقه، جنگل و مراتع شاید هنوز به اوج سرسبزی و طراوت خود نرسیده اما حسنش به این است که گرمای هوا هم هنوز آنچنان زیاد نیست که مشکل ساز شود.

جنگلی که در آن قرار داشتیم چندان انبوه نبوده و در واقع جنگل و مرتع بود که درختان با فاصله از هم قرار داشتند. در اردیبهشت ماه زیبا، درختان آلوچه شکوفه داده و زمین زیر پایمان کم و بیش پوشیده از گلهای وحشی و گل زیبای پامچال بود. همچنان به مسیر ادامه دادیم در حالی که هر از گاهی نفس عمیق می کشیدیم تا ریه هامان از هوای با طراوات بهاری پر شود.

حدود ساعت 10:45 از مسیر جنگلی خارج شده و محدوده قله در معرض دید قرار گرفت. مسیر را به سمت بالای یال و قله سرکوه ، آهسته و پیوسته ادامه دادیم. به بالای یال که رسیدیم باد شدیدی در حال وزیدن بود. ساعت 11:45 روی قله سرکوه بودیم که سنگ چین کوچکی روی آن قرار داشت. جی پی اس ما ارتفاع  2545 متر را برای این قله نشان می داد.

بیشتر بخوانید:  قله عباسعلی

از روی قله سرکوه، قله عباسعلی و مسیر منتهی به آن به خوبی در معرض دید بود. پس از کمی استراحت، مسیر قله عباسعلی را در جهت شمال شرق و از روی خط الراس در پیش گرفتیم. مسیر سرکوه به عباسعلی کم و بیش پاکوب داشت که بیشتر از سمت چپ خط الراس می گذشت. هر جا هم که پاکوب نبود نیازی نیست که از روی بلند ترین نقطه حرکت کنید، از سمت چپ تراورس کنید. بر روی خط الراس کمی از شدت باد کم شده بود و ما با سرعت نسبتا خوبی حرکت می کردیم. مناظر و ویوی دو طرف خط الراس بسیار زیبا بود. در تمام طول مسیر، از سرکوه به عباسعلی، دیوار کوتاهی به ارتفاع کمتر از یک متر، سنگ چین شده بود که پیوسته نبود اما در بیستر مسیر وجود داشت و حتی بعد از عباسعلی هم ادامه داشت! سوالی که برایمان پیش آمد این بود که این دیوار و مرز برای چیست و به چه منظور ایجاد شده؟ نمی دانم شاید مرز مراتع روستاهای دو طرف کوه باشد یا هر چیز دیگر.

ساعت 13:45 همگی بر روی قله عباسعلی به ارتفاع 2345 متر بودیم در حالی که باد همچنان به شدت می وزید. ناهار را داخل اتاقک جلوی امامزاده صرف کرده و پس از ثبت عکس یادگاری روی قله، مسیر فرود را در پیش گرفتیم. در اینجا ما دو مسیر برای فرود به کمر پشت پیش رو داشتیم: یکی مسیر یال و دومی مسیر کلبه و دره که ما مسیر دوم را به پیشنهاد دوست عزیزم آقای افضلی انتخاب نمودیم. به دشت که رسیدیم از سمت راست کلبه ارتفاع کم کردیم و پس از کمی جستجو و با استفاده از جی پی اس در مسیر پاکوب قرار گرفتیم. بنظر می رسید که اگر از پشت کلبه حرکت می کردیم راحت تر در مسیر پاکوب قرار می گرفتیم. مسیر جنگلی و بسیار زیبا بود. با حرکت در مسیر پاکوب بدون مشکل خاصی به کلبه پایین رسیدیم. همان کلبه که دوراهی عباسعلی و سرکوه بود. و در نهایت ساعت 5 عصر به روستا رسیدیم و محل پارک ماشین‌ها.

***********************

+ در این روز ما افتخار اشنایی نزدیک و همراهی دوست عزیزمان اقای سعید نیری را داشتیم و برادر ایشان آقای مصطفی نیری و همچنین دوست گرانقدرشان آقای یدالله طهوری که پس از حدود یک سال آشنایی و تماس تلفنی دورادور بالاخره افتخار دیدار و همراهی ایشان نصیب بنده و سایر دوستان گردید. جا دارد همینجا از همراهی صمیمانه این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.

+ در مسیر برگشت قبل از گیلاوند به ترافیک خوردیم و این ترافیک ادااااااااامه داشت تا دو راهی فیروزکوه – هراز!!! ترافیکی که خیلی طولانی بود و واقعا اذیت کرد. یک نکته دیگر هم اشاره کنم اینکه: ما چون قرار بود بستنی مهمان اقای نیری باشیم، از جاده قدیم به سمت جاجرود حرکت کردیم. در ابتدای جاده قدیم دیدیم که صف نسبتا طولانی پشت عوارضی درست شده بود و ما بدون ترافیک بودیم اما بعد از آن حدود یکی دو کیلومتر مانده به پل جاجرود، پشت ترافیک شدید ماندیم که فکر کنم 20 دقیقه ای طول کشید. یعنی اگر قرار بستنی نبود و از اتوبان پردیس حرکت می کردیم قصعا بهتر بود و زودتر به تهران می رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله عباسعلی

خلاصه اینکه این ترافیک شدید حداقل حدود یک تا یک و نیم ساعت تاخیر برای ما به همراه داشت و ما ساعت 10 شب تازه رسیدیم به تهران و اتوبان بابایی و بعدش پشت ترافیک شدید بزرگراه صدر تا نیایش! آنهم ساعت 10- 10.5 شب! باز هم نیمه اول سال شد و گیر کردن پشت ترافیک‌های سنگین اطراف تهران. خدایا به تو پناه می‌بریم از شر این ترافیک! 🙂

منظور اینکه اگر عازم منطقه شدید ترافیک مسیر برگشت را لحاظ کنید و اینکه هر چه برنامه زودتر به اتمام برسد قطعا با ترافیک کمتری مواجه خواهید شد و یا دیرتر برگردید که ترافیک سبک تر شود.

پیروز باشید.

گزارش مختصر برنامه اردیبهشت 1401

قله سرکوه از روستای کمرپشت

تاریخ اجرا: پنجشنبه 1401.02.29

مدت زمان صعود: 4 ساعت (9.10 تا 13.10)

مدت زمان کل برنامه: حدود 9.5 ساعت (9.10 تا 18.30)

گام حرکت: کند با توقف های نسبتا زیاد

+ دانلود فایل جی پی اس (قله سرکوه از کمرپشت – 1401.02.29)

نکات برنامه: مسیر رفت از داخل جنگل انبوه بود که بعضا مشکلاتی در مسیریابی و پیمایش دارد. مسیر برگشت اما خارج از تراکم جنگل بوده و برای صعود و فرود کاملا مناسب و بدون مشکل می باشد.

حاشیه: قرار بود این قله را از روستای پلپا Palepa صعود کنیم. انتخاب روستا و ترسیم ترک مسیر را از روی گوگل ارث انجام داده بودم و گزارش برنامه یا ترکی ندیده بودم که مطمعن باشم این برنامه قابل اجرا است یا خیر. در نتیجه برنامه جایگزین یعنی روستای کمرپشت را زیر سر داشتم. صبح وارد جاده خاکی روستای پلپا شدیم و حدود 5 کیلومتر بالاتر به روستای جمع و جور و کوچک پلپا در ارتفاع 1450 متر رسیدیم. یکی از اهالی که آنجا بود (تنها خانواده ای که آن روز آنجا بودند) به ما گفت که ما الان می رویم پایین و درب آهنی (که ابتدای جاده بود و صبح باز بود) را می بندیم و شما برگشتنی پشت در می مانید! دیگه اصرار و صحبت های ما نتیجه ای نداد و ما برگشتیم و رفتیم روستای کمرپشت. اگر هم می خواستیم که آن جاده خاکی را پیاده بالا بیایم حدود 1.5 تا 2 ساعت زمان می برد که بیخیال شدیم. اینم یک تجربه از روستای پلپا بود گفتم شاید بدرد کسی بخوره و مثل ما وقت تلف نکنید. حتی اگر یک بار کسی موفق به صعود بشه دفعه بعد ممکنه درب بسته شامل حال شما بشه. ضمن اینکه انتخاب این روستا از روی گوگل ارث بود و واقعا مطمعن نیستم که اصلا به قله به راحتی راه میده یا خیر!

ارفع کوه ، ویو از روستای کمرپشت:

روستای کمرپشت، محل پارک خودرو و صبحانه:

روستای کمرپشت

روستای کمرپشت، ابتدای مسیر صعود در جهت جنوب:

ورود به مسیر جنگل:

کلبه (دوراهی عباسعلی – سرکوه) ، مناسب برای شب مانی:

(عکس در مسیر برگشت گرفته شده)

مسیر قله عباسعلی

قله عباسعلی – 97.08.17

ارفع کوه – پاییز 95

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۳ دیدگاه دربارهٔ «خط الراس سرکوه به عباسعلی»